Navnet er Stratolaunch og vingespennet overgår lengden på en fotballbane. Nå begynner flyet å ta form i produksjonshangaren til Scaled Composites i Mojaveørkenen i California, skriver Washington Post, som har vært på besøk i hangaren.

Bak den svulstige maskinen står Paul Allen (63), mannen som:

  • grunnla Microsoft sammen med Bill Gates.

  • ifølge magasinet Forbeser god for 17,7 milliarder dollar (146 mrd. kr.).

  • er den 40. rikeste personen i verden.

Nå vil han gjøre det enkelt å komme seg ut av denne verdenen.

Luftens katamaran

Allen skal, som de fleste, moderne techmilliardærer, redde verden. Redningsaksjonen er organisert i selskapet Vulcan Inc, og underbruket Vulcan Aerospace

Microsoft-gründer Paul Allen. Foto: NTB SCANPIX

skal finne en billig, sikker og relativt klimavennlig måte å sende romferger og satellitter ut i verdensrommet.

– Når en slik tilgang blir rutine, vil innovasjonen ta av på måter vi ikke klarer å se for oss nå. Det er det som er greia med nye plattformer: Når de blir lett tilgjengelig, praktisk og til en overkommelig pris, tiltrekker de seg og muliggjør andre visjonære og entreprenører til å oppdage flere nye konsepter og ideer, har Allen sagt i en uttalelse fra selskapet, ifølgeWaPo.

Flyskroget bygges i hovedsak av karbonfiber, som er sterkere og lettere enn aluminium. Samme materiale brukes i utstrakt grad både i Boeing 787 og Airbus A380. Foto: Vulcan Industries/Handout via Reuters

Det er her Stratolaunch kommer inn: Fremfor å skyte folk og utstyr vertikalt opp i en rakett fra en oppskytingsrampe, vil Allen & co. sende romfergen eller satellitten ut fra et fly i luften.

Andre, lignende, pågående prosjekter har sett for seg å bruke Boeing 747 («Jumbojet»), men det blir ikke stort nok for Allen.

Stratolaunch består av en dobbel flykropp (tenk på en katamaran) med bære— og utskytningsmekanismen midt mellom.

Seks jumbojet-motorer

Dette gjør at flyet skiller seg ut spesielt med tanke på vingespennet.

Sammenlignet med det største flyet som i dag er i bruk, det sovjetiske Antonov An-225 («Mriya», i parentes), ser det slik ut:

  • Vingespenn: 117,35 meter (88,4 meter)

  • Lengde: 72,54 meter (84 meter)

  • Maksvekt for å lette: 590.000 kg (640.000 kg)

Flyet skal utstyres med seks jetmotorer plukket fra to jumbojeter, med kraft på 250 kilonewton hver. Flyet får dermed kraften av halvannen jumbojet.

Her er en grafikk fra 2011 som viser hvordan det ferdige flyet skal se ut. TT/NTB Scanpix

Til sammenligning har hver av de seks motorene på An-225 en kraft på 229,5 kilonewton.

Dette er nok motorkraft til at flyet kan ta av fra den lengste rullebanen på Oslo Lufthavn, riktignok med noen få meters utvidelse, i tilfelle det skulle bli aktuelt å sende folk herfra.

Planen er å gjennomføre første testflyging i 2016, slik at flyet kan komme i ordinær drift i 2018. Paul Allen er ikke den eneste teknomilliardæren som vil inn i romfart:

Mer om fly og luftfart:

Slik blir reisen enklere:

Vi sjekket de fire største flyplassene i Norge: