— Vi sender tømmer ut av landet, ikke fordi vi ønsker det, men fordi vi må. Det er ikke marked for så mye trevirke i Norge alene, sier konsulent i AT Skog, Nils Aakre.

Følg FVN Mandal på Facebook!

Mandal har den største havnen for eksport av tømmer i Agder og Telemark. 130.000 kubikk med tømmer skipes ut fra Gismerøya årlig, særlig til Tyskland og Sverige. Det er en økning på vel 80 prosent de siste 15 årene.

Det er ikke marked for så mye trevirke i Norge alene

Skogsindustrien selv mener man fortsatt kan øke hogsten til 230.000 kubikk om bare forholdene legges bedre til rette.

Utfordringer

Fredag var lederen av Stortingets transportkomité Linda Hofstad Helleland (H) i Mandal for å få forklart problematikken. For den er ikke at Mandal ikke har en lang og dyp nok havn, men utfordringene med å frakte tømmeret hit og å oppbevare det.

Det kommer 10-15 lastebiler med tømmer hver dag til Gismerøya. Transporten går gjennom boligområdene på Skinsnes og Malmø, og bringer med seg støv, støy og eksos.

På Gismerøya må tømmeret mellomlagres omlag et par hundre meter unna kaikanten i påvente av båtfrakt.

— Vi kan ikke lagre tømmeret på selve kaia på grunn av all annen trafikk, sier havnefogd Olav Neset.

Bare det å frakte tømmeret fra mellomlageret og ut til båtene koster skognæringen 2,5 millioner kroner i året.

Det kommer opp til 15 lastebiler med tømmer til Gismerøya om dagen. I tillegg til miljøproblematikk, gir trafikken både annen industri og fastboende utfordringer. Foto: Jarle R. Martinsen

Koster titalls millioner

I flere år har det vært jobbet for å etablere et nytt kaianlegg i Strømsvika, omlag fem kilometer øst for Mandal sentrum, et anlegg forbeholdt tømmertrafikken.

— Vi anslår at det vil koste mellom 70 og 100 millioner kroner å bygge, sier Neset.

Det er penger verken kommunen, Mandal havn eller AT Skog har. Men det har staten.

Jeg har med Visa-kortet her

— Jeg har med Visa-kortet her, fleipet Helleland etter å ha hørt om ønsket om ny havn. Hun hadde ingen problemer med å forstå behovet.

- Men jeg kan ikke love annet enn at vi tar dette med videre i framtidige budsjettarbeid, sier hun.

Forprosjekt

I første omgang har kommunen, Mandal havn og Maren etablert et forprosjekt for å utvikle Strømsvika. Det er renovasjonsselskapet Maren som eier grunnen der en ny vei til må gå gjennom ned til et nytt kaianlegg.

Daglig leder Alf G. Møll sa under presentasjonen at det vil koste 10 millioner kroner å lage veien. Denne veien vil gå gjennom et område med fjell og knaus. Så må det lages en foreløpig kai for å eksportere steinen som vil komme som følge av en slik prosess.

— Fordelene med Strømsvika er mange. Den har nærhet til indre Vest-Agder, her er ingen støy problematikk, det er god plass, det er dypt og området er ferdig regulert, sier Neset.

Avhengig

Aakre fastslår at de ikke vil gi slipp på havna på Gismerøya før Strømsvika eventuelt kommer.

— Dette er den største tømmerhavnen i AT Skogs område som vi jo er helt avhengig av, sier Aakre.

Han understreker at det vil øke skogbruksnæringens konkurransekraft betydelig med ny havn i Strømsvika der tømmeret kan plasseres direkte på kaifronten.