Ledelsen av flyplassen mener Rygge ikke vil ha noen sjanse til å overleve med de økte utgiftene den nye flyskatten på 88 kroner vil bety i et prisfølsomt marked:

— Konsekvensen er at Moss Lufthavn Rygge må legge ned virksomheten og 1000 arbeidsplasser går tapt i Mosseregionen. Dette er dramatisk for regionen som i utgangspunktet i lang tid har slitt med «industri-død» og har et betydelig underskudd i antall arbeidsplasser, sier Tandberg.

Ryanair selv har allerede tatt kraftig avstand fra det norske forslaget.

Tåler ikke lavere trafikk

I dag er Ryanair den totalt dominerende aktøren på flyplassen, og har allerede redusert rutenettet sitt fra Østfold-flyplassen betydelig.

Tandberg mener flyplassen ikke tåler å miste trafikk:

— Et pristillegg på 88 kroner er vesentlig og vil føre til redusert trafikk, siden lavprisselskapene er meget sensitiv for prisøkninger. Får vi mindre trafikk enn i dag, er ikke det bærekraftig, dagens volum er et mininum for et null-resultat for oss, sier Tandberg og legger til:

LEGGES NED? Flyplassjef Pål Tandberg mener den nye flyavgiften får store konsekvenser for Rygge flyplass. Foto: Knut-Erik Mikalsen

— Hvis det var så enkelt at 88 kroner ikke betydde noe som helst for billettsalget for flyseskapene, så hadde flyselskapene økt prisene sine med et slikt beløp forlengst, sier Tandberg.Han er oppgitt over at ansvarlige norske politikere kan lansere en ny flyavgift uten å ane konsekvensene av den. Rygge er i dag en flyplass som domineres av trafikk fra Ryanair, og dette er en meget prisfølsom del av luftfarten der selv beskjedne pristillegg vil gjøre umiddelbare og store utslag i etterspørselen, sier Tandberg.

Rygge-sjefen advarer mot å tro at den dramatiske meldingen om å legge ned flyplassen er skremselspropaganda fra flyplassledelsens side.

Nå kuttes det enda mer i tilbudet:

Flytter til mer lønnsomme områder

— Vi konkurrerer ikke bare om norske passasjerer. Vi konkurrerer med 70 andre europeiske flyplasser som alle skriker etter mer trafikk fra Ryanair. Norge er et lite marked, og det vil ikke bety noe for lavprisselskapene å flytte trafikken til mer lønnsomme flyplasser der avgiftene er lavere, sier Tandberg.

— En innføring av ny passasjeravgift på 88 kroner vil gjøre at vi taper denne konkurransen og lavprisflyselskapet flytter umiddelbart ruter ut av Norge til mer konkurransedyktige lufthavner, mens klimapåvirkningen blir uendret, sier han.

Rygge-sjefen sier han skjønner at det kan være vanskelig å forstå at en avgift som ikke utgjør et større beløp enn 80 kroner, kan få så stor betydning at det kan bety slutten på sju års flyplassdrift ved Moss. Flyplass-sjefen viser til at dette fort kan utgjøre både 20 og 30 prosent prisøkning i det lavprismarkedet Ryanair opererer.

- Hvis det var så enkelt at 80 kroner ikke betydde noe som helst for billettsalget for flyseskapene, så hadde flyselskapene økt prisene sine forlengst, sier Tandberg.

Dette betyr flyskatten:

Venstre: — Kom med dokumentasjon

Venstres finanspolitiske talsperson, Terje Breivik, sier det skal mye til at ikke avgiften blir innført fra 1. april, slik forliket til Regjeringen og dens støttepartiert Venstre og KrF ble enige om denne uken:

— Det er ikke slik at avgiften ble innført uten at vi vurderte konsekvensene av den. Det ble selvsagt gjort et arbeid i Finansdepartementet i de tre ukene vi holdt på med forhandlinger, så en del konsekvenser har vi nok htt på bordet. Men jeg vil oppfordre Moss Rygge Lufthavn om å komme med sine innspill i saken i den høringsrunden denne saken skal ut på, og vise oss dokumentasjon på at avgiften får de konsekvensene de nå sier. De er absolutt verdt å ta på alvor, sier Breivik til Aftenposten.

Blir dette fremtiden på flyet?

Fikk ikke til innenlandsruter

Moss Lufthavn Rygge er i dag i praksis en ren lavprislufthavn på Østlandet, og er dominert av trafikk fra det irske lavprisselskapet Ryanair.

Flyplassen har i dag utelukkende utenrikstrafikk, etter som alle forsøk på å få til et lønnsomt innenriksnett har strandet. Både Norwegian, Widerøe og danske DAT har forsøkt seg med ruter fra Rygge og til andre deler av landet, men har måttet gi opp.

Flyplassen slet lenge med store underskudd, men har klart å komme seg på pluss-siden fra 2012 og utover. I fjor gjorde man opp regnskapet med et driftsresultat før skatt på 15 millioner kroner etter en total omsetning på 297 millioner kroner.

Rygge eies av Thon Holding og Orkla Eiendom med 40 prosent hver, mens Østfold Energi eier 15 prosent og Østfold fylkeskommune eier 5 prosent.

Har du et tips til reiseredaksjonen? Send oss gjerne en e-post!

Les mer om luftfart: