SØGNE: — Jeg synes det er fantastisk at det nå kommer på plass fotobokser. Det er soleklart at dette vil ha effekt, sier Ove Pettersen.

Han er beboer ved Kileneset i Søgne. Naboer i området har i lang tid vært i kontakt med Søgne kommune, Statens vegvesen og politiet, for at det skal gjennomføres tiltak for å begrense råkjøringen i området.

Etter det Fædrelandsvennen kjenner til, har det siden 1977 blitt registrert 67 trafikkulykker på Langenesveien.

Dødsulykker

Siden 2006 har det vært fem dødsulykker på veien. Fire personer har omkommet på strekningen mellom Kileneset og Hellevika.

Automatisk trafikk kontroll (ATK), type punkt-ATK. Foto: Tormod Flem Vegge

Og det er nettopp på sletta ved Kileneset at det nå skal settes opp fotobokser, automatisk trafikkontroll (ATK).

— Ulykkesgruppen i Statens vegvesen har gjennomgått trafikkulykkene på Langenesveien, og vi har besluttet at vi skal sette opp to fotobokser ved Kileneset, forteller Stein Otto Andersen, senioringeniør i Statens vegvesen, region sør.

Har vurdert to alternativer

Veivesenet har vurdert gjennomsnittsmåling, såkalt streknings-ATK, og vanlig punkt-ATK.

— Ut fra en samlet vurdering mener vi at vanlige fotobokser vil ha best effekt, sier Andersen.

- Hvorfor vil ikke gjennomsnittsmåling ha bedre effekt?

— Ut fra geometrien på veien vi nå snakker om, viser undersøkelser fra Transportøkonomisk institutt (TØI) at punkt-ATK vil ha best effekt.

Spesiell kurvatur

Denne uka var Andersen og Yngvar Aas, trafikkoordinator i Agder politidistrikt og ansvarlig for fotoboksene i Agder, på befaring ved Kileneset.

— Det som er spesielt med Langenesveien er kurvaturen. Holder man fartsgrensa, kommer man fort opp i høy fart i svingene. Det er en utfordrende vei å kjøre på, påpeker Aas.

I september 2012 ble det besluttet å sette ned fartsgrensen på Langenesveien fra 80 kilometer i timen til 60 kilometer i timen.

— Det er få såpass lange veistrekninger utenfor tettbygde strøk, der fartsgrensen er satt ned til 60 kilometer i timen. Dette gjør denne fylkesveien nærmest unik, forteller trafikkoordinatoren.

Råkjøring

Statens vegvesen har den senere tiden gjennomført fartsmålinger i 60-sonen ved Kileneset. Gjennom to uker passerte det rundt 2000 biler daglig i hverdagene, og 1400-1500 biler i helgene.

— Vi satte opp fartsmålere og målte farten på bilene i begge ender av sletta. Gjennomsnittsfarten på bilene var 70 kilometer i timen. Cirka 200 av de rundt 2000 bilene kjørte over 90 kilometer i timen. Det er jo tragisk at folk kjører på denne måten, understreker Stein Otto Andersen.

Vil jobbe for å finne penger

Det vil koste rundt tre millioner kroner å sette opp fotoboksene. Finansieringen, som Vest-Agder fylkeskommune har ansvar for, er ennå ikke avklart.

— Dette er et så viktig trafikksikkerhetstiltak på en belastet vei, at jeg skal gjøre alt for å finne dekning for utgiftene innenfor det eksisterende budsjettet, kommenterer Vidar Ose, samferdselssjef i Vest Agder fylkeskommune.

Planen er at fotoboksene skal være på plass innen våren 2016.