Heftigere berg- og dalbane skal du lete lenge etter

Kombinerer ekte og virtuell virkelighet for å få ekstra fart på adrenalinpumpa.

Har du tro på VR i berg— og dalbaner? Svar i pollen nederst i saken!

Virtual reality (VR) er en av de store snakkisene i teknologiverden om dagen. Google, Facebook og Samsung er blant stadig flere som satser stort på å gjøre

til en moden og relevant teknologi. Men det er også dem som setter spørsmålstegn ved kvaliteten og salgspotensialet.

Et spørsmål som går igjen, er hva VR-teknologien best kan brukes til. Spill er kanskje det mest åpenbare anvendelsesområdet, men hva med berg— og dalbaner?

Og nei, vi snakker ikke om å sitte med et par VR-briller på nesa i en stol som beveger seg i takt med en virtuell bane, men om fullskala berg- og dalbaner i den virkelige fornøyelsesparkverden hvor passasjeren blir utstyrt med VR-briller.

Nylig åpnet det som skal være verdens største og raskeste VR-utstyrte berg- og dalbane. Et samarbeid mellom Samsung og den amerikanske fornøyelsesparkkjeden Six Flag. En av et tyvetalls berg- og dalbaner i verden som tar i bruk VR for å få ekstra fart på adrenalinpumpa.

Konseptet går ut på at Samsung Galaxy Gear VR-brillene passasjerene utstyres med, viser innhold fra DC Comics verden som er tilpasset den enkelte berg— og dalbanes profil. Som når Superman kaster seg utfor stupet når berg- og dalbanevognen suser ned den bratteste bakken.

«Dette forandrer alt», hevder Six Flag i sin svulstige reklame (se øverst i saken). Men gir det turen et løft, eller bare ødelegger det opplevelsen?

Vi har ikke prøvd selv og kan følgelig ikke konkludere for egen regning, men skal vi tro det amerikanske nettstedet Quartz, gjør VR-dimensjonen definitivt opplevelsen til noe helt annet. Så blir det opp til den enkelte å avgjøre om det er til det bedre eller verre.

Quartz-reporteren som ifølge han selv ikke er av det spesielt fartsglade slaget, mener det å legge VR på toppen av den virkelige verden som her, har noe for seg.

— Tanken på å ikke se hvor jeg kjørte begynte å freake meg ut, men VR-brillene var også en kjærkommen distraksjon fra høydeskrekken min. Grafikken er ikke veldig imponerende, og jeg tok meg i å irritere meg over hvorfor min VR-avatar var iført en Batman-skjorte i en tur som handlet om Superman.

— Men jeg ble også helt oppslukt og holdt meg fast for bare livet når banen stupte ned 70 meter samtidig som vi så Lex Luthor kaste oss utfor stupet.

Få med deg de viktigste Apple-nyhetene som kommer til høsten:

En av de største innvendingene mot VR-teknologien har vært «VR-syken», det faktum at mange opplever å bli kvalme og svimle. «Huleboerhjernene» våre henger rett og slett ikke helt med i svingene når de virtuelle inntrykkene skal prosesseres. Teknologimagasinet har nettopp testet Facebook-eide Oculus Rift, og også

.

Skjønt etter å ha blitt kastet rundt i to-tre minutter i en halsbrekkende berg— og dalbane, er det neppe VR-brillene som er hovedårsaken til at noen og enhver kan bli bleke om nebbet og skjelven i knærne.

Teknologimagasinet prøver VR:

Les hele saken med abonnement

Fædrelandsvennen ønsker en god og åpen debatt. Her kan du bidra med din mening.