— Det er alltid bra når vi havner på den siden, men det betyr ikke at vi hvert år vil gå med et større overskudd enn det vi har budsjettert med, sier Kilden-direktør Hans Antonsen til Fædrelandsvennen.

Tirsdag var det styremøte i Kilden, og styret ble blant annet informert om den økonomiske situasjonen så langt, langsiktige strategier, og regnskapet for 2015. ## Betydelig overskudd

Regnskapet viser at Kilden omsatte for 228,97 millioner kroner i 2015 og endte opp med et brutto driftsresultat på 8,98 millioner kroner. Også i 2016 regner Kilden med å få et betydelig overskudd, og så langt ser det ut til at huset ligger godt an med tanke på budsjettet. Så langt er det spart opp nesten 20 millioner kroner i et fond.

Nå vil Hans Antonsen ta større kunstneriske risikoer.

— Vi kutter en del i den kunstneriske prosessen når vi planlegger, men så ser vi at vi styrer såpass stramt og nøkternt at vi bruker mindre penger enn vi har budsjettert med. Vi vil skape mer kunst for pengene vi får fra eierne og staten, og vi vil legge opp til større kunstneriske risikoer allerede i 2017-programmet, sier Antonsen.

Vil bli mer kjent for kunst

Under tirsdagens styremøte ble det også orientert om Kildens strategiprosess. Her legges det opp til en langsiktig strategi helt fram til 2035. Sentrale spørsmål er hva Kilden skal være, og hva Kilden ikke skal gjøre. Under styremøtet påpekte Hans Antonsen at han ønsker at Kilden skal bli like kjent for kunsten som for selve bygget. For selv om ledelsen er fornøyd med at bygget har fått et renommé både nasjonalt og internasjonalt, er det kunsten de ønsker skal få oppmerksomhet.

— Formålet med strategiprosessen er å ha en retning fram til 2020. Setter vi oss høye mål, trenger vi også tid til å nå de målene. Vi skal nå legge grunnarbeidet for de som kommer etter oss. Jeg vil at organisasjonen skal se på en langvarig oppbygging av et sterkt kunstnerisk kraftsenter i Kristiansand, sier Antonsen til Fædrelandsvennen.

Styreleder Marianne Johnsen berømmer Kilden for å tenke langsiktig.

Marianne Johnsen, styreleder for Kilden teater og konserthus. Foto: Heida Gudmundsdottir

— Det er fint at man har visjoner for mer enn bare noen få år fram i tid, og at man tør å tenke på morgendagen. I mange styrer ser man på regnskaper og ser seg tilbake, men jeg vil at vi skal være proaktive og ha en hånd med på rattet i det videre strategiarbeidet, sier hun.

Tror flere vil følge

Kildens unike organisering med teater, symfoniorkester og opera under samme tak ble også diskutert i arbeidet med den videre strategien. Styremedlem Bjørg Wallevik mener det er viktig å holde på de tre institusjonenes identitet.

— I denne perioden tror jeg at Kildens treenighet må være tydelig, hvis ikke tror jeg at folk vil føle på den identiteten som de gjør nå. Det har vært fantastisk å se hvordan holdningen til kultur har endret seg i Kristiansand etter som vi ble tydeligere. Det har alltid vært mye kultur i Kristiansand, men det har vært preget av amatørisme. Nå har vi blitt synlige. Alle vet hva Kilden er. Det er kanskje ikke alle som forstår seg på organiseringen, men jeg vil tro at flere vil bli organisert på samme måte. Det har med økonomi å gjøre. Det er ingen tvil om at vi i denne modellen får mer kunst ut av hver krone, mener Wallevik.