Europas mest aggressive lavprisflyseslakp — Ryanair - legger om. Det nye forretningsgrunnlaget for selskapet ble presentert på en pressekonferanse i London i går ettermiddag.

Ryanair skal styrke posisjonen sin og vokse fra dagens over 80 millioner passasjerertil 110 millioner på fem år. Selskapet skal åpne åtte nye baser rundt om i Europa, kjøpe 175 nye fly og sette inn støtet på hovedflyplassene. Blant de hovedflyplassene som ble nevnt var Norge. Men OSL kjenner ikke til slike planer, det gjør man heller ikke ved Bergen eller Stavanger lufthavner.

— Men selv om vi endrer oss, så skal vi fortsatt kunne garantere at vi har de laveste prisene i markedet, lovet Ryanairs nye markedsføringsdirektør, Kenny Jacobs.

Slik blir Ryanair

Dette er hovedpunktene for det nye selskapet der budskapet nå er at Ryanair skal bli som alle andre selskap:

Du skal kunne kjøpe billetter hos reisebyråene, noe som åpenbart blir gjort for at selskapet skal trekke til deg flere forretningsreisende. Målet er å doble antall forretningsreisende i løpet av de to neste årene.

— Vi skal bli et selskap også for de forretningsreisende som drar ut om morgenen og kommer hjem igjen på kvelden, sa Jacobs.

De reisende skal også tilbys fleksible billettmuligheter, få tilbud om hurtigkøer på flyplasser og få anledning til å forhåndsbestille seter om bord. Det blir tillatt med mer håndbagasje, og dessuten skal de fleste av de ofte skyhøye og forhatte gebyrene reduseres kraftig.

Selskapet satser sterkere på sin digitale salgskanal og lanserer en helt ny webside.

Massiv kritikk

Nyhetene om omleggingen for Ryanair har kommet i små drypp de senere månedene. I går ble «New Ryanair Experience» presentert på et stort pressemøte i London.

Selskapets nye mål er først og fremst vært å bli ansett som et mer vennlig flyselskap enn før. Knapt noe annet selskap i Europa har operert med mer større gebyrkåthet og mer hardhendt passasjerservice enn den irske lavprisaktøren. Derfor har også hatmeldingene haglet mot irene.

Samtidig har den aggressive kostnadsjakten, som har påført Ryanair så massivt negativt fokus opp gjennom årene, vært ansett for å være selve hovedforklaringen på selskapets økonomiske suksess.

400 kr i snitt

For mens mange konkurrenter har måttet presentere blodrøde regnskap de senere årene, har irene kunnet vise frem overskudd på flere milliarder kroner. Det til tross for at Ryanair har operert med de laveste billettprisene.

I fjor var snittprisen på en Ryanair-billett på 48 euro, rundt 400 norske kroner.

Det har vært nok til å gi selskapet armslag til å ekspandere, men Ryanair har innsett at dette ikke kan skje med selskapets nåværende profil.

Nå skal alt bli så mye vennligere, lover Ryanairs nye markedsføringsdirektør, Kenny Jacobs.

Han er mannen som skal fronte selskapet i fremtiden. Den eksentriske Michael O’Leary er tiltenkt en mer tilbaketrukket rolle.

Mange søkere

På ett punkt har Ryanair derimot ingen planer om å endre seg: Selskapet kommer ikke til å gjøre noe med de ansattes lønns- og arbeidsforhold.

Da Michael O'Leary fikk spørsmål om dette, svarte han på sin vanlige måte:

— Vi har 3000 piloter som står på liste for å få jobb i Ryanair. Våre vilkår blir ofte fremstilt feil, sa han.