Mannen som fremfor noen står bak Arendals blomstrende klynge av verdensledende Node-bedrifter innen offshore laste-, losse— og forankringsløsninger, og som fikk ideen til de sylinderformede Sevan-plattformene da et av barna hadde latt en leke ligge igjen i badekaret i 1986, er siktet for alvorlig kriminalitet. Sist fredag ble han pågrepet på sitt kontor ved Kittelsbukt i Arendal, satt i avhør hele dagen og er altså siktet. For korrupsjon, for å si det enkelt.

Sevan Brasil er navnet på denne boreplattformen. Som mange vil kunne se, er den fotografert like utenfor Rio. Og som en spesialservice for lesere særlig i Kristiansand, kan vi opplyse at boreutstyret er levert av MHWirth. Foto: Arkiv/Sevan Drilling

Økokrims teori er at Arne Smedal og Jan Erik Tveteraas (55), pluss selskapet som i dag heter Sevan Drilling, har betalt en uærlig agent i Brasil rundt 200 millioner kroner for at Sevan Marine skulle få innpass hos Petrobras med to av de fikse plattformene sine.Hvilket Sevan fikk.

Urettferdig

— Du har skapt masse høykompetansearbeidsplasser og glitrende teknologi. Og nå står du i fare for å bli husket for korrupsjon?!

— Det vil i så fall være svært beklagelig. Både Kåre og jeg har fått internasjonal anerkjennelse for det vi har skapt (se faktaramme, red.anm.). Men jeg håper og tror på en tilfredsstillende og rettferdig utgang av denne historien, svarer Arne Smedal i bestemt tone.

Kåre, som han viser til, sitter i stolen ved siden av, heter Syvertsen til etternavn og er 65 år gammel. Han er dessuten fra Tveit, teknolog til fingerspissene og hadde en akademisk karriere ved dagens NTNU bak seg da han slo seg sammen med sin gamle studiekollega Arne Smedal i 1990. Senere kom rogalendingen Jan Erik Tveteraas til med nyttige kunnskaper om det kommersielle. Arbeidsdelingen var gitt: Smedal og Syvertsen fant på lure ting, Syvertsen perfeksjonerte dem, Smedal sørget for at markedet forstod hva de holdt på med og Tveteraas sørget for kontrakter og penger. Det ble en suksessoppskrift - til de grader at Smedal og Syvertsen stod arbeidsledige etter at Fred. Olsen hadde kjøpt Navis-teknologien deres i 2001. Den som hadde skapt bedre boreskip.

— Da plukket jeg fram det halvglemte patentet mitt på sylinderformede plattformer fra 1986. Kåre og jeg satt på en hurtigbåt fra Haugesund og kikket på tegningene sammen. Før vi kom fram, var planene klare og alle sparepengene våre satt inn i et nytt selskap. Det ble Sevan Marine, erindrer gründeren.

Suksess

Det ble først en teknologisk og kommersiell kjempesuksess. 12 Sevan-plattformer er i sving i dag, innen boring og produksjon og som boligplattformer. De opererer under til dels krevende forhold, fra Brasil-kysten via Nordsjøen og opp til Barentshavet.

Denne produksjonsplattformen heter Sevan Voyageur og er her avbildet utenfor Kristiansand i 2011, på vei til Nymos avdeling i Eydehavn for oppfiksing. Det ble en urimelig dyr affære som var med på å sende Sevan Marine utfor finansstupet senere samme år. Foto: Arkiv/Kjartan Bjelland

Men i 2011 gikk det skeis. En konkursrammet oljeselskap-kunde, kostnadsoverskridelser og gjeld brakte Sevan Marine helt fram til dørstokken hos skifteretten. Boreplattformene selskapet eide, ble skilt ut i Sevan Drilling og etter hvert overtatt av John Fredriksens Seadrill. Det som var igjen av Sevan Marine ble slanket (smertefullt!) og omdannet til et rendyrket teknologiselskap uten egen tonnasje.Aksjekursen stupte.

— Dere tapte vel penger selv?

— Betydelige beløp. Heldigvis hadde vi solgt unna litt for å kunne betale formuesskatten. Det føltes for øvrig underlig å måtte betale skatt av aksjer som ligningsmyndighetene verdsetter til 80 krone det ene året, når de omsettes til åtte kroner på børsen året etter, bemerker samstemtduo Smedal/Syvertsen.

Naturlig

- Hvordan opplever du å være siktet, Smedal?

— Ubehagelig, men en siktelse gir meg rettsvern og Økokrim tilgang til det de måtte ønske av dokumentasjon. Samtidig oppleves det som dramatisk.

- Og kanskje litt uvirkelig?

— I grunnen ja. Jeg hadde ikke ventet å komme opp i noe sånt.

- Dere kom tidlig inn på Brasil-markedet. Landet er kjent for korrupsjon. Har dere vært naive?

Arne Smedals stemme blir enda mer bestemt.

— Ikke naive. Bevisste. Vi har nulltoleranse for korrupsjon og var nøye med hvem vi valgte som samarbeidspartner. Nettopp derfor er jeg så skuffet og overrasket over det som påstås nå. Etterforskningen får vise hva som har skjedd.

- Ifølge opplysninger via DN har agenten deres, Raul Schmidt Felippe Junior, hans selskap Global Offshore Services på De britiske jomfruøyer samt Petrobras-toppen Jorge Luiz Selada beriket seg solid på penger fra Sevan. Måtte dere bruke en agent?

— Å bruke agenter, eller meglere, er helt vanlig i bransjer som den Sevan Marine opererer i. Ikke bare i Brasil, men i hele verden. Meglerstanden utgjør jo en bransje i seg selv, påpeker Smedal.

Vinternatt-vant

I dag arbeider både Arne Smedal og Kåre Syvertsen i Cefront Technology AS. Selskapet deler et sjønært bygg med Sevan Marine - for øvrig et bygg duoen Smedal/Syvertsen flyttet inn i første gang i 1994. Nå pønsker de ut enda flere fikse teknologier og produkter, men vil ikke snakke noe om Cefront Technology, med 20 ansatte.

- Men du har vært ute en vinternatt før, Smedal. Både faglig og personlig. Mange husker deg for at du og din kone donerte et helt hjertelaboratorium til sykehuset i Arendal?

— Jo, det er vel så. Jeg fikk hjerteproblemer og trengte behandling raskt. I ettertid ville jeg gjerne at andre skulle få samme mulighet. Når det gjelder det faglige, opplever jeg at ny teknologi svært ofte møter motstand, selv når fordelene er åpenbare. Det er et paradoks; på den ene siden roper olje- og operatørselskaper etter mer kostnadseffektive og innovative løsninger. På den andre siden nøler de med å ta løsningene i bruk når de foreligger.