Daglig leder i Kuddle Ole Vidar Hestaas har ingen problemer med å se at noen av bildene Kuddle legger ut kan oppleves som reklame og produktlansering, og vil nå ta en gjennomgang av publiseringsrutinene. Daglig leder i Kuddle Ole Vidar Hestaas har ingen problemer med å se at noen av bildene Kuddle legger ut kan oppleves som reklame og produktlansering, og vil nå ta en gjennomgang av publiseringsrutinene. Foto: Skjermdump

Reagerer på reklamelignende bilder på barne-appen Kuddle

— Helt klart uheldig, innrømmer den norske bildedelingstjenesten for barn.

Lena Mosli reagerte blant annet på dette bildet. Foto: Skjermdump
Kuddletine.jpg

Den norske billeddelingstjenesten Kuddle, som gjerne omtaler seg som «Instagram for barn», har et uttalt mål om å skape et trygt og lærerikt digitalt miljø hvor barn og unge tenåringer kan lære om og utforske den stadige voksende verden av sosiale medier under mottoet «happy sharing».

Lena Mosli Foto: Privat

Lena Mosli er ikke like glad for alle bildene Kuddle selv deler med samtlige brukere via sin maskot Kodi, som automatisk legges til som venn når man oppretter en Kuddle-konto.– Jeg synes i utgangspunktet Kuddle er en bra start på sosiale medier for barn ved at de ikke kan kommentere på bilder eller se hvem som liker bildene, og at jeg som mor har en viss kontroll ved at jeg får e-post hver gang min datter legger ut bilde. Men da datteren min på åtte år tolket teksten under et bilde Kuddle hadde lagt ut av Fjellräven-sekker annerledes enn meg selv, begynte jeg å lure på om det var reklame.

Dette er tre av bildene Kuddle har lagt ut som Mosli reagerer på. Foto: Skjermdump

Mosli gikk gjennom bildene Kuddle har lagt ut på sin Kodi-konto, og opplevde at flere av bildene bar preg av å være skjult reklame.– Selv om det ikke er reklame kan påvirkningen på barna være den samme. Er det ok, og vil det ikke påvirke å legge ut bilder av samme sjokolade flere ganger uten at det påvirker, og er det forenelig med Kuddles verdier når bilder og tekster kan misforstås? Siden Kodi publiserer bilder som går rett inn på barnas konto vil jeg oppfordre Kuddle til å vurdere sin målgruppe på nytt.

Avviser at det er snakk om reklame

Daglig leder og Kuddle-grunnlegger Ole Vidar Hestaas avviser at det er snakk om reklame eller produktplassering.

– Dette er på ingen måte markedsføring, noe som ville vært et helt klart brudd med verdiene og etikken vi står for. Ser man helheten i bildene er det også primært sunne ting som laksemiddager og naturopplevelser som dominerer, sier Hestaas.

Kuddle-gründerne Ole Vidar Hestås(f.v), Knut Tarøy og Christian Vebner sammen med maskoten Kodi. Foto: Kuddle

– Kan du likevel forstå at noen reagerer på bildene av for eksempel Freias Kvikk Lunsj, Tines Biola og Fjellrevens sekker kan oppleves som produktplassering og skjult reklame? – Ja, jeg har overhodet ingen problemer med å se det når du først gjør meg oppmerksom på problemstillingen, og dette er helt klart uheldig og litt som «å skyte seg selv i foten». Spesielt for våre ca. 35.000 norske brukere som kjenner disse produktene. Jeg vil derfor ta dette opp med dem som har ansvar for å legge ut bildene til Kodi, sier Hestaas, som understreker at Kuddle har klart flest brukere i land som USA, Storbritannia og Brasil.

— Hva er så forretningsmodellen til Kuddle?

– Selve appen skal ikke være kommersiell, men vi ser på ulike muligheter for å lage sideprodukter basert på Kodi, eksempelvis spill. Vårt mål er å bygge opp en database på 30–50 millioner bruker, og vi har ingenting imot om noen med oppkjøpsplaner banker på døren til vårt nyetablerte kontor i Silicon Valley.

Oppdatering: Hestaas opplyser at Kuddle nå har valgt å fjerne Fjellreven-bildet og et bilde av et National Geographic-magasin da de lett kunne missforstås, men har valgt å beholde de andre bildene.

Forbrukerombudet mener reklame vil være forbudt

Kuddletine.jpg Foto: Skjermdump

Forbrukerombudet har sett nærmere på Kuddle med tanke på lovligheten av reklame på tjenesten, og har konkludert med at reklame vil være et brudd på markedsføringsloven og forbudet mot direkte kjøpsoppfordringer til barn. – Direkte kjøpsoppfordring til barn er ulovlig, og reklame som sendes direkte til barnet i Kuddle må anses å være en direkte kjøpsoppfordring . Hadde det vært Tine, Freia og Fjellreven som sto bak, vil dette følgelig ha vært ulovlig reklame, sier forbrukerombud Gry Nergård.

— At noen tar et bilde av et Tine-produkt og legger ut er ikke noe vi drømmer om, fordi det kan misforstås som reklame mot barn. Likevel vil det være noe vi aldri kan sikre oss mot, fordi delingen er personlig, sier kommunikasjonsrådgiver i Tine, Sverre Stenseng i en kommentar til bildet av Biola-smoothien Kuddle har lagt ut.

– Ikke spesielt gode forbilder for barna sine

Hestaas i Kuddle mener norske foreldre generelt burde vært mer bekymret for at barna deres er på sosiale medier som ikke er beregnet på barn.

— I Norge slippes åtteåringer løs på Snapchat og Instagram, mens en niåring i USA ikke får mobil. Norske foreldre er spesielt lite opptatt av og beskytte barna på nett og apper, samtidig som kommentarfeltene i VG og Dagbladet viser at mange voksne ikke er spesielt gode forbilder for barn. Mange barn blir også flaue over hva foreldre legger ut på sosiale medier, sier Hestaas, som ikke har noe klart svar på hvorfor det er slik han opplever.

Følg oss på Twitter og Meerkat: @GeirAmundsenog@RIKSdigital

LES OGSÅ:

Vis fakta ↓
Kuddle