Jeg har seilt under mange kapteiner og alle har påpekt disse viktige prinsippene.

Fra 1978 til 1982 reddet norske skip vietnamesiske flyktning i skipsrutene i Sørøst-Asia. Her var det mange skjebner og mange helter. Også regjering og kongehuset engasjerte seg så flyktninger som ble plukket opp av norske skip, kom til Norge. De lærte seg språket, tok utdanning og ble gode borgere for dette landet. Norge og norske sjøfolk fikk internasjonal anerkjennelse for denne innsatsen.

MS Tampa

26. august 2001 tok den norske skipet MS Tampa ombord 483 flyktninger utenfor Australia. De fleste menn, kvinner og barn fra Afghanistan. Det skapte diplomatiske problem mellom Australia, Indonesia og Norge om hvor flyktningene skulle sendes. Til slutt ble skipet bordet av australsk militære. Den norske kaptein Arne Rinnan forholdt seg rolig og fikk i september levert flyktningene på Nauru. Kapteinen og mannskap på MS Tampa er tildelt flere utmerkelser for sin innsats.

«Det er en god følelse å være til hjelp»

I løpet av høsten 2014 reddet mannskapet på det norske skipet Bourbon Orca over 1900 båtflyktninger utenfor kysten av Libya. «Det er en god følelse å være til hjelp» sa kaptein Jens Flatland etter bragden. Kaptein og mannskapet har fått pris for redningsaksjonen i Middelhavet.

Tatt opp flere tusen

Den norske staten har utrustet Siem Pilot for å redde båtflyktninger i Middelhavet. Til nå har de tatt opp flere tusen flyktninger i dårlige og synkeferdige farkoster. Menn, kvinner og barn på flukt fra krig og bombing.

Det er denne stolte sjøfartstradisjonen jeg også ble en del av. Sjøfolk skal hjelpe alle som er i nød på havet. Ingen ekte sjømann seiler forbi et menneske i nød.

Nasjonen som under krigen hadde sjøfolk som ofret egne liv for å redde andre i nød.

Jeg håper vi fortsatt skal leve opp til denne stolte tradisjonen. Nasjonen som selv har sendt mer enn 800.000 mennesker over havet til Amerika for å finne en bedre tilværelse der. Nasjonen som under krigen hadde sjøfolk som ofret egne liv for å redde andre i nød. Og andre nasjoners sjøfolk som hjalp våre sjøfolk når de trengte det. Kapteiner som tok sine egne og modige valg og var stolte over å kunne hjelpe andre i nød.

Det er fortsatt mange flotte sjøfolk på norske skip. Jeg håper vi fortsatt vil beholde denne stolte tradisjonen. At reglen fortsatt skal være at vi redder mennesker i nød på havet uansett hvor de kommer fra.

100.000 flyktninger

Tidligere høyrestatsråd Viktor Normann har sagt at Norge bør ta imot 100.000 flyktninger fra Syria. Han har mange og gode argumenter for å mene det. Jeg håper derfor at neste gang et norsk skip redder tusenvis av menn, kvinner og barn i overfylte farkoster, vil skipet omdirigeres til en norsk havn. Fordi også vi skal ta vår del av ansvaret for mennesker i nød. Og for å hedre våre sjøfolk og vise hvilken stolt sjøfartsnasjon vi har vært. Og fortsatt skal være.