Den lille eksklusive klubben av 5-stjerners flyselskap består av bare sju medlemmer, og alle er fra Asia og Midtøsten.

Nå vil tyske Lufthansa inn klubben, og med det bli det aller første europeiske selskapet som oppnår den selebre ratingen «5 star airline.»

Det er litt av en oppgave Lufthansa har gitt seg i sving med. Skal selskapet ha noen som helst forhåpning om å bli rangert blant verdens beste er det ikke nok å traktere de som sitter foran i kabinen med eksklusiv mat.

Må bli bedre

Hele produktet – på flyplassen, om bord og etter landing – må passere en kvalitetstest hos det internasjonale ratingselskapet Skytax. Holder nok mange elementer mål etter 5-stjerners standard, kan selskapet få høyeste rating .

Lufthansas første klasse har allerede fått rankingen 5-stjernes. Foto: HERIBERT PROEPPER

— Ingen europeiske selskaper har noen gang hatt en slik rating. Hvor langt Lufthansa er fra å slippe inn i klubben kan jeg ikke si noe om. Vi foretar akkurat nå en vurdering om hvilke selskap som det kommende året skal få kalle seg 5-stjerners, sier direktør i Skytrax, Peter Miller, til Aftenposten.Lufthansa lar seg imidlertid ikke skremme av oppgaven, og har satt i gang en storstilt og meget kostbar oppgradering av produktet på de lønnsomme langdistanserutene. Mens kostander skjæres for harde livet på Europa-rutene skal alle som reiser med SAS-partneren komme til å merke forbedringene på de lengre turene. Og aller mest de som har lommebok stor nok til å reise i de dyreste setene.

Første klasse godkjent

Starten har vært god for tyskerne. Selskapets First Class har allerede fått 5-stjerners klasse hos Skytrax.

— Derfor går vi nå løs også på vår business class, som mange norske reisende kjenner godt. Serveringen skal forbedres kraftig og få en kvalitet som Lufthansa mener skal kunne sammenlignes med maten på topp-restauranter. Uttestingen av denne servicen skjer fra sommeren av, opplyser Lufthansas direktør for produkt, salg og markedsføring Jens Bischof.

For de som reiser lenger bak opprettes en egen klasse, premium økonomiklasse – ikke ukjent fra andre selskap. Denne vil få spesialkonstruerte seter med større plass, i tillegg til at serveringen – som nå skal skje på porselen - vil bli jekket opp i forhold til det som tilbys på økonomiklasse. Den første flyvingen med den nye klassen skjer fra oktober.

Guidet service

På bakken etablerer Lufthansa ordning med hurtigkø i sikkerhetskontrollen for alle premium-kunder på alle interkontinentale flyvninger, i tillegg skal flyplassloungene bli kraftig forbedret.

For de som reiser via knutepunktene i Frankfurt og München opprettes en egen guidet transportservice hvis det blir nødvendig med bussing fra flyet til ankomsthallen.

Lufthansa er i dag det tredje største flyselskapet på Oslo Lufthavn etter SAS og Norwegian. Selskapet opererer selv rutene til Frankfurt og München, mens lavpris-søsterselskapet Germanwings opererer ruten til Hamburg. Lufthansa har også rute til Stavanger og Bergen fra Frankfurt.