MANDAL: — Alle er enige om at Mandal trenger en ny havn for å få ned unødvendige utgifter og dessuten få opp tømmermengden som skipes ut, sier havnefogd Olav Neset, ordfører Alf Erik Andersen og leder av havnestyret Ove Nodeland.

Følg FVN Mandal på Facebook, trykk her!

Etter nye runder med statsbudsjettet nylig, ble potten for å bygge nye, eller å utbedre eksisterende tømmerhavner i Norge, utvidet fra 23,5 til 46 millioner kroner. Nå blir det opp til Landbruksdirektoratet å avgjøre hvor pengene skal brukes.

Det er stor enighet i næringen om at det er helt nødvendig å prioritere ny kai i Mandal

Slik ser Mandal kommune for seg kaianlegget i Strømsvika øst for sentrum med rundt 800 meter med kai. Foto: Odd Arne Nomedal, Fotofabrikken

— Det er stor enighet i næringen om at det er helt nødvendig å prioritere ny kai i Mandal, sier prosjektleder Helge Kårstad i interesseorganisasjonen Kystskogbruket. Han går så langt som til å si at Mandal vil få statlige midler dersom kommunen søker.

Vil søke

Og det akter ordføreren å gjøre.

- Vi kommer til å søke om 30 millioner kroner, sier Andersen.

Det er i så fall et godt stykke unna de 63 millionene som trenges for å bygge en havn på 120 meter i Strømsvika like øst for byen. Men Andersen regner med at nabokommunene som allerede i dag bruker havnen til utskipning av tømmer, vil bidra.

Spesielt gjelder det Marnardal som sender mest med 45.000 kubikk i året over havna på Gismerøya som ligger noe vest for Strømsvika.

Mange utfordringer

Utfordringene er flere ved dagens havneanlegg. Her blir tømmeret mellomlagret et par hundre meter unna kaikanten i påvente av båtfrakt.

Havnefogd Olav Neset, ordfører Alf Erik Andersen og leder av havnestyret Ove Nodeland studerer kartet over Strømsvika. Nå skal området omreguleres i bystyret. Dermed ligger alt til rette for bygging av kaianlegg. Foto: Jarle R. Martinsen

— Vi kan ikke lagre tømmeret på selve kaia på grunn av all annen trafikk, sier Neset. Bare det å frakte tømmeret fra mellomlageret og fram til kaikanten koster årlig 2,5 millioner kroner.

— Jeg tar det for gitt at denne utgiften i seg selv betyr at skognæringen vil være med på spleiselaget for å få bygget ny kai, sier ordføreren.

Øke hogsten

Dessuten mener skogindustrien at de kan øke hogsten med 100.000 kubikk i Agder og Telemark om bare forholdene legges til rette, som blant annet vil si økt kapasitet i forbindelse med utskipning.

En annen utfordring er at det kommer 10-15 lastebiler med tømmer hver dag til Gismerøya. Transporten går gjennom boligområdene på Skinsnes og Malmø, og bringer med seg støv, støy og eksos.

Merker knapt vind

Alt dette unngås ved å etablere ny havn i Strømsvika. Dybden der er på 50-60 meter, vind merkes knapt og det er knapt bebyggelse.

På den kommunale kaia på Gismerøya ligger store mengder med tømmer og venter på å bli skipet ut. Det er dyrt og kronglete å ha dette som utskipningshavn. Foto: Jarle R. Martinsen

Nå i første omgang skal det bygges en midlertidig vei inn til bukten som renovasjonsselskapet Maren og Mandal havn skal bekoste. Hensikten er å legge til rette for et steinbrudd for Terrengtransport (TT).— Det er en vinn-vinn-situasjon der TT kan utvikle et steinbrudd og selge dette, samtidig som man får bort masse og dermed kan tilrettelegge for et kaianlegg, sier Nodeland.

Mye større anlegg

Enda lengre fram i tid håper kommunen å kunne utvikle kai rundt hele fjorden på til sammen 800 meter. Det er kostnadsberegnet til 280 millioner kroner.

- Da snakker vi om blant annet å kunne ta i mot oljeplattformer og bruke kaia til vindmøller, sier Alf Erik Andersen.

Tildeling neste høst

Seniorrådgiver Torleif Terum i Statens Landbruksforvaltning sier at han ikke vil komme med noen signaler om Mandal virkelig får tilskuddet som trenges for å begynne å bygge havneanlegget i Strømsvika.

— Statsbudsjettet er jo ikke en gang formelt godkjent. Deretter skal de aktuelle havnene sende inn søknader. Vi og Landbruksdirektoratet skal så behandle søknadene, sier han.

Terum sier imidlertid at de er meget godt kjent med nødvendigheten av ny tømmerhavn i Mandal og de utfordringer som dagens havn gir.

Han anslår at en tildeling vil skje i løpet av neste høst.