Hvert tredje minutt tar et av verdens største passasjerfly av eller lander på en flyplass rundt om i verden.

— Dette flyet er fremtiden, slår driftsdirektør John Lehay hos Airbus-fabrikken fast.

Til tross for at tilbakeslagene nærmest har stått i kø siden flytypen ble satt i kommersiell drift i 2007, har produsenten ståltro på at super-jumboen har en plass i morgendagens luftfart.

Bare sist uke la raskt voksende Turkish Airlines bort sine planer om å kjøpe A380. Slike meldinger, som det har kommet en del av de senere månedene og årene, tar imidlertid ikke bort Airbus' tro på at prosjektet skal få sin renessanse. Produksjonen var i ferd med å stanse helt så sent som i 2014 som følge av dalende interesse blant verdens flyselskaper.

Nå er Airbus-fabrikken imidlertid full av optimisme igjen med et forbedret produkt, mer drivstoffeffektiv og med bedre passasjer-komfort.

Ni byer, ti stadioner, 24 landslag og 51 kamper:

— Passasjerene elsker dette flyet

Lehay sier:

— Det viktigste for oss er jo at passasjerene elsker dette flyet. Når vi dessuten vet at trafikken kommer til å doble seg hvert 15. år fremover, samtidig som kapasiteten på de store flyplassene er uendret, er løsningen innlysende: Bransjen vil trenge store fly. Derfor kommer vi til å satse hardt videre på flytypen.

EGEN BAR: Hos Emirates spares det ikke på noe for å gjøre opplevelsen med verdens største passasjerfly maksimal. Egen bar for de på første klasse. Foto: Thomas Peter / X02624

Konkurransen med den amerikanske erkerivalen, Boeing, er imidlertid helt åpenbar:Boeing har hatt stor suksess med sin «trippel seven», Boeing 777, som for øvrig er en flytype som ikke sjelden er å se på Oslo Lufthavn.

Den er Boeings beste tilbud i kampen om de lange flyrutene nå som klassikeren, jumbojeten Boeing 747, er i ferd med å bli faset helt ut av markedet.

Ti steder i Europa du må se før du dør, mener britisk avis:

Maks plass til 850 passasjerer

Imidlertid, Airbus har et kort i ermet som kan friste flyselskaper og passasjerer med noe som konkurrenten ikke kan matche:

Dobbeltdekkeren, med passasjerer fordelt på to fulle dekk i hele flyets lengde.

I en normal konfigurasjon med to eller tre klassen betyr dette at A380 gir plass til rundt 500 passasjerer. Men fylles begge etasjene med kun økonomiseter skal det være mulig å stappe inn rundt 850 passasjerer i flyet.

De flyselskapene som har profilert seg med eksklusivt innredede kabiner har ikke latt sjansen gå fra seg til å by på litt himmelsk luksus. I den beste klassen hos Singapore Airlines er det innredet små luksussuiter for dem som er villige til å punge ut for de aller dyreste billettene, med dusj og spa. Hos andre er det innredet eget bar-område der passasjerene kan strekke på beina og slappe av med en glass i behagelige omgivelser.

Flyet virker som en magnet på mange passasjerer, og med en passasjerkapasitet som er hinsides større enn konkurrenten.Selv etter ti år i drift har den kolossale, romslige dobbeltdekkeren fortsatt et godt grep på de reisende.

Vi sjekket de fire største flyplassene i Norge:

Nordmenn strømmet til flyavganger med A380

Per Gram, kjent norsk flyentusiast og flyger, er ikke tvil om hva det er med A380 som fortsatt lokker så mange av oss:

— Det er jo morsomt å ha reist med det største passasjerflyet i verden. Det er nok ikke mer komplisert enn det, sier han.

Reisebyråer forteller om stor interesse, og mener det er et tydelig mønster at ikke rent få passasjerer styrer sine reiser nettopp der hvor de får sjansen til å fly med det europeiske kjempeflyet. Mange leter ofte aktivt hos flyselskaper som har A380 i sin flåte for å få «verdens største»-opplevelsen.

Her er vi nordmenn intet unntak:

Da Lufthansa fikk sin første A380 i 2010 kunne den spesielle interessen leses tydelig på langruter med flere avganger: Der det var mulig valgte vi helst avgangene med A380, selv om det betød ekstra venting.

Akterutseilte turister på fylla:

Reiste omvei via Bangkok

Hamar-mannen Christian E. Bergheim fikk ønsket om å fly A380 oppfylt da han var på tur sammen med sin bror i Asia.

På returen fra Tokyo tok de en seks timer lang omvei via Bangkok, ene og alene for å kunne fly superjumboen hjem til Europa.

Nordmannen Christian Bergheim fikk seg en luksusopplevelse av de sjeldne da han reiste på første klasse på Thai Airways’ Airbus 830 fra Bangkok til Frankfurt. Foto: Privat

Og når det først skulle ut på alle tiders flytur, sikret de seg like godt billetter på eksklusive Royal First Class med Thai Airways-flyet til Frankfurt.— Det er den råeste flyopplevelsen jeg noen gang har hatt. Komforten var selvsagt helt topp, men selve flyet avga lite støy og det var bemerkelsesverdig lite risting underveis. Den romslige kabinen gir deg en følelse av å fly en skikkelig stor flymaskin. Når man får sitte i flyets andre etasje, blir opplevelsen av å fly verdens største passasjerfly veldig spesiell, forteller Bergheim som mener det er en fascinerende opplevelse bare det å vandre rundt i kabinen i den enorme flykroppen.

Vi tipper du har vært på minst en av dem:

— Flytype spesielt viktig for menn

Hos landets nest største reisebyråkjede, Berg-Hansen, kan man bekrefte at lysten på å reise med storflyet holder seg imponerende høyt fremdeles. Og ikke uten grunn:

FØRSTE SELSKAPET: Singapore Airlines var det første flyselskapet som tok A380 i bruk, det skjedde i 2007. Foto: Arnd Wiegmann / X00493

— Flytype er definitivt viktig for noen, og spesielt blant menn, som flyr ofte. For mange av dem er flyene deres andre hjem. A380 er noe av det mest populære, fordi det er så stort og oppleves veldig behagelig å sitte om bord, man kjenner få bevegelser og det er stille. I tillegg er det god plass på økonomi, forteller kommunikasjonsdirektør Anette Maltun Koefoed i Berg-Hansen reisebyrå.For oss nordmenn er nærmeste A380-rute i dag den daglige avgangen fra København til Dubai.

Overfor Aftenposten kan sjefen for Emirates i Norge, Terje Grue, bekrefte at det har vært en økning av nordmenn som legger turen via danskens hovedflyplass når de skal østover etter at gigantflyet ble satt inn i vinter.

— Dette kan ha sammenheng med at passasjerene liker å reise med A380. Et par reisebyråer forteller at når de tilbyr kundene å reise via Kastrup med A380 blir den muligheten oftere valgt, sier Grue.

Mer om fly og reiser: