— Bare de siste årene har det vært flere dødsulykker. I grunnen er det helt utrolig at ikke flere liv er gått tapt. Bilene kommer på to hjul over broa her, sier Ove Pettersen og peker mot Kileneset.

Det er en fortvilet gruppe beboere som møter Fædrelandsvennen langs den ulykkesbelastede Langenesveien.

Brevene de sender til Søgne kommune forblir ubesvarte.

Brevene de sender til Statens vegvesen blir besvarte, men så langt har ingenting skjedd.

I januar lovet veivesenet å foreta trafikktelling og fartsmåling som grunnlag for vurdering av mulige trafikksikkerhetstiltak.

De sa det samme i mai, etter at beboerne purret.

— De har ennå ikke vært her, konstaterer Asbjørn Kloster.

— Vi ligger våkne om natta og venter på et nytt smell, sier Eivind Pettersen.

— Og vi sender barna til skolen med hjertet i halsen, forteller ekteparet Svein Anders Tunheim og Bente Helen Aasebø.

Et nylig leserinnlegg i Fædrelandsvennen har heller ikke gitt respons.

Årelang ulykkeshistorie

Ved å scrolle over grafikken kan du se nærmere på den enkelte hendelse.

I sommer har det vært to alvorlige ulykker på Langenesveien. I den første ble en ung mann hardt skadet. Den andre endte livet til en 21 år gammel kvinne.

Ulykkene feier seg inn i rekken av en årelang historikk med alvorlige hendelser på veien.

  • Vi sender barna til skolen med hjertet i halsen.

Her endte livet til en ung kvinne i sommer, den femte med dødelig utfall siden 2006. Stedet er markert med blomster og hilsener. Foto: Sondre Steen Holvik

Etter det Fædrelandsvennen har kunnet bringe på det rene, har det vært fem ulykker med dødelig utfall fra 2006 til 2015, fire av dem i området mellom Kileneset og Hellevika. I den femte omkom ett av medlemmene i Honningbarna.Det er strekningen Kileneset_Hellevika de fremmøtte beboerne opplever som spesielt ille, uavhengig av årsak til ulykkene. Statistikken bekrefter at det er en særskilt opphopning av ulykker i det aktuelle området.

Beboerne mener det er på høy tid at tiltak settes inn, og at veien sikres for myke trafikanter.

I Trafikksikkerhetsplanen for Søgne for 2014-2017, er bygging av gang/sykkelvei fra Kilenesheia til Lauvika prioritert øverst på lista over ønskede tiltak på Langenesveien. Kommunen søkte om midler til dette i bymiljøpakken til ATP (Areal— og transportprosjektet for Kristiansandsregionen) i april 2014. Nylig så det ut til at det endelig skulle gå beboernes vei.

I forbindelse med det planlagte feltet med 36 boliger på Kilenesheia, som Repstad Eiendom står bak, var gang- og sykkelveien et av rekkefølgekravene fra kommunen.

— Det er riktig, bekrefter Ole Johan Bueklev, daglig leder i Repstad Eiendom.

Byggingen av gang- og sykkelvei på den 700 meter lange strekningen er kostnadsberegnet til ca. 12 millioner kroner, pluss moms. Det ble for mye for boligområdet å bekoste alene, og det offentlige ble derfor invitert med på et spleiselag.

— Hvis flere er med på å dele regningen, er vi mye nærmere å få det realisert, sier Bueklev.

Vil ha det offentlige på banen

Søgne kommune var innstilt på å bruke belønningsmidler fra ATP-pakken på tiltaket, men fikk avslag. Dermed brast det håpet for beboerne.

Bueklev har stor forståelse for ønsket om gang- og sykkelvei.

— Jeg skjønner fortvilelsen deres, og frykten for at det skal skje noe alvorlig, med både barn og voksne som ferdes langs veien til og fra husene der. Jeg har selv erfart at dette er en veldig utsatt strekning, og er rimelig overbevist om at trafikkmengden har økt betydelig de senere år, sier Ole Johan Bueklev.

  • Ulykkene der har vært knyttet til både promille og andre forhold.

"Døden nær på Langenesveien" var tittelen på saken dette bildet ble tatt til i august 2014. Her kjører en bil forbi den syklende Rob Gray rett før en bakketopp, uten kontroll på motgående kjørefelt. Foto: Kjartan Bjelland

Beboerne er glade for støtten fra Repstad Eiendom, men mener det offentlige må på banen.— Dette er en altfor alvorlig og viktig sak å sette bort til en privat utbygger. Det er en offentlig oppgave å ta vare på sine folk, sier Knut Henriksen.

— Det er ubehagelig bare å ta seg en joggetur langs veien her, for oss voksne. Tenk hvordan det er når barna skal gå langs veien for å besøke venner, sier tobarnsfar Svein Anders Tunheim.

I tillegg til gang- og sykkelveien til Lauvika, ligger det to andre tiltak inne i kommunens trafikksikkerhetsplan for fylkesvei 456: Utvidet skulder fra Lauvika til friluftsområdet Hellevika/Romsvika, samt utvidet skulder fra Hellevika/Romsvika mot Kristiansand.

Farlig vei har mange navn

Langenesveien har mange navn på folkemunne: dødsveien, promilleveien, kappkjøringsveien og selvmordsveien er blant benevnelsene.

— Her er så å si aldri kontroller, derfor tar folk sjanser både når det gjelder fart og promille, mener de fremmøtte beboerne.

Lensmann Terje Pedersen i Søgne liker dårlig å høre at Langenesveien kalles promilleveien.

— Det tenker jeg er noe som henger igjen fra gammelt av. Sjansen for å bli promillekontrollert er ikke mindre på Langenesveien enn på E39, fastslår han.

- Når hadde dere sist noen form for kontroll på Langenesveien?

— Såvidt jeg kan finne ut, var det to fartskontroller der i løpet av 2014. Men jeg vet det er etterspurt av de som bor der ute, sier Pedersen.

- Burde dere vært der oftere?

— Om Langenes er mer utsatt enn andre steder i Søgne hvor vi får tilsvarende klager, har jeg ikke noe statistisk belegg for å si, svarer Pedersen.

— Ulykkene der har vært knyttet til både promille og andre forhold, de skyldes ikke direkte at det er kjørt fort i boligområdet, sier lensmannen.

Fikk bil i hagen

Pedersen har likevel stor forståelse for beboernes bekymring.

— Det er vår jobb å ta på alvor at de føler en reell fare. Det er en ugrei vei siden ikke det er noen sikring av myke trafikanter før de kommer nærmere skolen (Langenes skole, red.anm), sier Terje Pedersen.

  • Det er vår jobb å ta på alvor at de føler en reell fare.

Sommeren 2014 havnet en bil i hagen til Ove Pettersen. "Det er kun tidels sekunder om å gjøre før liv hadde gått tapt. Bildeler og knust glass lå strødd rundt lekehytten til mine to barnebarn" skriver Pettersen i et leserbrev i Fædrelandsvennen etter hendelsen. Foto: Magnus Nødland Skogedal

Da en bil havnet i hagen til Ove Pettersen sommeren 2014, ba han i et leserbrev i Fædrelandsvennen om at veivesen, politi og Søgne kommune tok fatt i problemet.Bilen, som kom østfra, mistet kontrollen i den slake kurven over Kilenes-broa. Ferden gikk videre i venstre felt, krysset avkjørselen fra to bolighus, og tok med seg en stabbestein før den til slutt stanset med et brak i en fjellskråning i Pettersens hage.

«En bil som kom vestfra unngikk så vidt kollisjon ved å hive seg over i venstre felt», skriver Pettersen i innlegget, og fortsetter: «Det er kun tidels sekunder om å gjøre før liv hadde gått tapt. Bildeler og knust glass lå strødd rundt lekehytten til mine to barnebarn. Vi har gjentatte ganger registrert ei vanvittig råkjøring i 50-sonen her. Jeg har henvendt meg til politiet om å få kontroller her, men uten hell. Mellom fartsdemper ved Langenes Skole og fartsdemper ved Annas rom, har det vært flere kontroller. Det er etter at Annas rom er passert at råkjørerne trår gassen i bånn, i motsatt retning holdes farten til samme sted. Flere skolebarn og andre myke trafikanter går og sykler på denne strekningen som er uten gangfelt/fortau.«

Klikk på feltet markert kjønn og alder for å se fordelingen av ulykker etter de to kriteriene.

— Øvre fartsgrense på Langenesveien ble satt ned fra 80 til 60 kilometer for to år siden. Det er det eneste tiltaket for myke trafikanter siden veien ble bygd i 1956. 1956 - det er snart 60 år siden! Da var det knapt en bil her. Nå er trafikken en helt annen, og bosetningen har økt tilsvarende, fremholder Pettersen.

Definert som ulykkespunkt

Anne Grete Tofte, seksjonsleder for plan og forvaltning i Statens Vegvesen Vest-Agder, sier situasjonen på Langenesveienvar tema på samordningsmøtet mellom veivesenet og fylkeskommunen 31. august.

— Der fikk vi en bestilling av fylkeskommunen, hvor de ber om en ny gjennomgang med tanke på ytterligere tiltak. Innen utgangen av oktober skal vi gjennomføre fartsmåling og trafikktelling på strekningen, lover Tofte.

– Folk synes jeg er gær'n, sier Elin Synnøve Stavenes om den daglige sykkelturen til og fra jobben på Tangvall. Her passerer hun svingen hvor en ung kvinne mistet livet i sommer. – Jeg kjenner det i magen hver gang jeg sykler forbi her, sier Stavenes. Foto: Janne Birgitte Prestvold

Den direkte foranledningen er ifølge seksjonslederen den siste dødsulykken i sommer.— Veien er definert som et ulykkespunkt på fylkesveinettet. Vi har bedt politiet om å foreta flere kontroller, fordi vi vet det har en preventiv virkning, sier hun.

- Beboerne har etterspurt fartsdumper og gjennomsnittsmåling av fart, er det aktuelle tiltak?

— Fartsdumper kan være ett av tiltakene, siktrydding et annet, men jeg vil ikke forskuttere noe før gjennomgangen. Gjennomsnittsmåling kan også være aktuelt, men det er i så fall en større prosess, sier Tofte.

- Hva med gang- og sykkelsti?

— Det er en større investering, som enten må inn i Handlingsprogrammet for fylkesveger eller finansieres ved hjelp av midler fra bymiljøpakka. Vi forvalter veien for fylkeskommunen, og har to millioner til mindre trafikksikkerhetstiltak på fylkesvegnettet årlig. Gang og sykkelveg er et større tiltak.

Ikke prioritert av politikerne

Handlingsprogram for fylkesveg 2014-2017 er fylkeskommunens viktigste styringsdokument for arbeidet på fylkesveiene.

Samferdselssjef Vidar Ose i Vest-Agder fylkeskommune sier det er politisk vilje det står på når gang- og sykkelvei på Langenesveien ikke er prioritert.

— Den faglige vurderingen vi gjør innenfor budsjettrammen er å vurdere hvilke tiltak som er mest aktuelle, ut fra trafikksikkerhet og fremkommelighet, og etter innspill fra kommune og fylkeskommune. Politikerne prioriterer ut i fra det. Så langt har ikke Langenesveien nådd opp i prioriteringen, sier Ose.

Gang- og sykkelvei på Langenesveien er ikke inne i planene for myke tiltak i samferdselspakken for Kristiansandsregionen fram til 2017.

Foreløpig er den heller ikke med i bymiljøavtalen for 2018 og utover.

— Men det betyr ikke at fylkeskommunen ikke kan prioritere den, sier Ose.

Han sier revisjonen av Handlingsprogram for fylkesveger starter over nyttår, med nye politikere og nye innspill.

Det betyr at første mulige realisering av gang- sykkelvei på strekningen Kilenes-Lauvika på Langenes er i perioden 2018-2021. ## - Livsfarlig for unger

I kommunedelplanen for sykkel i Søgne (fra 2014) heter det at det vil ha «Stor positivt omfang med tilrettelegging for myke trafikanter ut til de mye brukte friområdene på Langenes. Ruta er også viktig for nærmiljøene og skolen.«

  • Så langt har ikke Langenesveien nådd opp i prioriteringen.

Barna som tar skolebuss fra Vognsneset går på veiskulderen i mangel av gang- og sykkelvei. Om vinteren fylles "stien" med snø, da må barna ut i veien. Bildet er fra i 2012, tatt i forbindelse med kampen for få satt ned fartsgrensen fra 80 til 60. Foran går Juliette og Nikoline Vadseth, Anne Malin Olsen og Martine Røinaas. Bak følger Anders Sundøy og barnebarnet Marianne, Tone Martha Sødal, Christian og Mikael Olsen. Foto: Janne Birgitte Prestvold

Tone Martha Sødal, leder i Langenes FAU, sier de i flere år har arbeidet for å få sykkelsti langs Langenesveien.— Det skyldes både at det bor stadig flere skoleunger langs veien, og at skolen har interesse av å benytte friluftsområdene i Hellevika og Romsvika i undervisningsøyemed, forteller hun.

Sødal påpeker at Langenesveien ble dimensjonert i en tid med helt andre behov og helt andre trafikale forhold, og at veien har et skrikende behov for sikring av myke trafikanter.

— Å sykle her er livsfarlig for unger. Mange steder er det ikke en gang en veiskulder. Syklister blir presset ut i veibanen, og er fullstendig avhengig av at bilene stopper og gjør sikre forbipasseringer, fremholder hun.

Sødal sier at skremmende mange bilister tar en «sjangs» og prøver å snike seg forbi rett før en sving eller bakketopp.

— Som regel har de flaks, og det går bra. Men jeg har ofte hjertet i halsen på den veien, både som bilist og som syklist. Jeg har selv opplevd flere ganger at biler har måttet kaste seg på bremsene for å unngå en kollisjon. På den lille, trange veibanen vil en kollisjon bety stor risiko for personskader på alle myke trafikanter. Jeg mener det kun er hell og lykke at vi ikke har sett fæle sykkel- eller fotgjengerpåkjørsler der ennå, sier Tone Martha Sødal.

Berørt av alle ulykkene

22. august sendte Elin Synnøve Stavenes brev til Statens Vegvesen Vest-Agder, hvor hun deler sin bekymring for den farlige veien, og ber dem vurdere å sette opp gjennomsnittshastighetsmåler for strekningen Hellevika-Paradisbukta.

  • Jeg har ofte hjertet i halsen på den veien, både som bilist og som syklist.

Elin Synnøve Stavenes er sterkt berørt av de mange ulykkene på Langenesveien. – Så mange unge har mistet livet. Jeg opplever at Statens Vegvesen ikke har tatt alvoret i dette innover seg, sier hun. Foto: JANNE BIRGITTE PRESTVOLD

— Det ville bidra til at bilister holdt hastigheten i større grad og vil også motvirke at ungdommer velger å kjøre Langenesveien for å utfordre seg selv på fart og kjøreferdigheter. I tillegg bør det legges inn kontroller i helgene for hastighet og promille, sier hun til Fædrelandsvennen.Stavenes har bodd på Vognsnes siden 2009, og er sterkt berørt av alle ulykkene i området.

Siden 2006har det vært fem alvorlige ulykker med den følge at fire ungdommer har mistet livet, og flere unge har fått store varige skader. Alle ulykkene med mest alvorlig utfallhar skjedd på strekningen mellom Kileneset og Hellevika, en strekning på til sammen 8-900 meter, sier Stavenes.

I tillegg kommer flere ulykker med mindre skader. Også i bakken ned mot Romsvika/Donevann har det vært ulykker.

— Jeg opplever at Statens Vegvesen ikke har tatt alvoret i dette innover seg, sier Stavenes.

Hun arbeider på Tangvall og benytter stort sett sykkel til og fra arbeid fra tidlig vår til utpå høsten, og bil ellers i året.

— Kollektive transportmidler er ikke noe alternativ. Man kan jo ikke ta den bussen som ikke går, påpeker hun.

Hun mener det har hatt god virkning at hastigheten etter sterkt påtrykk ble satt ned fra 80 til 60 ettersommeren 2012.

— Det er nå en mer riktig fartsgrense etter trafikkforholdene, konstaterer hun.

Stavenes er kjent med at veivesenet nå skal ha en gjennomgang for å vurdere tiltak på den ulykkesbelastede strekningen.

— Jeg håper at de kan komme frem til tiltak som kan være forebyggende og unngå at vi skal oppleve nye ulykker der liv går tapt, sier Elin Synnøve Stavenes.

Har fått nok av byråkratiet

Det håpet deler beboerne som møter Fædrelandsvennen, frustrerte over ikke å bli hørt av det offentlige.

  • Nå får det være nok byråkrati. Noen må skjære gjennom og få på plass det vi ber om.

Ove Pettersen (med krykker) peker ut området hvor han fikk en bil i hagen i fjor sommer. De som følger med er Asbjørn Kloster, Kåre Henriksen, Bente Helen Aasebø, Svein Anders Tunheim og Eivind Pettersen. Foto: Sondre Steen Holvik

— Nå får det være nok byråkrati. Noen må skjære gjennom og få på plass det vi ber om, sier Ove Pettersen.- Å lage fartsdumper bør gå kjapt. Så får gang- og sykkelvei komme i neste omgang, sier Bente Helen Aasebø.

— Det handler om å redde liv, sier Asbjørn Kloster.

Noen dager etter møtet med beboerne tikker det inne en sms fra Kloster: "Hei igjen. I går holdt min syriske nabo på å bli påkjørt av en bil. Han skulle levere barn i barnehagen. Han måtte hoppe ut av veien. Han var redd. Jeg har ringt politiet og sagt fra. Kanskje dette vil være av interesse."