Når havna er bygd ut, vil dybden i havnebassenget være 15 meter. Det vil gi mulighet for anløp til verdens største båter og oljeplattformer. Foto: cowi as

— Nå har vi sprengt bort 100 kubikkmeter med stein, og nå gjenstår kun to millioner kubikkmeter, sa Tom Eikså, daglig leder i Terrengtransport (TT), smått ironisk etter den første sprengsalven i området som skal bli det største havneanlegget i landsdelen.

Den nye havna i Strømsvika, noen kilometer øst for Mandal sentrum, eies av Mandal kommune, Mandal Havn Strømsvika og renovasjonsselskapet Maren, som igjen eies av Lindesnes, Audnedal og Marnardal kommuner.

Fredag morgen fikk de fire ordførerne æren av å fyre den første dynamitten i Strømsvika.

Slik skal havna i Strømsvika se ut når den er fullt utbygget. Total lengde på kaia er 800 meter. Foto: cowi as

Vil doble tømmereksporten

Det markerer starten på ett av tidenes største prosjekter i regionen.

— Det første som skal gjøres er å bygge tømmerkai og sikre denne ekstremt viktige næringen i regionen. På kort sikt vil havna nesten doble utskipningen av tømmer fra 150.000 kubikkmeter i dag til 230.000 kubikk. Vi håper å sende ut den første båten høsten 2017, sier Alf Erik Andersen, ordfører i Mandal.

Tom Eikså, daglig leder i Terrengtransport, vant anbudskonkurransen om å sprenge ut havna. Her forteller han om den videre prosessen. Foto: Espen Sand

Tømmerkaia vil koste mellom 60 og 65 millioner kroner å etablere og er ett av tre byggetrinn i Strømsvika. I regnestykket vil det bli et kommunalt spleiselag på 20 millioner, 15 millioner fra Mandal Havn Strømsvika og de resterende 25-30 millionene som bevilgninger fra staten. Så fort egenkapitalen er på plass vil det bli sendt søknad om midler til havna.— Jeg har satt hardt press på regjeringen for å få dette til, og satte mitt eget medlemskap på spill. Så viktig har dette vært, innrømmer mandalsordføreren.

Positive nabokommuner

Både Audnedal, Lindesnes og Marnardal ønsker å bli med på spleiselaget.

— Vi leverer enormt mye tømmer og er selvsagt ikke fremmed for å ta vår del av investeringene, sa Reidun Bakken, ordfører i Audnedal.

Kaia vil bli 800 meter lang og havna vil ha en maksimal dybde på 15 meter. I bakkant kommer et næringsområde på 1500 mål.

— Næringsområdet kan legge til rette for flere hundre arbeidsplasser og kontorer med landsdelens beste utsikt, mener Andersen.

Varaordfører Per Olav Skutle i Lindesnes, ordførerne Alf Erik Andersen i Mandal, Helge Sandåker i Marnardal og Reidun Bakken i Audnedal fikk æren av å fyre av den første dynamitten i Strømsvika. Foto: Espen Sand

Selger stein til utlandet

TT vant anbudsrunden om å sprenge ut havna. Totalt skal det sprenges ut rundt fem millioner tonn granitt, der én del fylles i vannet og fire deler selges til utlandet. En undersøkelse viste at det ville ta 25 år i selge steinmassen lokalt.

— Markedet for å selge stein i utlandet er stort. I fjor ble det eksportert 22 millioner tonn stein fra Norge til Europa, sier Eikså, som også er leder av næringsforeningen i Mandal.

— Potensialet er enormt. Det vil bli omtrent like stort som Risavika havn i Stavanger, men med langt større tilknyttede næringsområder. Her har vi mulighet til å ta imot verdens største skip, oljeplattformer eller hva det skulle være. Strømsvika vil bli det nærmeste punktet til Europa. Begrensningene er størrelsen på byen og manglende jernbane. Men det vil bli kort vei til nye E 39. Jeg ser for meg at 70-80 prosent av planene kan bli realisert innen ti år, tror Eikså.

Tømmerkai er det første som skal bygges i Strømsvika. Målet er at første båt med tømmer går fra kai høsten 2017. Foto: cowi as

— Enorme muligheter

Espen Regevik, leder av Mandal Handel og Service Forening, går så langt som å si at havneprosjektet vil bli et av tidenes prosjekt i Lindesnes-regionen.

— Det som skjer i området med ny havn, næringsarealene og nytt fengsel er totalt sett det største som har skjedd i regionen de siste hundre årene. Det i en tid der mange har snakket om mørke skyer i oljebransjen. Det gir Mandal enorme muligheter i fremtiden, tror Regevik.

- Mandal har den viktigste tømmerkaia i Norge

Kystskogbruket mener havna i Mandal er viktigst i landet, og jubler for de nye planene i Strømsvika.

— Blant de ti fylkene med kyst har Mandal den viktigste havna for skogbruket i Norge. Her går det mest tømmer over kaia. Det viser en ny undersøkelse vi har gjort i Kystskogbruket, sier Helge Kårstad, prosjektleder i Kystskogbruket.

I bakkant av havneanlegget ligger det næringsarealer på 1500 mål. Renovasjonsselskapet Maren og Jåbekk industriområde vil være en del av området. På et platå over havna kan det bli flere hundre kontorer med utsikt mot havet. Foto: cowi as

Det til tross for at den nåværende havna på Gismerøya ikke fungerer optimalt for de som driver med tømmernæring.

— Gismerøya gir i dag en ineffektiv transport for tømmer. Det er ikke plass på kaifronten så tømmeret må omlastes. Vår jobb i Kystskogbruket er å forenkle slike prosesser for skogbrukere. Ny havn i Strømsvika vil være glimrende i så måte. Her har tidligere ordfører Askildsen og ny ordfører Andersen gjort en glimrende jobb, mener Kårstad.

Fylkesskogmester hos fylkesmannen i Vest-Agder, Ole Stabekk, mener Strømsvika vil redusere kostnadene for skogeiere.

— Det er kostnadsbesparende når man slipper å flytte tømmeret i to etapper. I Strømsvika har man nok plass og også muligheter for å øke eksporten betraktelig, sier Stabekk.

I 2008 gjorde Agder tresenter en undersøkelse som viste at skog- og trenæringen i Agder genererte 3,7 milliarder kroner.

Stabekk tror den nye havna kan bli viktig i fremtiden.

— I dag eksporterer vi tømmer fordi vi ikke har nok lokal industri til å foredle tømmeret. Man skal ikke se bort fra at denne trenden snus og at man må importere tømmer, og da blir havna i Strømsvika viktig i fremtiden, mener fylkesskogmesteren.

Dybden i havnebassenget er i dag på 60 meter, men når havna er bygd ut vil den være på 15 meter. Det vil gi mulighet for anløp til verdens største båter og oljeplattformer. Foto: cowi as