Mens det koster 26 kroner per kilometer med drosje for passasjerer i Aust-Agder, koster det 33 kroner kilometeren i Vest-Agder. Fylket har en av landets dyreste kilometerpriser i følge nye tall fra Statistisk sentralbyrå.

Tror Uber kan overta

— Dette tyder på at konkurransen i drosjemarkedet er teoretisk. I et velfungerende marked kan man forvente laveste priser der det er størst tilbud av en tjeneste, slik er det ikke i taxinæringen. Selv om flere selskaper kjører drosje i fylket er det ingen reel konkurranse, sier Eirik Nyberg. Han er regionsdirektør i Forbrukerrådet i Agder.

Forbrukerrådet gjorde i 2014 en undersøkelse som viste at Kristiansand og Trondheim var de dyreste byene å ta natt-taxi i.

— Vi har ikke registrert noen signaler som tilsier at prisnivået i byen har forandret seg. Det er grunn til å tro at selskaper som Uber vil etablere seg, og overta deler av bransjen. Tjenestene deres koster omtrent halvparten.

Dyrere med konkurranse

Fungerende daglig leder i Agder Taxi Mirza Becirbegovic mener fri konkurranse mellom selskapene kan være grunnen til at prisene er høyere i Vest-Agder sammenliknet med Aust-Agder. Flere steder i Vest-Agder har ikke lovpålagte maksimalpriser.

— Aust-Agder er underlagt en maksimalpris. I drosjebransjen er det som oftest slik at jo mer konkurranse man får, jo høyere blir prisene. For mange drosjer ute samtidig fører til at sjåfører må stå stille når de ikke har passasjerer, og det fører til at kostnadene øker. Dermed er det dyrere i områder uten maksprisregulering.

Becirbegovic mener prisene i fylket ikke er ufornuftige.

— Man må ta hensyn til lokale forhold. Og det er jo slik at det kan være billigere å ta taxi dersom man er flere, sammenliknet med annen transport.

Han er ikke bekymret for konkurranse fra delingsselskaper.

— Kostnadsnivået vårt er høyt i motsetning til Uber. Dersom vi konkurrerer på like vilkår er jeg ikke bekymret, og jeg regner med at staten ikke godtar noe annet.

Konkurrerer ikke på pris

Professor ved Norges Handelshøyskole Rolf Jens Brunstad mener drosjesentralene i liten grad konkurrerer på pris.

- Takstene må være like for drosjer som opererer innenfor samme taxisentral. Da får man fort en situasjon der det lønner seg å sette opp prisen.

Han er enig i at overkapasitet kan øke prisnivået.

— De høye prisene går til å dekke opp for at det står masse ledige drosjer i flere byer. Det ville ikke forbauset meg om det også var slik i Agder.

Brunstad tror den beste løsningen er å regulere takstene, sørge for fri etablering av sjåfører og færre taxisentraler.

Heller ikke han er særlig bekymret for Uber.

— Konkurranse fra Uber vil nok kunne føre til dårligere lønnsomhet. Men Uber har lavere priser ettersom de ikke konkurrerer på samme vilkår. Uber er jo en måte å organisere pirattaxier på. Vil man sikre seg en drosjenæring som alltid er tilgjengelig, tror jeg ikke man burde satse på Uber.