Kulturdepartementet har vurdert Kildens tre kunstneriske institusjoner, Agder Teater, Kristiansand Symfoni Orkester og Opera Sør i rapportene «I takt med tiden» og «Riktig eller viktig». Kilden får skryt for håndteringen av fusjonen:

— Imponerende

— Panelets vurdering er at Kildens økonomiske styring av virksomheten er meget kompetent, og legger til grunn at det også gjelder for avdelingene. Det er imponerende at Kilden i løpet av kort tid har fått tre tidligere uavhengige juridiske enheter til å samhandle under en felles ledelse.

Programsjef for KSO, Hans Bodin. Foto: Programsjef for KSO, Hans Bodin

Både teatersjef Birgit Amalie Nilssen, og programsjef for KSO, Hans Bodin, setter pris på anerkjennelsen: — Dette er velfortjent skryt av den forbilledlige fusjonen mellom de tre institusjonene. Dette er en evaluering av perioden før min tid, og det er en anerkjennelse av Ingrid Forthuns arbeid med å løfte Agder Teater til et høyt kunstnerisk nivå, sier teatersjef Birgit Amalie Nilssen.

Hun mener arbeidet med rapportene har vært lærerikt, og har hatt innvirkning på Kildens videre strategiarbeid.

— Det er en prosess å omorganisere og flytte inn i et slikt hus. Jeg har opplevd at vi lærer oss mer og mer om hvordan vi kan samarbeide, dra nytte av hverandre, og finne synergieffekter, sier Hans Bodin.

- Sterk vekst

I rapporten kommer det blant annet fram at teaterets store satsing på musikaler kan gå utover øvrig teaterdrift. Teatersjefen opplyser at teateret nå har ambisjoner om å øke aktiviteten:

Rapporten viser at vi har tatt en del riktige beslutninger, og evalueringen viser at vi er på rett vei. I begge rapportene understrekes det at det er vanskelig å evaluere Kildens tre kunstneriske institusjoner isolert sett, grunnet sammenslåingen. Begge spør om det er mer hensiktsmessig å evaluere Kilden under ett siden huset er unikt i nasjonal sammenheng.

Nå er det på tide at Agder Teater øker rammene for å fylle dette huset med mer innhold. Regionen fortjener et enda større teatertilbud. Om Kristiansand Symfoniorkester, skriver panelet at orkesteret ser ut til å være i «sterk vekst og utvikling, både kunstnerisk, organisatorisk og i forståelsen av sin samfunnsrolle».

— Orkesteret har vært igjennom store endringer og har vist vilje og evne til å tilpasse strategier og virksomhet etter disse. Orkesterets nyskapende outreach-arbeid er en unik og spennende vekting av virksomheten. Panelet bemerker at prioriteringer på outreach-området må stå i forhold til orkesterets kjernevirksomhet og ikke begrense fortsatt kunstnerisk utvikling.

— Rapporten viser at vi har tatt en del riktige beslutninger, og evalueringen viser at vi er på rett vei. Det er et poeng at vi har betydning for musikklivet og kulturlivet i Kristiansand og omegn, sier Hans Bodin.

Kristiansand Symfoniorkester Foto: Thomas Hegna

Unge musikere

Videre kommer det fram at:

  • Offentlige støtte utgjør 85— 90 prosent av inntektene til orkestrene.

  • Orkesteret består av 71 musikere, og har den laveste snittalderen av symfoniorkestrene i Norge.

  • Etter sammenslåingen i Kilden, har KSO deltatt i omtrent 900 arrangementer, og leverer omtrent 80 konserter i året.

  • Symfoniorkesters totale antall publikummere i årene 2011- 2014, er 204 000. Abonnementstallene gikk ned etter sammenslåingen men er nå på vei opp igjen. Fellesproduksjonene har vist seg å generere et nytt publikum til abonnementskonsertene.

I 2014 satte Agder Teater opp Les Miserables. Foto: Erling Slyngstad-Hægeland

— Større produksjon

Rapporten «viktig eller riktig» påpeker at «det ikke er tvil om at Agder Teaters produksjoner har båret gode frukter av samarbeidet med Kilden».- Det er en større og mer kontinuerlig produksjon nå enn før, og repertoaret bærer preg av mulighetene og betingelsene som Kilden gir. Et så lite teater som Agder Teater kunne umulig gjennomføre sine musikalsatsinger uten samlokaliseringen og samfinansieringen i Kilden.

Samtidig er det en bekymring for at satsingen på de store musikalene får konsekvenser for den øvrige teaterdriften.

— Innenfor dagens rammer er det ikke mulig å både gjennomføre de store musikalproduksjonene, opprettholde kontinuerlig teaterproduksjon, og bygge opp og utvikle et åremålsensemble.

Teatersjef Birgit Amalie Nilssen Foto: Kjartan Bjelland

— Fortjener større teatertilbudTeatersjef Amalie Nilssen opplyser at Agder Teater har ambisjoner om å øke aktiviteten fra 2016:

- Først skulle vi fusjonere, så måtte vi mestre den nye situasjonen vi er i. Nå er det på tide at Agder Teater øker rammene for å fylle dette huset med mer innhold. Regionen fortjener et enda større teatertilbud. Allerede fra 2016 av blir det en økning i produksjoner, og til høsten får vi på plass et fast åremålsensemble på fem personer på grunn av økt aktivitet, sier Nilssen og fortsetter:

— Vi skal ha store musikaler, vi skal nå bredt ut, og vi skal tilby gode opplevelser samtidig som vi satser på ny dramatikk. Selvfølgelig skal Kilden satse på musikkteater når vi har et orkester, en opera og et teater som har fusjonert. Musikkteater som sjanger har alle forutsetninger for åvære grenseoverskridende og nyskapende.

- Modig

Agder Teater får skryt i rapporten for samarbeidet med KSO og Opera Sør:

— Panelet ser med interesse på Kildens visjon om å skape ny scenekunst i skjæringspunktet musikk, opera og teater. Agder Teaters valg om å gå inn i dette forpliktende samarbeidet er modig.

Videre kommer det fram at:

  • Agder teater har i snitt hatt 207 forestillinger i året i perioden 2011- 2014. * Teateret har hatt i snitt 16 produksjoner i året. 9 av dem er egne produksjoner.

  • Teateret har i snitt 45.813 besøkende i året.