I går skrev vi om

om barneskoleelevene kan få gå rundt juletreet eller ikke.

Bakgrunnen for at skolen har aktiv påmelding til dette, er felles retningslinjer ved flere skoler i Lommedalen, samt at skolens ledelse tolker juletregang, med blant annet sang av kristne sanger, som et arrangement som kan tendere til religiøst innhold.

Utdanningsdirektoratet samtykker i at salmesang rundt juletreet kan være utøvelse av religion, og dermed noe elever skal kunne fritas fra å være med på.

Ni av ti ønsker ikke påmelding

I en uhøytidelig undersøkelse spurte vi leserne: Bør skolene få godkjenning fra foreldre ved juletregang?

Ved 13-tiden onsdag har drøye 37.000 lesere svart. Nær ni av ti har svart på alternativer som sier at de mener det er unødvendig at skolene ber om tillatelse til å gå rundt juletreet.

Hva mener du? Svar i pollen nederst i saken

polljuletre3.JPG Foto: Faksimile

Kunnskapsministeren: Bør gå en grense

Saken nådde også kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen onsdag ettermiddag. Han ønsker å komme med følgende presisering:

— Skolen bør ha et ryddig system hvor elevene melder seg på skolegudstjeneste, men det er nytt for meg at også noen krever det når det gjelder å gå rundt juletreet. Det ligger ingen føringer fra meg som kunnskapsminister om at skolene skal gjøre det på denne måten, og det er heller ikke noe vi planlegger å innføre, sier Røe Isaksen.

Han sier videre at det er opp til hver enkelt skole å bestemme, men han mener det også bør gå en grense for hva skolen må spørre foreldrene om.

— En av skolens oppgaver er å ivareta og lære bort tradisjoner og verdier. Det å gå rundt juletreet er i seg selv ikke et religiøst ritual, men en del av vår kulturelle arv, sier han.

- Mange gir muslimer skylden

Muslimske Faiz Alamsen tok kontakt med oss etter å ha lest artikkelen.

— Jeg reagerte veldig. Jeg syns det er horribelt at barn må ha tillatelse fra foreldre for gå rundt juletreet. Tenk på det stakkars barnet som ikke får gå, men at alle klassekameratene får, sier Alamsen i organisasjonen Global Human Care.

UPROBLEMATISK: Hvis påmelding er for å ta hensyn til muslimske barn, har skolen misforstått og kjenner ikke islam godt nok , mener Faiz Alamsen. Foto: Privat

Han mener skolene gjør en tabbe her. Hvis det er for å ta hensyn til muslimske barn, har de misforstått og kjenner ikke islam godt nok. — Men jeg får jo med meg kommentarer i sosiale medier. Mange gir muslimer urettmessig skylden for slike ordninger, sier han.

Skaper avstand mellom muslimske og norske barn

Ifølge Alamsen er det ikke noe forbudt ved å feire jul i islam.

— Vi muslimer tror på Jesus som en profet, det er ikke forbudt å besøke kirken, vi tror på den samme guden. Å synge salmer og gå rundt juletreet er selvsagt heller ikke noe problem. Vi bor jo i Norge nå, og da skal en god muslim ifølge islam følge tradisjoner og regler i det samfunnet som de er en del av, sier han.

Han mener skolen bør bruke ressursene på andre ting.

- Slike ordninger er bare med på å skape unødig avstand mellom muslimske og norske barn. Dette er en utvikling som er kommet de senere årene, jeg fikk aldri med slike lapper hjem da jeg gikk på Haugen skole på 80- og 90-tallet, sier han.

Slike ordninger er bare med på å skape unødig avstand mellom muslimske og norske barn. Faiz Alamsen

Mer enn Rudolf og snømannen Kalle

Saken fikk også Kristelig Folkeparti til å reagere.

— Vi har etter hvert blitt så redde for ikke å være nøytrale nok, at det nærmest fremstår som parodisk, sier skolepolitisk talsmann i KrF, Anders Tyvand.

PARODISK: - Vi har etter hvert blitt så redde for ikke å være nøytrale nok, at det nærmest fremstår som parodisk, mener skolepolitisk talsmann i KrF, Anders Tyvand. Foto: Ned Alley, NTB Scanpix

— Vi skal selvsagt ha respekt for at skoleelever har ulik religiøs tilhørighet, men jeg mener det er mye misforstått toleranse i samfunnet. Julen er en av de største kristne høytidene. Det blir litt rart å late som at den først og fremst handler om reinsdyret Rudolf og snømannen Kalle, legger han til.Aktiv påmelding til skolegudstjenesten er en helt annen skål, presiserer han.

— Mye av kritikken mot skolegudstjenesten har gått på at enkelte skoler ikke har vært flinke nok til å tilby et alternativ, og noen elever har derfor følt seg presset med på gudstjeneste mot egen vilje. Det er uheldig. Men det å gå rundt juletre på skolen er i en annen kategori, sier Tyvand.

Mener foreldre må ta grep, både på egne og «overgavmilde» besteforeldres vegne.

Humanetikere enig med KrF

Heller ikke Human-Etisk Forbund stiller seg bak en praksis med påmelding til juletregang.

— Det å gå rundt juletreet og synge har vi aldri sett på som problematisk. Dette er ikke et forslag som har kommet fra oss, sier generalsekretær Kristin Mile.

TARDISJON FOR ALLE: Human-Etisk forbund og generalsekretær Kristin Mile ser på juletregang som en tradisjon som deles av både kristne og de som ikke er det. Foto: Human-Etisk Forbund

— Noen vil kanskje legge religion i det, men jeg tenker at det er en tradisjon som deles av både kristne og de som ikke er det, legger hun til.- Så i denne saken er Human-Etisk Forbund enig med KrF?

— Det er jo hyggelig om vi er det. Vi er opptatt av at gudstjeneste, også julegudstjeneste, er en religiøs handling og i stor grad forkynnende, det gjelder ikke juletregang. Det er hyggelig å gå rundt juletreet og synge de sangene man kan. Skolene bør forsyne seg av begge deler, både kristne og verdslige sanger. Det trenger ikke bare være det siste,så strenge kan vi ikke være, sier Mile.

Hva mener du? Svar i vår poll:

Mattelærere fant suksessformel

Ønsker du å få med deg lignende saker? Vi har en egen Facebook-gruppeog Twitter-profilfor Familie og oppvekst.