Fra før kan du bruke internett til å søke om barnehageplass eller opptak til høyskole og universitet. Når du skal ha skattekort eller levere selvangivelsen går alt elektronisk. Det aller meste av banktjenester kan du også ordne hjemmefra. NAVs tjenester er intet unntak. I Vest-Agder har 58 prosent av alle søknader om alderspensjon blitt levert elektronisk i år. De fleste av disse personene har muligheten til å få svar i løpet av noen minutter. Mer enn 70 prosent av alle søknader om dagpenger sendes nå elektronisk. Det er den raskeste veien. Vi utvikler stadig nye løsninger for at du skal kunne kommunisere mer effektivt og sikkert med NAV. Det sparer deg for tid og du får bedre hjelp.

Frigjøre ressurser

Dersom flere brukere benytter seg av selvbetjeningsløsninger, vil det frigjøre ressurser til å følge opp dem som trenger det aller mest. Det er god samfunnsøkonomi at de som kan hjelpe seg selv, gjør det i størst mulig grad. Sagt på en annen måte: NAV kan bruke mer tid på de med sammensatte behov og prioritere det aller viktigste; å få flere ut i jobb.

Stadig flere av våre tjenester gjøres tilgjengelig via ulike nettbaserte løsninger. Nav.no er den raskeste og sikreste veien til god hjelp, og mye kan løses uten at du trenger å ta turen til ditt lokale NAV-kontor. Fra vår side er det en klar forventning at de som har behov for enkel hjelp, benytter seg av selvbetjeningsløsningene. På Nav.no er alt samlet på ett sted: du kan registrere deg som arbeidssøker, finne og søke ledige stillinger, beregne og søke pensjon, sjekke utbetalinger, søke om stønader og mye mer.

Åpent hele døgnet

Logger du deg på «Ditt NAV» med Bank-ID, kan du sende spørsmål elektronisk. Både spørsmål og svar blir lagret slik at du kan følge saken. Du kan få oversikt over utbetalinger, se status på søknader og få innsyn i dokumenter. Nav.no har dessuten åpent hele døgnet. Alle som har behov for veiledning og brukerstøtte kan få det gjennom å ringe kontaktsenteret vårt på 55 55 33 33. Her får man svar av ansatte som har god kompetanse på hele NAVs tjenesteområde, og de kan sende saken videre til spesialister når det er behov for det.

NAV er også i front på å ta i bruk digital postkasse til innbyggerne, og nå kan nesten 20 millioner digitale utbetalingsmeldinger sendes i året. I samarbeid med Skatteetaten og Statistisk sentralbyrå har NAV gjort hverdagen enklere for arbeidsgivere og oss selv gjennom A-ordningen, som er digital samordning av all rapportering om inntekt, arbeidsforhold og skattetrekk.

Gode tilbakemeldinger

NAVs viktigste oppgave er å gi mennesker muligheter. Det ønsker vi å gjøre uansett om det er på NAV-kontoret eller via digitale kanaler, som for eksempel på sosiale medier. «NAV Jobblyst»-siden på Facebook har fått mange gode tilbakemeldinger. Her kan man få tips og inspirasjon som kan hjelpe i jobbjakten. Har du spørsmål om foreldrepenger, finnes det en egen dedikert Facebook-side for dette. Dette er nyttige og tilgjengelige kanaler for å oppsøke mer informasjon og hvor du kan stille spørsmål og få svar.

Dersom man kan hjelpe seg selv, er det best for alle. For NAV er det derfor viktig å bli stadig mer tilstede og tilgjengelige på digitale plattformer. Dette frigir tid og ressurser til å gi brukerne tett og god oppfølging på veien til arbeid. Det gjør oss bedre i stand til å løse vår viktigste oppgave, som er å bistå brukerne og arbeidsgiverne slik at flest mulig kan delta i arbeids— og samfunnslivet.