I kampanjen «reklamedetektiver» i regi av Kreftforeningen har skoleelever klaget inn forhold knyttet til markedsføring av mat og drikke til Matbransjens Faglige Utvalg (MFU).

Seks av klagene i kampanjen gjaldt den populære Hakkebakkeskogen-isen til Hennig-Olsen.

Klagene gjaldt emballasjen på isen som kan klippes ut til å lage en scene fra Hakkebakkeskogen, og utformingen av en konkurranse der barn oppfordres til å brukeinstagram med emneknaggen #hakkebakkeskogenis.

Reklamedetektivene har fått medhold fra MFU i at emballasjen er markedsføring særlig rettet mot barn.

Hennig-Olsen beklager

I en pressemelding skriver Hennig-Olsen Is:

«Hennig-Olsen Is beklager at utformingen av emballasjen på familiepakken Hakkebakkeskogen er strid med Matvarebransjens Faglige Utvalg (MFU) sine retningslinjer om markedsføring særlig rettet mot barn under 13 år. På pakningen reklamerer vi for en konkurranse der barn kan vinne premier. I teksten henvender vi oss direkte mot barn, hvor vi skulle ha henvendt oss til voksne som er målgruppen for markedsføringen av produktet. Vi er lei oss for å ha brutt Matvarebransjens faglige utvalg (MFU) sine retningslinjer. Vi har satt i verk tiltak for å hindre at det skjer igjen. Vi kommer til å ha tett dialog med MFU på denne typen problemstillinger i fremtiden.»

— Helt klart uheldig.