— For forbrukerne er det bare å glede seg.

Sjefen for nettreiseportalenRestplass.no, Jason Eckhoff, ber nordmenn spenne setebeltet og gjøre seg klar for tidenes kappløp om flypassasjerene mellom Oslo og New York fra høsten av.

Bakgrunnen er at SAS har besluttet å øke antall direktefly mellom Gardermoen og Newark fra fire til seks i flyselskapenes vinterprogram. Det betyr at det vil gå tre direktefly til New York daglig fire dager i uken.

— Jeg tror det blir press på prisene, ja. Flyselskapene opplever allerede prispress som følge av overkapasitet. Dette vil jo bare forsterke konkurransen til New York. Men for forbrukeren er det bare å glede seg over utviklingen, sier Eckhoff.

SAS-økningen kommer av at selskapet, slik Aftenposten har skrevet tidligere, nå avvikler sin rute mellom København og Bangkok. Langruteflyet derfra brukes nå til å øke frekvensen fra Oslo til New York og mellom København og San Francisco.

Flere avganger

Jason Eckoff spår tøffere priskrig mellom Oslo og New York til vinteren. Foto: Carl Martin Nordby

Fra før av flyr United Airlines daglig Oslo — New York i vinterprogrammet, mens Norwegian har fire ukentlige direkteavganger. I sommersesongen flyr både United og SAS daglig, mens Norwegian beholder sine fire fra Oslo men har introdusert en ukentlig direkteavgang fra Bergen.- At SAS nå velger å øke på New York er litt overraskende gitt at det allerede er god kapasitet på ruten. Likevel, tror jeg den økte kapasiteten først og fremst går på bekostning på alle som tilbyr billetter til New York via ulike flyplasser på kontinentet - som London, Amsterdam, Frankfurt og Paris. Folk velger mer og mer å fly direkte og nå gir SAS dem enda flere muligheter til det, sier Eckhoff.

SAS har denne uken kunngjort åpningen av en helt ny interkontinental flyrute fra Norge, mellom «oljehovedstedene» Stavanger og Houston. Den skal starte 20. august.

Konstant vekst

Nå varsler selskapet en ytterligere opptrapping av sin USA-satsing.

Siden New York-ruten ble gjenopptatt i 2011 har etterspørselen etter New York-billetter økt kraftig. Og mindre ble ikke «the big apple»-feberen etter at Norwegian kom på banen i fjor vår.

— SAS opplever en konstant vekst i etterspørselen på reiser til USA – og motsatt vei fra USA til Skandinavia. Med dette imøtekommer vi den store etterspørselen vi har til USA fra Skandinavia og bidrar til at reisedestinasjon nummer én for nordmenn og skandinaver kan realiseres med SAS, sier konserndirektør for salg og marked i SAS, Eivind Roald.

Hos alliansepartner United Airlines sier Norge-sjef Tom Grundstad at selskapets vinterprogram er klart, men at det foreløpig ligger an til daglige avganger også neste sesong.

— Vi registrerer en ganske stor økning av sete-kapasitet til USA fra Norge men mener vi har noen fordeler fremfor våre konkurrenter, sier han.

Vil ha daglige avganger

Norwegian vil opp på daglige avganger Oslo - New York. Foto: KNUt-ERIK MIKALSEN

Norwegians plan er å øke antall avganger mellom Oslo og New York, sier informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen til Aftenposten.— Vårt mål på sikt er å tilby daglige avganger, men først må flyflåten bli større og alle våre nye kolleger på New York-basen være på plass. Basen er allerede operativ, men vi arrangerer fremdeles kabinkurs og har startet rekrutteringen av piloter. Vi får mange nye kolleger fra flyselskaper som American Airlines, Delta Airlines og United Airlines, sier Sandaker-Nielsen.

— Vi ser helt tydelig at Norwegians inntog på USA har gjort noe med prisene. Som vi har sett på kortrutene i alle år, tar det ikke lang tid før også de tradisjonelle selskapene følger etter og reduserer sine priser. Som vi har sagt hele tiden, har det vært altfor dyrt å fly langt og nå ser vi altså at prisene er i ferd med å komme ned på et nivå som gjør at alle har råd til å fly – også over «dammen», sier han.

Også de øvrige nye rutene til USA - til Los Angeles, San Francisco og Orlando selger ifølge informasjonssjefen godt.