— De transseksuelle har inntatt media, catwalken, litteraturen og ikke minst TV-skjermen vår.

Har populærkulturen et trans-øyeblikk? spurte det amerikanske magasinet Vice tidligere i år. Transseksuelle (mennesker som identifiserer seg med et annet kjønn enn det de ble tilskrevet ved fødselen) er mer synligere i kulturen vår enn noen gang. Omfavnelsen har ikke bare kommet i form av rettigheter og aktivisme. De transseksuelle har inntatt media, catwalken, litteraturen og ikke minst TV-skjermen vår.

Dobbelt-vinner: Serien "Transparent" vant i januar Golden Globe for beste TV-komedie og Jeffrey Tambor, som spiller transseksuelle Maura Pfeffermann (t.h.), ble kåret til beste skuespiller i samme kategori.

Emmy-nominert

I juli ble amerikanske Laverne Cox, som første transseksuelle skuespiller, nominert til Emmy-prisen for sin rolle i Netflix-serien «Orange is The New Black». Cox har det som kan sies å være den første multidimensjonale, transseksuelle karakteren på TV.

Rollen har gjort henne til et forbilde og gitt innpass til kjendisverdens innerste sirkler. I fjor sommer prydet hun forsiden av Time magazine under overskriften «The Transgender Tipping Point» og ble omtalt som «Amerikas neste rettighetsforkjemper». I april tok hun like godt en selfie med president Barack Obama på en korrespondentmiddag i regi av Det hvite hus.

— At transseksuelles sak setter avtrykk i Hollywood, i en verden dominert av heterofile, hvite menn, kan ikke kategoriseres som noe annet enn et positivt tegn.

76290900.jpg Foto: Microstock

En annen TV-serie-satsning er Amazon-produserte «Transparent», som følger en familie hvor faren gjennomgår et kjønnsskifte. I januar vant serien Golden Globe for beste TV-komedie og Jeffrey Tambor, som spiller transseksuelle Maura Pfeffermann, ble kåret til beste skuespiller i samme kategori.

Jenner på forsiden

Da den tidligere olympiske gullmedaljevinneren og Kardashian-klanens farsfigur, Bruce Jenner, inntok forsiden av Juli-utgaven av Vanity Fair som sitt nye «jeg»: kvinnen Caitlyn Jenner, tok medieinteressen av. Kjoler, rikdom og glamour. Hennes forvandlingsreise er godt dokumentert i realityserien «I am Cait».

Kardashian-bossen: - Jeg er ikke transseksuell for å være interessant. Jeg gjør dette for å leve, sa Caitlyn Jenner.

At transseksuelles sak setter avtrykk i Hollywood, i en verden dominert av heterofile, hvite menn, kan ikke kategoriseres som noe annet enn et positivt tegn. Men i all oppstyret rundt transseksuelle, showbiz kjendiser, kan man spørre seg om sakens viktige kjerne kommer i skyggen av en mer overflatisk trend?Heldigvis, som så mye annet i Hollywood, har det en tendens til å påvirke langt utenfor underholdningsbransjens sentrum. Transseksuelle har kommet i et trendy søkelys, men som Caitlyn Jenner sa i en av sine mange appeller: «Jeg er ikke transseksuell for å være interessant. Jeg gjør dette for å leve».

— Skillet mellom mann og kvinne forsvinner. I alle fall estetisk.

På catwalken

Motebransjen ligger som alltid et lite hestehode foran andre aktører, og transseksuelle modeller har for lengst gjort sitt inntog. Brasilianske «Lea T» fikk sitt store gjennombrudd med en reklamekampanje for Givenchy i 2010. Året etter kysset hun med Kate Moss på coveret av motemagasinet LOVE. Nå er hun ansiktet til velværemerket Redken og går med det ned i historien som den første transseksuelle modellen i en ren skjønnhetskampanje.

Motebransjen i bresjen: Lea T ble<b> </b>den første transseksuelle modellen i en ren skjønnhetskampanje

«Ingen bryr seg lenger. Skillet mellom mann og kvinne forsvinner. I alle fall estetisk. Som designer reflekterer du kulturen og dette er et stort skiftet i vår samtid» sa designer Lazaro Hernandes i Proenza Schouler til amerikanske Vogue etter å ha sendt menn nedover catwalken da kvinnekolleksjonen ble vist nå i vinter. Chanel og Gucci fulgte etter, mens Saint Laurent, Giorgio Armani og Givenchy gjorde det motsatte og hyret kvinner til sine herrevisninger.

På sitt beste avspeiler ikke bare moten samtiden, men blir en aktør som bryter ned tabu og serverer utradisjonelle ideer til kommersielle krefter. Akkurat nå er det kjønnsgrensene som utforskes.

— Vi ønsker å være provoserende, utfordre oss selv og samtidig engasjere til en samtale rundt kjønn.

88681724.jpg Foto: Microstock

Klær uten kategorier

Både den svenske kleskjeden & Other Stories og luksusforhandleren Barneys valgte transseksuelle modeller til sine høstkampanjer, og tidligere i år dedikerte klesgiganten Selfridges en av sine avdelinger til prosjektet Agender. Her henger kleskolleksjoner uten å være inndelt i kategoriene «mann» og «dame».

«Vi ønsker å være provoserende, utfordre oss selv og samtidig engasjere til en samtale rundt kjønn», sa Selfridges kreative direktør Linda Hewson til den britiske avisen Independent i august.

Transe-forbilde: Leverne Cox fra "Orange is the new black" ble nominert til Emmy i sommer

Og mens det er spennende å se transseksuelle modeller både på catwalken og i motemagasiner, er synligheten et tegn på noe mer enn en flyktig trend. I begynnelsen av juli publiserte The New York Times første del i en omfattende serie om transseksuelles situasjon i verden i dag. I «Transgender today» deler kjente og ukjente fjes sine historier. Sammen utfordrer de samfunnets satte skjønnhetsnormer og toleranse. De er klar i troen på at omfavnelsen transseksualitet får av Hollywood og motebransjen, kan legge til rette for en større samfunnsrevolusjon.