Tirsdag ble det kjent at Facebook kjøper bildetjenesten Instagram, et sosialt nettverk for deling av mobilbilder.

Pris: 1.000.000.000 dollar, eller nesten 5,8 milliarder norske kroner.

Facebook får ikke bare teknologien til Instagram. Opplysninger om over 30 millioner brukere følger med på kjøpet. Det bekymrer forbrukerrådet.

— Vi har tidligere snakket om det vi kaller en «cocktail-effekt». Det nevnte vi blant annet da Google slo sammen 60 personvernsavtaler til én, sier Tomas Nortvedt i Forbrukerrådet til Aftenposten.no.

— Vi ser en «cocktail-effekt» når selskaper og tjenester slår seg sammen. Det medfører noen utfordringer som ikke alle tenker på, sier Nortvedt, og utdyper:

— Det står typisk i brukervilkårene til slike selskaper at du overdrar opplysningene til neste kjøper, så jeg tror ikke de trenger å inngå en ny avtale før de drar det inn under den store paraplyen. Det viser hvor komplisert dette kan være, sier Nortvedt, som understreker at han ikke har lest brukeravtalen til Instagram.

«Hello, goodbye»

Forfatter og teknologiskribent Eirik Newthsa opp Facebook-kontoen sin i fjor, blant annet fordi han ikke liker Facebooks personvernavtale. For en uke siden, da Instagram kom med en applikasjon til Android, begynte han å bruke applikasjonen. Det ble en kortvarig glede.

— Jeg rakk ikke å være der så lenge, det er bare en knapp uke siden Android-versjonen kom. Det ble litt «hello, goodbye», sier Newth til Aftenposten.no.

Han likte brukersamfunnet til Instagram, og tror ikke det vil la seg videreføre nå som Facebook eier tjenesten. Og han er også skeptisk til hva Facebook vil med tjenesten.

— Jeg stoler ikke på hva Facebook gjør med dataene til Instagram, og mistenker at det er det eneste de er interessert i. Facebook er en diger opplysningsstøvsuger, sier Newth.

- Logisk av Facebook

At giganten Facebook sluker det lille selskapet Instagram betyr ikke nødvendigvis brukerne vil merke det, tror Ole Petter Nyhaug i Onlive research.

- Oppkjøpet betyr ikke annet enn at Facebook blir eiere. Det vil fortsatt være mulig å være bruker uten å koble seg til Facebook, så slik sett er det ikke sikkert at det får så stor betydning som mange vil frykte, annet enn at Instagram får flere brukere gjennom Facebook, sier Nyhaug til Aftenposten.no.

Ifølge Facebooks grunnlegger Mark Zuckberg, vil Instagram bestå som en separat tjeneste, og man vil kunne dele bilder på andre tjenester. Det vil også være mulig å ikke dele bilder man tar med Instagram på Facebook, skriver Zuckerberg i et blogginnlegg.

Helena Makhotlova i Halogen, et konsulentselskap innen digital kommunikasjon, mener det er et logisk trekk av Facebook å kjøpe bildetjenesten.

— Nå er det like før de børsnoteres, og Facebook har lenge sagt at de vil satse på mobil, sier Makhotlova til Aftenposten.no. Hun synes ikke Facebook har vært brukervennlig nok på mobil-plattformen.

— Facebook har alltid handlet om deling av bilder. Og da kommer Instagram som er brukervennlig, og har har fått et stort antall av lidenskapelige brukere på kort tid. Instagram er på flere måter en trussel for Facebook. Kjøpet er et strategisk trekk der Facebook slår flere fluer i en smekk, sier Makhotlova.

— Jeg tror ikke noe kommer til å skje i løpet av den nærmeste tiden. Det er sannsynlig at de vil prøve å integrere Instagram på Facebook, og de vil sannsynligvis benytte seg av dataene fra Instagrams brukere.