FOUGÈRES/OSLO: Den sjuende etappen ble før start betegnet som Alexander Kristoffs beste mulighet i årets ritt.

Den siste kilometeren var teknisk krevende med en rundkjøring og en slak motbakke opp til målstreken i Fougères.

Gjenopplev spurten her.

Inn på de siste 500 meterne gjorde Katjusja et kjempeopptrekk og leverte Kristoff i perfekt posisjon. Men Greipel klemte til og overrasket Kristoff. Cavendish fulgte på tyskerens bakhjul, og briten tok seieren.

Alexander Kristoff. Foto: Kristian Jacobsen, Stavanger Aftenblad

— Laget gjør en generalfeil først med Marco som ikke gir oss plass på høyresiden. Så gjør Jacopo akkurat det samme selv. Da kommer jeg ikke forbi før det er 100 meter igjen, og da har de andre startet spurten for lengst. Da var det kjørt, sier Kristoff til den norske pressen utenfor Katjusja-bussen, før han fortsetter:- Først er det Marco som ikke slipper Jacopo forbi. De holdt faktisk på å krasje, for Marco gikk feil vei da han var ferdig. Vi ropte og skrek til ham, men han hørte oss tydeligvis ikke.

Fryktelig skuffet nå?

— Ja, vi hadde det sterkeste opptrekket, men at vi klarer å gjøre det så dårlig de siste 500 meterne... Det er godt gjort.

For Katjusja dominerte finalen og den siste kilometeren før det ble ordentlig rot mot slutten. Først kjørte nest siste mann foran Kristoff, Marco Haller, for lenge i front og hindret Kristoff og Guarnieri da han ga seg. Så gjorde Guarnieri en lignende feil selv. Til alt overmål klarte begge å sperre spurteren deres da de hadde gjort jobben.

— De gjør sitt beste, men i dag gjorde vi det helt feil. Jeg kunne egentlig startet å spurte da Marco ga seg (med cirka 300 meter igjen). Men jeg fikk ikke startet selv, begge to gjorde egentlig en tabbe. Sånn er det.

— Jeg tror jeg kunne vunnet det uten en slik tabbe, faktisk. Jeg følte meg bra, og laget fungerte bra inntil de siste 500 meterne. Vi kjørte egentlig perfekt og var sterke, men det hjelper ikke så mye når det blir femteplass. I dag er det lagets skyld, konstaterer Kristoff.

SÅ MYE VAR DET: Alexander Kristoff ble overrumplet på de siste 200 meterne og hadde egentlig ingen mulighet da de andre spurterne stormet forbi ham. Foto: Matsport, AP

Dermed ble det femteplass for Storhaug-ekspressen da også John Degenkolb passerte ham på de siste meterne. Peter Sagan tok tredjeplassen.Det var ingen tvil om hvor mye seieren betydde for Cavendish etter at han ikke maktet å triumfere i spurten på den andre etappen.

— Jeg så at Kristoff hadde to hjelpere igjen og satte meg på hjulet hans. Da kom Greipel med stor fart, og jeg kastet meg inn bak ham. Jeg ønsket seieren så inderlig, og det er fantastisk å ta den, smiler Cavendish i seiersintervjuet.

Det var britens 26. seier i verdens største sykkelritt, men også hans første på nesten to år etter at han veltet ut av rittet på den første etappen i fjor.

Intens kamp

Det ble en voldsom kamp mellom lagene i opptrekket og posisjoneringskampen.

Lotto Soutdal tok kommandoen inn på den siste kilometeren med Katjusja like bak. Deretter tok det russiske laget over for Kristoff, men nordmannen ventet for lenge med å starte spurten, og de andre spurtkanonene kom som en kule og dundret forbi.

Mark Cavendish (t.h.) vant. Bak innser Kristoff nederlaget. Foto: Kristian Jacobsen, Stavanger Aftenblad

— Vi hadde planlagt å gjøre det sånn, men Greipel kom litt tidligere enn vi hadde håpet. Jeg skjønte at det ikke kom til å gå da Greipel kom forbi, og jeg ikke hadde noen steder å gå, sier Kristoff.For Edvald Boasson Hagen var det planlagt at han skulle kjøre som opptrekker. Han jobbet for MTN-Qhubekas Tyler Farrar. Amerikaneren endte etappen sjuendeplass.

Gjenopplev dramatikken her.

Ettertraktet klatrepoeng

Tidlig på etappen dannet Daniel Teklehaimanot (MTN-Qhubeka), Kristijan Durasek (Lampre-Merida), Luis Ángel Máte (Cofidis), Brice Feillu og Anthony Delaplace (begge Bretagne-Séché) bruddet som fikk etablere seg.

DEN FORELØOIGE KLATREKONGEN: Daniel Teklehaimanot Foto: Laurent Cipriani, AP

Teklehaimanot tok klatretrøyen på torsdagens etappe, og fredag sikret han seg det eneste poenget som var tilgjengelig etter 12,5 kilometer.Kvintetten fikk aldri en stor avstand, deres største ledelse innledningsvis var rundt fire minutter, og med nesten 14 mil igjen var avstanden snaut tre minutter.

- Laget gjør en generalfeil, sier Kristoff. Foto: Kristian Jacobsen, Stavanger Aftenblad

Full kontroll125 kilometer fra målstreken kom mellomspurten. Bak de fem i front spurtet John Degenkolb (Giant-Alpecin) best. Like bak fulgte Peter Sagan og André Greipel. Dermed var slovaken bare to poeng bak Greipel i kampen om den grønne trøyen.

Hovedfeltet så ut til å ha full kontroll på kvintetten der rytterne beveget seg med drøyt 40 kilometer i timen som gjennomsnittsfart de første timene. Med 100 kilometer igjen krøp avstanden ned mot to minutter. Det var Etixx-Quick Step og Lotto Soudal som kontrollerte farten med tanke på å sette opp Cavendish og Greipel for massespurten.

Det var særlig Etixx-Quick Step som gjorde størstedelen av jobben. Det var tydelig at de sultet etter en triumf for Cavendish.

75 kilometer fra målstreken i Fougères var avstanden frem til kvintetten bare 57 sekunder. Det var tydelig at spurtlagene ikke ønsket å ta noen sjanser. Da roet de litt ned i hovedfeltet da de ikke ønsket at nye ryttere ble fristet til å angripe og gjøre de siste milene kaotiske. Med 55 kilometer igjen var derfor avstanden 1'20. Feltet lekte lenge med kvintetten og holdt dem mellom 30 og 60 sekunder foran seg de neste tre milene.

Kristoffs sjanse

Med 23 kilometer igjen for hovedfeltet samlet Katjusja seg i front for Kristoff. De gjorde alt for å gi ham den nødvendige støtten inn på de avgjørende kilometerne.

Med elleve kilometer igjen var samtlige i bruddet kjørt inn. Det var duket for et oppgjør mellom de beste spurterne. I fronten av feltet jobbet flere lag hardt for å holde deres kapteiner utenfor fare. For eksempel var Tinkoff-Saxo svært synlige i teten da de i hovedsak jobbet for å holde Alberto Contador trygg.

Lagene med sammenlagthåp fortsatte å dominere fronten. Team Sky for Froome og BMC Racing Team for Tejay Van Garderen tok over der det dro seg mot massespurt.

Med fire kilometer igjen tok Etixx-Quick Step og Giant-Alpecin over. Den voldsomme posisjonskampen var i gang. Katjusja og Kristoff satt rundt 20.-posisjon, men holdt et våkent øye til rytterne rundt seg for å ha fri bane.

Det gikk unna i et voldsomt tempo med to kilometer igjen i slak nedoverbakke inn i flere rundkjøringer som bidro til å gjøre det langt mer krevende. Kristoff hang med rundt femteplass med 1 500 meter igjen. Han satt bra plassert.

Katjusja tok kontrollen innenfor den siste kilometeren, men Kristoff fikk ikke startet spurten tidlig nok, og Cavendish kom sterkest mot slutten og tok seieren. Greipel ble andremann foran Sagan.