Mange nordmenn liker å unne seg litt luksus når de drar på utenlandsreise. Reisearrangører har også merket en økning i etterspørselen etter fire— og femstjerners hotell.

Men selv om antall stjerner kan være en pekepinn på hvor godt hotellet er, så forteller de egentlig bare noe om rommenes fasiliteter – som kanskje ikke er like viktige for alle gjester.

I Spania er for eksempel minimumskravet for et femstjerners hotell at dobbeltrommene skal være 17 m2 store, tilgjengelig med heis, og at de skal inneholde telefon, varmeovn, aircondition, bar og safe.

— Hvorvidt det er fem eller flere kleshengere i skapet, minibar, eller telefon på badet er ikke alltid avgjørende for om dette er det rette hotellet for deg, mener Merete Habberstad, kommunikasjonsdirektør i NHO Reiseliv.

Ville bare berolige mamma:

Hva med service?

Det finnes heller ikke en internasjonal standard for hva som kreves for å få hotellstjerner. Kravene settes som regel av lokale turistmyndigheter, og kan derfor variere fra land til land, og fra region til region.

Jo flere stjerner hotellet har, jo mer attraktivt vil det være for mange.

Det mener Habberstad kan være problematisk.

FALLER UTENFOR: - Stjerneklassifiseringen sier lite om hotellets konsept, om hotellet byr på noe spesielt, om det for eksempel har et kult og personlig design, sier Merete Habberstad i NHO Reiseliv. Foto: Per Sollerman

— Det kan føre til at hotellene strømlinjeformer tilbudene for å matche kravene og retningslinjer, sier hun.Det betyr at enkelte hoteller heller kan prioritere å tilby brevpapir på alle rommene, enn å fokusere på andre ting som er vanskelig å måle og ikke gir uttelling i stjerner. Som for eksempel hyggelige og serviceinnstilte ansatte, særpreg eller atmosfære.

For å gjøre stjerneklassifiseringen enda mer forvirrende og uoversiktlig, så er de ikke nødvendigvis like på forskjellige nettsteder.

Bestiller du hotellovernatting via en reiseoperatør, vil de kanskje gi hotellet fire stjerner. Når du ankommer hotellet ser du et skilt i resepsjonen som viser tre stjerner. Sjekker du Tripadvisor vil det kanskje være vurdert til to stjerner av kresne skandinaver.

Se kriteriene:

— Forhistorisk

Der flere europeiske land har meldt seg inn samarbeidet HOTREC, som arbeider for en europeisk hotellstjerne-standard, har lignende forslag møtt motstand i Norge.

NHO Reiseliv var en av dem som, for snart ti år siden, gikk i bresjen for en norsk stjernemerkingsorden. I 2013 la de prosjektet på is.

— Det viste seg at svært få i bransjen var interessert i dette. Mange hoteller oppfatter stjerneklassifisering som utdatert og forhistorisk, forklarer Habberstad.

— I dag vurderes hotellene hver eneste dag gjennom Tripadvisor, reiselivsblogger, Twitter og Instagram. Sosiale medier gir for mange et mye bedre beslutningsgrunnlag for om et hotell faktisk matcher ens egne krav til standard.

Habberstad mener at brukeranmeldelser derfor passer hotellene bedre. Flere av dem ønsker nemlig å utvikle konsepter uavhengig av de trange rammene til en stjerneklassifisering.

For å få finne et hotell du er sikker på at du vil like, anbefaler derfor Habberstad å sjekke sosiale medier og å selv ta kontakt med hotellet.

— Å booke direkte lønner seg alltid, og man får raskt et inntrykk av servicenivå og andre ting som kan være relevant for oppholdet ditt.

Booker du via nettet?

Denne dansken har tatt utfordringen til nye høyder:

— Til hjelp for kundene

De aller fleste som selger hotellnetter opererer likevel med stjerner. Enkelte lar hotellene sette dem selv, mens andre henter inn gjesteomtaler, fra for eksempel Tripadvisor.

De største reisearrangørene gjerne har folk som bedømmer dem for dem. Et eksempel på dette er Ving, som fremdeles rangerer hotellene med stjerner - eller «vinger» i deres tilfelle.

«Vingene» deres settes av kontraktører eller destinasjonssjefer. De legger også vekt på andre ting enn hotellrommenes standard, som for eksempel beliggenhet og fasiliteter på hotellet.

HØY STANDARD: - Vi vil ha det minst like bra på ferien som hjemme, og det betyr ofte fire eller fem stjerner, forteller Elisabeth Larsen-Vonstett i Ving. Foto: Jonas Koel

Informasjonssjef i Ving, Elisabeth Larsen-Vonstett, forklarer at de bruker stjerner for å hjelpe gjestene å bestemme seg.— Dersom vi utelukkende skulle basert oss på kundevurderinger ville det blitt vanskeligere for nye kunder å orientere seg. Et trestjerners hotell kan av enkelte oppfattes som et femstjerners hotell, og omvendt.

— Men det er klart at stjernene er en rettesnor når du starter prosessen med å lete etter et hotell.

Larsen-Vonstett påpeker at også Ving bruker gjestevurderinger, som kan være lure å titte på. Hun tipser også om å bruke Google Maps Streetview for å få et inntrykk av hvordan det ser ut rundt hotellet.

— Tripadvisor og andre ratingsteder kan også være ok, men vær oppmerksom på hvem som har lagt igjen anmeldelsen. En amerikaner kan ha helt andre forventninger til et hotell enn du har, sier Larsen-Vonstett.

Her er vårt eget reisepanels tips:

Går i stjernefellen

Mange nordmenn opplever likevel å gå i stjernefellen.

I sakslisten til Pakkereisenemnda, hvor mange reiseklager ender opp, kan man lese om nordmenn som har vært misfornøyd med hotellet sitt.

I lange brev kan man lese om skitne og illeluktende bad, kaotiske buffeter med ensformig mat, bråk til langt utover kvelden og dårlig service. Ting de ikke hadde forventet seg av hoteller med et høyt antall stjerner.

Noen har fått erstatning, andre får det ikke.

Pakkereisenemnda ser likevel problemet med hotellstjernene.

— Når det gjelder klassifiseringen, legges det til grunn at det ikke finnes noen internasjonalt standard. Mange operatører tildeler derfor enkelte hoteller flere stjerner enn det de lokale turistmyndighetene har gjort, fordi hotellet ligger sentralt til, har en fin strand, eller lignende. Nemnda finner isolert sett en slik praksis betenkelig, fordi det blir vanskelig å orientere seg i markedet, skriver de i svaret til en som ikke medhold for sitt erstatningskrav.

Ikke bli stemplet som en reiseamatør:

Reiselysten? Bli inspirert av disse reisekåringer: