SKAL IKKE LØFTE TUNGT: Tunge kofferter og håndbagasje kan være belastende for kabinpersonalet å håndtere om bord på flyet. Camilla Flaatten

Visste du at flyvertene ikke skal gjøre dette?

Det kan være tungt å få bagasjen opp i hattehyllen.

Pakker du litt mer i håndbagasjen enn du egentlig skal?

Det er fort gjort, og det kan være tungt å få den opp i hattehyllen på flyet. Du ser deg om etter noen som kan hjelpe. Men kabinansatte skal i utgangspunktet ikke hjelpe med løft og plassering av bagasje.

— Flyvertene skal være veldig forsiktig med å legge kofferter i hattehyllen. Det er en verneombudsregel, og skal sikre at vi ikke pådrar oss slitasjeskader. Det kan være snakk om flere hundre kofferter og vesker i løpet av en arbeidsdag, og det hadde blitt veldig mye, forklarer flyvert Jonas Fredin Juhlin i SAS.

Har du et tips til reiseredaksjonen? Send oss gjerne en e-post!

Størrelsen på og høyden av hattehyllene i et fly krever at du klarer å løfte kofferten din eller andre ting du har om bord opp selv.

Flere passasjerer har latt seg ergre over at flyvertene og flyvertinnene ikke hjelper til når de skal komme på plass i kabinen. Det kan kanskje oppfattes som lite servicevennlig, men det kan være belastende for en kabinansatt med mange tunge løft i løpet av arbeidsdagen.

— Men vi hjelper så klart hvis det er eldre mennesker eller andre som trenger en ekstra håndsrekning, legger Juhlin til.

Les også:

Les også

Ikke gå i disse boardingfellene

Kan være belastende

Reisende har mer håndbagasje med seg en tidligere om bord på flyet. Gebyr på å sende bagasje og kortere reiser der innsjekket bagasje er unødvendig har gjort sitt til at hattehyllene blir godt brukt. Og mange fyller kofferten helt til randen.

Håndbagasje hos flyselskapet har en maksvekt på åtte kilo, mens du i tillegg kan ha en liten håndveske eller en PC-veske med deg om bord. Hos Norwegian og Ryanair er det lov å ha med 10 kilo håndbagasje.

Også i Norwegian bes de kabinansatte om å være forsiktige med å løfte for mye kofferter opp i hattehyllen.

— I løpet av en arbeidsdag har du en rekke med både landinger og avganger, og med mye bagasje kan det være en tung arbeidsbelastning. Det er klart en skal være forsiktig, og ikke pådra seg ryggskader eller lignende. Primært er de kabinansatte der for sikkerheten, men det er hyggelig å hjelpe til også, og det gjør man jo hvis det trengs, sier informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen.

Trenger du pakketips? Se purser Mona Kjeldstad Futtrup pakke trilllekofferten i en fei!

svp://18127?view=ap

Følg oss på Twitter@reisecamillaog på Instagram@reiseredaksjonen

Ut og reise? Sjekk vår valutakalkulator