Den nye broa sett mot bysiden. Foto: Statens vegvesen
Illustrasjon av hvordan sykkelekspressveien passerer forbi Telenor-bygget, og mellom Kjøita Zenit (t.v.) og roklubbens lokaler. Foto: Statens vegvesen
Broa sett fra nord mot sør. Foto: Statens vegvesen
Broa sett fra sør mot nord. Foto: Statens vegvesen
Broa sett fra nord mot sør. Foto: Statens vegvesen

KRISTIANSAND: — Vi legger ikke skjul på at vi ønsker flere broer over Otra, og dette er det eneste alternativet som gir en fullverdig sykkelekspressvei over elva, sier plan- og bygningssjef Venke Moe i Kristiansand kommune.

Kommuneadministrasjonen anser sykkelekspressveien som selve fyrtårnet i bymiljøavtalen.

Nå har veivesenet levert nye illustrasjoner og en klar anbefaling, etter at by- og miljøutvalget før jul ba om en justert trasé og grundigere tallgrunnlag.

Broa skal spare syklistene for tid og eksosstøv. Den er tidfestet til fase to av bymiljøavtalen, perioden 2022-25. Foto: Statens vegvesen

— Estetisk uholdbartDet ble den gang antydet at ny bro til anslagsvis 80 millioner kroner var i overkant, og at støyskjerm på Oddernesbroa kunne være tilstrekkelig.

Ifølge veivesenets beregninger vil en 1,8 meter høy og 240 meter lang skjerm på Oddernesbroa koste 12 til 16 millioner kroner.

Under befaringen før jul viste stillaset hvor høy broa skulle bli – 5,2 meter over elvebredden. Nå er broa senket i terrenget. Til venstre Kjøita Zenit med 32 leiligheter. Foto: Vegard Damsgaard

«Alternativet vil IKKE tilfredsstille sykkelekspresstandarden, og det vil bli en «missing link» i vedtatt sykkelekspressvei fra Dyreparken til Andøya.» heter det i notatet fra saksbehandler Jorann Tørnkvist. Veivesenets konklusjon er at bare den nye broa gir en fullverdig sykkelekspressvei over Otra, fremtidsrettet og i tråd med nullvekstmålet i bymiljøavtalen.

Kjøita-beboere hevdet under befaringen før jul at broa ville påføre både fysiske og psykiske belastninger. Nå har veivesenet justert traseen noen meter bort fra bebyggelsen, og lagt broa lavere i terrenget slik at den stiger ut mot elvas midte.

Broa sett fra en terrasse på Kjøita. Per i dag har strekningen Oddemarka-Tordenskjolds gate, inkludert broa over Otra, andreprioritet i bymiljøavtalen etter Vollevannet-Oddemarka. Foto: Statens vegvesen

Plan— og bygningssjefen mener plasseringen taler for en arkitektonisk utforming som er noe nedtonet i formspråket. Det viktigste er å få avstand til biltrafikken og raskere vei for myke trafikanter.

Folk flest sykler ikke fordi de er så veldig miljøvennlige, men fordi de kommer fortere fram.

Plan- og bygningssjef Venke Moe. Foto: Kjartan Bjelland

— Å utbedre Oddernesbroa, selv om det praktisk lar seg gjøre, synes vi er estetisk ganske uholdbart - og det gir ikke noen særlig bedre løsning for gående og syklende. Når man går til andre byer som København eller Amsterdam ser man at folk flest ikke sykler fordi de er så veldig miljøvennlige, men fordi de kommer fortere fram, påpeker Venke Moe. Les også: Dette kan bli bompengeregningen

- Blir en attraksjon

Trasévalget for sykelekspressveien kommer opp by- og miljøutvalget i slutten av august, deretter til bystyret i september. Nestleder Petter Benestad (V) i utvalget mener endringen høres tilforlatelig ut.

Den nye broa sett fra bysiden mot Kjøita. Foto: Statens vegvesen

— Den forrige broa ble for sjenerende, spesielt på Kjøita-siden. Men vi er interessert i å finne en løsning; å ha ei bro prioritert for syklende og gående vil være en stor fordel for sykkelekspressveien, påpeker Benestad.I utvalget sitter også Marte Rostvåg Ulltveit-Moe fra Miljøpartiet de Grønne. Hun liker forslaget godt:

Slik treffer broa bysiden, på høyde med Tordenskjolds gate. Foto: Statens vegvesen

— Den nye sykkelbroa kommer til å bli en attraksjon, den viser at vi er landets beste sykkelby og skal bli enda bedre. Samtidig kommer den til å bli mye brukt av folk som går tur mellom Lund og Kvadraturen, med fantastisk utsikt over vannspeilet. På denne broa kan vi føre en samtale uten å få munnen full av veistøv og dotter i ørene av tungtrafikken, sier hun til Fædrelandsvennen. Broa må nødvendigvis ha samme høyde som Tordenskjolds gate på bysiden. Dermed er det neppe til å unngå at Rolfs Elektro-bygningen trenger ny avkjørsel, eventuelt må rives.