— Siden vi åpnet dørene for fem år siden på dagen i dag, har vi solgt 37 millioner telys. Stilt etter hverandre rekker de herfra og forbi Risør. Og i snitt selger vi 2500 kjøttboller hver dag, sier Solrun Hitland.

Varehussjefen hos Ikea Sørlandet virker tilfreds. Selv om hun lojalt følger konsernpolicy og ikke røper omsetnings- eller resultattall, letter hun litt på sløret:

— Vi regner at kundegrunnlaget vårt utgjøres av Agders befolkning på 282.000. Kun Ikea-butikken i Haparanda i Nord-Sverige har mindre grunnlag. Men allerede første året var vi oppe i en markedsandel på 35 prosent - det sitter folk i Sverige og regner på sånt - og nå har vi 40 prosent. Veldig bra. To ganger per år spør vi kundene våre hvor de kommer fra, og da viser det seg at åtte-ti prosent har reist fra Grenland eller andre steder utenom Agder. De synes det er fredeligere her enn i andre Ikea-butikker. Og så er det jo sånn at regionen er velsignet med 37.000 fritidsboliger, mange av dem tilhørende folk fra Rogaland eller Østlandet. Så juli er vår beste måned. Høst- og vinterferiene er også gode perioder, beretter Hitland.

Vi har hatt besøk fra Tyskland, Finland og andre land for å se på hva vi har gjort.

Ikea Sørlandet ligger inntil videre alene i Sørlandsparken Øst. Dyreparken med Abra Havn i bakgrunnen til høyre. Foto: Kjartan Bjelland

Mottok pris av Ikea-bossen— I 2014 hadde vi størst omsetningsvekst av alle Ikea-varehusene i Norge med seks prosent. Ren volumvekst. Og da Ingvar Kamprad delte ut «Årets Entreprenør»-pris i konsernet i 2014, gikk den til oss. Vi våget å utfordre konseptet og flyttet matbutikken vår - den som selger sild, laks, tyttebær, kjøttboller og sånt - inn bak kassene, sammen med alle de ordinære varene. Dermed slapp kundene å stå i to køer når de også skulle ha en pølse etterpå. Vi har hatt besøk fra Tyskland, Finland og andre land for å se på hva vi har gjort, forteller varehussjefeen på inn- og utpust, som den bergenser hun er.

Varehussjef Solrun Hitland stopper Ingvild Forgard, som har kommet fra Lyngdal med sønnen Jens Even for å se på kjøkkeninnredning. Hun blir utropt til besøkende nummer fem millioner og får gavesjekk på 10.000 kroner. Foto: Sondre Steen Holvik

Så forflytter hun seg hurtig til toppen av rulletrappen fra første til andre etasje, hvor Ingvild Forgard og sønnen Jens Even (5) er på vei opp til kjøkkenavdelingen. Til de stoppes. — Du er besøkende nummer fem millioner. Her er en gavesjekk på 10.000 kroner! erklærer Solrun Hitland.

Stor jubel, også fra noen av de 280 ansatte hos Ikea Sørlandet som har tatt turen bortom.

— Nå kan jeg bruke 10.000 kroner mer! fastslår en godt fornøyd Ingvild Forgard.

Overetableringen minket litt da Living forsvant.

- I år selger vi mer

Glenn Sigurd Olsen og Elin Corneliussen hos Møbelringen merker konkurransen, men har en fortsatt stabil kundemasse og ser at Ikea også trekker folk fra et større område enn før. Foto: Sondre Steen Holvik

Glenn Sigurd Olsen eier og driver Møbelringen Kristiansand i Sørlandsparken og har 27 år bak seg i bransjen. Han tar en prat med Fædrelandsvennen sammen med varehussjef Elin Corneliussen, med 15 års bransjeerfaring.

— Overetableringen minket litt da Living forsvant igjen i fjor. I år selger vi mer. Når det gjelder Ikea, merker vi selvsagt konkurransen, men vi har en lojal kundegruppe som fortsatt foretrekker en møbel-faghandel som vår. Det gode med Ikea er at de trekker kunder til Sørlandsparken fra et større område - Vest-Telemark, for eksempel. Så totalmarkedet har økt. Og vi som eier en godt nedbetalt eiendom, klarer oss i grunnen greit.

Bransje med røde tall

Fædrelandsvennen har sett på regnskapstallene til en del andre møbelforretninger i Kristiansand, i praksis i Sørlandsparken. Informasjonen er bare tilgjengelig for de som er egne aksjeselskaper, og dermed faller eksempelvis Jysk, Habitat og Bolia utenfor.

Living Kristiansand var i sving i 2013 og 2014, men regnskapstall er bare tilgjengelig for 2014. Home&Cottage startet opp i Sørlandssenteret i 2010. Når tallene summeres, anskueliggjøres trender for både omsetning og resultat.

151021 Møbelbransjen omsetning og resultat.ai

Omsetningsnivået fra 2007 er passert i kun to år etterpå: i 2010 og 2014. Om 2007 er det å si at det var året før finanskrisen satte inn. I 2010 åpnet Ikea, og i 2014 markerte nykommeren Living Kristiansand seg med salg for 35 millioner kroner. Men for hver krone inn forsvant 50 øre ut. Når det gjelder resultater ellers, har bransjen, i betydningen de sju bedriftene på Fædrelandsvennens liste, gått med underskudd hvert år fra og med 2010. De to siste årene har det vært med store beløp.

Ellen Halvorsen, butikksjef hos Home&Cottage Kristiansand i Sørlandssenteret, bekrefter press fra alle kanter. Mottrekket var først å flytte til en bedre beliggenhet innen senteret for halvannet år siden.

— Og nå starter vi egen nettbutikk, forteller hun.