Det var mange som spådde både bøker og kart nord og ned da e-boken og GPS-en kom, men nå viser det seg at vi er mer konservative enn mange trodde.

— Vi mener nå at trenden er i ferd med å snu. Etterspørselen etter kart er økende, og mange av våre leverandører kommer nå med nye utgaver og opplag, sier direktør Karin Mundal hos CappelenDamm, Norges største kartleverandør.

Forlaget sier at det samme gjelder tur- og fjellkart.

Stadig flere innser at de ikke alene kan stole bare på GPS eller kartene på mobilen.

Putter nøkkelen i telefonen:

CappelenDamm vil nødig ut med konkretet opplagstall, men sier at bokhandlerne nå er en viktigere salgskanal for deres bilkart enn bensinstasjonene.

I forrige uke måtte Aftenposten oppsøke fire bensinstasjoner på Østlandet før vi i det hele tatt fikk tak i et bilkart over Sør-Norge:

— Vi solgte for lite og har sendte resten i retur til forlaget, var svarene på de tre første stasjonene.

Et kart å holde i

En fersk undersøkelse blant Norges Automobilforbunds medlemmer viser at bare ti prosent av dem ønsker å få NAFs veibok kun elektronisk, mens 60 prosent sier at papirutgaven fortsatt er selve «veibibelen»:

Resten tar en Ole Brumm og har krysset av for «ja takk, begge deler».

Skummel statistikk:

Stabilt opplag

For veiboken er opplaget likt NAFs medlemstall pluss litt til, og har ligget stabilt rundt 600.000 de siste årene:

— Veiboken kommer til å eksistere i mange år fremover. Den er spesielt populær når det gjelder å utforske hva man kan se og oppleve underveis og er et godt komplement til de digitale navigasjonssystemene, sier kommunikasjonssjef Inger Elisabeth Sagedal i NAF.

Nei, du bør ikke stole på mobiltelefonen:

40 + holder på papiret

I den siste medlemsundersøkelse fra NAF, hvor det var mulig å krysse av for flere svaralternativer på hvert spørsmål, sier 72,9 prosent av de bruker veiboken til å planlegge bilturen, 72,8 prosent sverger til Internett, mens 56,7 prosent svarer analoge kart.

Interessant er det også at går et skille i folks kartvaner sånn omtrent ved dagens 40-åringer.

De over har et mer religiøst forhold til cellulosen, mens de under vel så gjerne skrur på navigasjonen og lar satellittene ha minst en hånd på rattet.

Våren er visst ikke her helt ennå:

Nye biler med navigasjon

De fleste nye biler i Norge selges nå med innebygget navigasjon.

— Jeg har alltid en kartbok liggende i baksetet på privatbilen. For enkelhets skyld skruer jeg på både navigasjonen i bilen og kartet på mobilen for raskes mulig å finne frem når jeg nærmer meg. Men for å få en best mulig oversikt bruker jeg alltid papirkartet for å planlegge lengre turer, sier Morten Brusletto, informasjonssjef hos bilimportøren Hyundai Norge, og selv en svoren kartentusiast.

Med gråstenk i hår og skjegg har 60-åringen sans for de siste oppdateringer om trafikkinformasjon, og innrømmer at akkurat der er det ingenting som slår digitale tilbud når det gjelder informasjon i sanntid.

Noe helt annet:

— Et både og

Salgsmedarbeider Anne Merethe Finnøen på NAFs servicesenter møter kundene ansikt-til-ansikt og bekrefter trenden:

— Veldig mange erfarne bilister bruker kartet for å skaffe seg overblikket, mens de underveis bruker en kombinasjon av navigasjon og kart. Det å få elektronisk hjelp til å finne veien kan også være med på å bedre trafikksikkerheten, sier Finnøen, som selger både kart og GPS'er.

Papiret holder stand

Selv om veiboken oppdateres fortløpende, er det kanskje mer overraskende at NAF-medlemmer flest fortsatt sverger til papiret når de ønsker å bli informert om attraksjoner, opplevelse og arrangementer underveis.

Noen vil kanskje synes det er litt rart at «bare» to av fem velger å taster seg frem til siste oppdatering på egen hånd, mens resten foretrekker å bla' fra go'stolen med en god, gammeldags bok som veiviser.

Selv tror NAF forklaringen er at det er lettere å få oversikten og bli opplyst om turer utenfor allfarvei på papir.

Opptatt av teknologi og duppedingser? Sjekk ut disse sakene: