Er du klar for å møte venner i en virtuell verden? Svar i pollen nederst i saken!

Virtual Reality (VR) er teknologien «alle» snakker om i teknologiverden om dagen. Ikke minst Facebook. To år etter milliardoppkjøpet av VR-brilleprodusenten

, ser Facebook for seg at VR-teknologien skal bli en sosial plattform hvor venner som bor ulike steder i verden skal kunne møtes og tilbringe tid sammen i en virtuell verden.

For å realisere VR-visjonene bygger Facebook opp et eget såkalt Social VR team som skal fokusere helt og fult på sosial interaksjon i en virtuell verden. Teamet skal ifølge en pressemelding jobbe tett med Occulus og andre Facebookteam for å bygge morgendagens VR.

Facebook-sjef Mark Zuckerber dukket også opp på scenen under

på den store mobilmessen World Mobile Congress (WMC) i Barcelona, for å snakke om nettopp VR.

Det har ikke manglet på kommentarer i sosiale medier etter at Zuckerberg la ut dette bildet på sin egen Facebook-profil. Teknoverden lar seg blende av Facebook-guruen. Foto: Facebook

Samarbeider med Samsung

Mens hele salen satt med Samsungs VR-briller på nesen, kom Zuckerberg gående ned midtgangen. Zuckerberg og hans Occulus Rift-team som har bistått Samsung i utviklingen av deres Galaxy Gear VR-briller. VR-briller som bruker mobilen som skjerm og som støtter visning av de så langt 20.000 360 graders videoene som er lastet opp på Facebook.

— Se for deg å sitte rundt et leirbål sammen med venner når du vil, se en film i din egen kino med dine venner når som helst eller gjennomføre gruppemøter og eventer hvor som helst i verden. Det er derfor Facebook investerer så mye i VR allerede nå, så vi kan levere denne typen sosiale opplevelser, sa Zuckerberg på pressekonferansen.

Nå videreutvikles Facebooks 360 video med såkalt dynamisk strømming. Det betyr enkelt fortalt at kun de delene av bildet man faktisk ser på vises i høyeste kvalitet, istedenfor for hele 360 graders bildet. Det skal ifølge Facebook være både mer effektivt og gi bedre bildekvalitet. Mer om teknologien bak 360-strømmingen kan du lese på Facebooks hjemmeside.

Noe lanseringstidspunkt- eller tidsestimat for når nye og sosiale VR-funksjonene og en eventuell VR-versjon av Facebook, har ikke vært nevnt. Facebook understreker da også at arbeidet med VR fortsatt er i en tidlig fase, og at det gjenstår mange utfordringer.

Beroliget?

— VR er ingen lek

Kommunikasjonsrådgiver og ekspert på sosiale medier Hans-Petter Nygård-Hansen er ikke overrasket over at Facebook snakker stadig varmere om VR.

— Facebook ønsker å være en fremtidig premissleverandør av teknologi som «kobler mennesker sammen» på nye måter, slik VR-teknologi tilrettelegger for, og har siden oppkjøpet av Oculus Rift i 2014 vist klart og tydelig at de vil lede fremfor å følge VR-utviklingen.

Video er et viktig VR-stikkord, og Nygård-Hansen peker på at Facebook på rekordtid tatt opp konkurransen mot Youtube om antall avspilte videoklipp på Internett.

— Med dagens enorme vekst innenfor 360- og VR-videoer ønsker Facebook å befeste VR-posisjonen også. VR er for mange mest lek i dag, men samarbeidet mellom Facebook og Samsung demonstrerer klart og tydelig at dette ikke er lek, men business. Et marked analytikere estimerer vil være verdt over 150 milliarder dollar innen 2020, og som både Google, Microsoft og Apple, i tillegg til Facebook og Samsung,vil ha sin del av.

Lær mer om VR i Teknologimagasinet: