– Dette er gøy!

Tre år gamle Andreas Hægland tester en tohjulssykkel med støttehjul for første gang. Han sykler fort bortover på flaten. Støttehjulene er godt nede i bakken nå når det er første gang. Å stoppe der det heller nedover eller utfor en kant, er litt vanskeligere. Pappa må plutselig gripe tak i setet.

– Når barn skal lære å sykle handler det om mestring. Det må være lystbetont og de må føle at de får til noe før en går videre til neste trinn, sier Harald Hægland, far til Andreas. Hægland jobber som kiropraktor ved Nemus Nesttun og har utvidet kompetanse innen barns muskel— og skjeletthelse.

Uten støttehjul

Eldstedatteren Antonie lærte seg å sykle uten støttehjul da hun var tre år. I en periode tok foreldrene støttehjulene mye av og på.

UTEN PEDALER: Balansesykler anbefales til barn mellom to og fire år. Her er Andreas Hægland (3) på en. Foto: Odd E. Nerbø

– Hun ønsket å prøve uten, for så å ville ha de på igjen. I en sånn periode er det viktig å lytte til det barna ønsker, slik at sykling blir noe trygt for dem og at de får positive opplevelser med det, sier Hægland.Kristian Dale i BOA sykler tar imot en rekke foreldre og spente små som skal kjøpe sine første sykler. De minste tohjulssyklene anbefales allerede fra barna er to eller tre år gamle.

– Barn som er to år, leier gjerne sykkelen eller blir trillet mens de sitter oppå. Når de er tre, er det vanlig å begynne å sykle selv, da med støttehjul, sier Dale.

Helt fersk sykkelmodell

For rundt tre år siden kom det en helt ny sykkelmodell for barn på markedet. Det er en sykkel uten pedaler. Målet er å få barnet til å kjenne på balansen og lære å stole på den. I begynnelsen kan man ha beina nede i bakken hele tiden. Etter hvert kan man løfte de opp når man får stor nok fart. Balansesykler finnes i ulike størrelser og anbefales for barn mellom to og fire år.

– Overgangen fra trehjulssykkel til tohjulssykkel kan være enklere dersom man går via en balansesykkel, sier Dale.

– Bør man gå rett fra trehjulssykkel til vanlig sykkel med støttehjul eller skal man velge en balansesykkel først?

– Der er det ingen fasitsvar. Man kan gjøre begge deler, men vi ser at balansesykkelen er god til å øve opp balansen, sier Kristian Dale.

– Balansesykkel er en ypperlig måte å lære seg å sykle på, sier Hægland.

Læringskurve

Dale opplyser at det også er en liten læringskurve å gå fra en balansesykkel til en sykkel med pedaler. Man må lære seg å tråkke. I den perioden er det greit å ha støttehjulene godt ute.

Hægland mener at også sparkehjul eller sparkesykkel er viktig når barn holder på å lære seg å sykle.

– Jo mer variasjon i lek og aktivitet, jo bedre er det. Da øver barna opp balansen på ulike måter.

Når tre – eller fireåringen har fått tohjulssykkel i hus, er det viktig at foreldrene ikke setter støttehjulene på én gang og er ferdig med det.

– I begynnelsen er det fint med en periode der støttehjulene går helt ned i bakken. Det gjør overgangen fra trehjulssykkel eller balansesykkel lettere. Men deretter må man ta støttehjulene gradvis lenger fra bakken, sier Dale.

– Hvis man har støttehjul som står likt med bakhjulet hele tiden, blir det som å sykle på en trehjulssykkel. Det gir ingen mening, sier Hægland.

Kjøpetips

Når man skal kjøpe sykkel til barn er det viktig å kjøpe sykler som barnet kan bruke over en periode, anbefaler Dale. Derfor er det lurt å se etter om setet og styret kan reguleres. Enkelte sykler kan også regulere styret i ulike vinkler, som kan tilpasses når barnet vokser. Noen sykler kan også flytte pedalene slik at omdreiningen kan settes opp til å bli større når barna vokser.

— Begynn tidlig

Trygg Trafikk mener all trening i trafikken unge syklister kan få, er av det gode, så lenge foreldrene er med.

— Jeg råder alle foreldre til å sykle sammen med barna så tidlig som mulig. Sykle gjerne sammen med dem allerede til barnehagen, sier Elisabeth Natvig, seniorrådgiver i Trygg Trafikk.

Men skal barna slippes alene ut blant andre syklister, gående, biler og annen trafikk, er Natvig tydelig på at andre regler bør gjelde.

— Det er vanskelig å si en konkret aldersgrense, men Trygg Trafikk mener at barn bør være minst 10 år før de begynner å sykle ute i blandet trafikk. Selv om noen kan være klare når de er ni år, må andre vente lenger. Dette må foreldrene vurdere, mener Natvig.

Komplekse situasjoner

Hun oppgir barns manglende utvikling av syn, hørsel, bedømmelse av avstand og fart, som årsaker til at barn må bli rundt 10–12 år før de slippes alene ut i trafikken på sykkel.

— Det er mange komplekse situasjoner å ta stilling til i trafikken. Noen bor kanskje med en 60-sone rett utenfor huset, eller Bybanen susende forbi. Jeg sykler med min 6.-klassing til fritidsaktiviteter. Det går stort sett greit, men jeg ser også at han av og til glemmer å se seg godt nok for, sier Natvig.

— Når vi sykler sammen med barna, lærer vi dem opp i å beherske å være i trafikken, men vi lærer dem også opp i hvilke farer som finnes i deres eget nabolag.

Aldersgrense

De fleste skoler opererer med aldersgrense for når barn kan sykle til skolen. Det er vanlig at denne grensen er 5. klasse, eller 10 år. I disse dager er Forskrift til opplæringsloven på høring. Det viktigste endringsforslaget er at enkeltforeldre, og ikke skolen (inkl. skolens rådsorganer), skal ha det avgjørende ordet for når barna kan sykle til skolen.

— Trygg Trafikk følger denne mulige forskriftsendringen nøye. Vi er for sykling til skolen, men det må skje på en trygg måte for alle skolebarna, sier Natvig.