Volvo håper den kommende kompaktmodellen i løpet av få år vil gjøre at de leverer 800.000 biler i året, 300.000 mer enn de klarte i fjor.

40-serien, som Volvo kaller bilen, skal på markedet neste år. Nylig hadde produsenten en eksklusiv visning av to versjoner, på fabrikken i Torslanda, rett utenfor Göteborg. Bilen havner i konkurranse med blant annet Volkswagen Golf, i det såkalte C-segmentet, hvor Volvo i dag har V40. – Dette skal bli en global bil, den skal selges over hele verden. C-segmentet vil bli svært viktig for Volvos vekst, sa konsernsjef Håkan Samuelsson.

V40-modellen er til sammenligning ikke på det amerikanske markedet.

Lurt triks?

Bilen er utviklet i samarbeid med Volvos eiere, den kinesiske bilprodusenten Geely, og Samuelsson mener det er godt eksempel på hvordan de kan dra fordeler av hverandre.

– Bilen er ny fra grunnen og opp, og vil dele plattform med en annen modell fra Geely. Den vil blant annet komme med en helt ny hybridmotor, og den vil komme i en helt elektrisk versjon, som skal ha en rekkevidde på 35 mil.

DESIGNEREN: Thomas Ingenlath er ansvarlig for designen til Volvos kommende 40-serie. Her ved versjon 2, som har coupétrekk. Foto: Morten Abrahamsen / NTB tema

Teslafan? Da vil du elske denne saken:

Én million biler

Volvo har som mål at de innen 2025 skal ha levert én million elektrifiserte biler, det vil si el— og hybridbiler.

Flere andre representanter fra Volvo var veldig interessert i å fortelle at 40-serien skal treffe en helt ny kundegruppe, populært kalt «millennials». Gjerne brukt om dem som er født i tiåret før millienumsskiftet.

VIKTIG: Konsernsjef Håkan Samuelsson mener 40-serien vil bli en svært viktig bil for merket, både for å oppnå høyere salgstall og for å selge flere ladbare biler. Foto: Morten Abrahamsen / NTB tema

For denne gruppen skal det være viktig at bilen ikke ser ut som en billigversjon av foreldrenes kjøretøy, ifølge Peter Mertens, ansvarlig for utviklingsavdelingen til Volvo.40-serien skal komme på markedet i 2017, og Volvo viste to konsepter av ulik art.

– De er forskjellige, og jeg er stolt av dem, men ikke spør om hvilket jeg liker best. Det blir som å spørre om hvem jeg liker best av mine barn, sa Thomas Ingenlath, som er ansvarlig for designen til den nye 40-serien.

Noe helt annet:

SUV og coupé

Det ene konseptet var en liten SUV, med Volvo-trekk i grillen og i lyktene, men også elementer som skiller den ganske kraftig fra den andre bilene fra merket. Den bakre vindusstolpen er spesiell, og bilen som ble vist hadde svart tak, mens resten av karosseriet var hvitt.

Representanter fra Volvo benektet ikke at dette ville bli en bil der man kan velge fra et rikholdig sortiment av utstyrs— og fargekombinasjoner.

Utgave nummer to var mer coupéaktig, med lavere former og et mer sportslig inntrykk. Verken designer Ingenlath eller noen andre fra Volvo ville bekrefte om det faktisk er disse to modellene som dukker opp i butikkene neste år. Men ut fra hint og reaksjoner er det god grunn til tro at i hvert fall SUV-en er ment å rulle rundt på veier over hele verden fra 2017. Opptatt av Volvo? Da anbefaler vi disse sakene: