LILLESAND: Førstkommende fredag er det ett år siden Ikea åpnet varehus på Sørlandet. Målet om halvannen til to millioner besøkende første år ble ikke innfridd.

– Vi var nok litt for optimistiske, i forhold til hvor mange som bor her. Men med den entusiastiske mottakelsen vi har fått er vi langt fra skuffet, bedyrer varehussjef Solrun Hitland overfor Fædrelandsvennen.

Av verdens 330 varehus skal det kun være ett som har mindre kundegrunnlag enn på Sørlandet (280.000) – i Haparanda i Nord-Sverige.

Grei butikk

1,2 millioner kunder betyr at sørlendingene i snitt har besøkt varehuset 4,3 ganger i løpet av oppstartsåret. Men de kjøper mer enn forventet.

– Du får ingen tall av meg, men omsetningen er i rute. Den skal vi ikke klage på, sier varehussjefen.

Ifølge Ikea Sørlandet er det garderobeserien Pax som selger best, mens møbelserier med sørlandsnavn også har vært god butikk.

Fredag blir det varehusfest med symbolsk pris på det sørlendingene fremfor noen elsker på Ikea: Kjøttbollene. I løpet av første året er det servert 36 tonn av dem over disken.

Pusser opp skole

I anledning feiringen gir Ikea bort interiør verdt 50.000 kroner til en skole på Sørlandet. Alle 177 grunnskoler på Agder blir tilskrevet, og har én måned på seg til å formulere en god begrunnelse for at de skal vinne premien.

– Den summen skal dekke produkter til å pusse opp ett rom, samt at de får ekspertråd fra våre interiørdesignere, forklarer Solrun Hitland.

– Og hvem gjør jobben?

– Vår erfaring tilsier at dugnadsånden er ganske stor på en del skoler, svarer hun.

På servering er Ikea Sørlandet fortsatt helt i verdenstoppen, bare slått av to varehus i Kina: Hele 85 prosent av kundene kjøper noe å spise eller drikke, enten i restauranten eller i disken ved kassene.

Ikea Sørlandet har 275 ansatte og ingen planer om nedskjæringer foreløpig, selv om åpningstiden ble innskrenket med én time tidligere i år.