Det er det britiske internett-reisebyrået Sunshine.co.uksom har foretatt undersøkelsen blant sine kunder. For reisende er det mange stressfaktorer som gjør seg gjeldende når de skal ut og reise med fly.

Dette kan lette situasjonen

Sjefen for byrået, Chris Clarkson, mener at flyreisende kan ta mange forholdsregler som gjør opplevelsen på flyplassen mer hyggelig. Ikke mist er dette viktig hvis man er av den støpning at man normalt blir stresset foran en flytur:

— Folk kan planlegge reisen bedre, det kan hindre at opplevelsen på flyplassen blir mindre stressende. De bør kanskje reise hjemmefra tidligere, sjekke inn på nettet eller betale ekstra for prioritet forbi køene, mener han.

Her er de 10 punktene flypassasjerene har trukket frem i undersøkelsen som det verste på flyplassen Undersøkelsen er gjort blant et par tusen av byråets kunder.

Det verste de opplever er:

  • Køer.

  • Prisen på, mat, drikke og andre ting du skal kjøpe.

  • Hvor masete alt er.

  • Hyperaktive barn som lager bråk.

  • Hvor langt det er til alt.

  • Ventetiden på å få bagasjen.

  • Egne køer for dem som skal ha prioritert behandling.

  • Uhøflige ansatte.

  • Å måtte vise boardingkort for å handle.

  • Alle strenge prosedyrer, som ikke kan fravikes.

Det er ikke bare flyplasser som irriterer:

Mindre flyplasser — mindre mas?

Markedssjef Tine Kleive-Mathisen på Sandefjord lufthavn Torp sier at folk kan unngå mange av irritasjonsmomentene hvis de benytter seg av de litt mindre flyplassene, hvis det er mulig.

— Vi har gjort mange endringer som gjør flyplassen vår enda bedre for publikum. Vi var så heldige å bli kåret til Norges beste flyplass i fjor i en kundeundersøkelse av sammenlignbare flyplasser (eksklusiv bl.a. Oslo Lufthavn), forteller hun.

Dette kan frustrere mange:

God på ting folk klager over

I den undersøkelsen scoret Torp høyt nettopp på at det var lett å finne frem, at staben på flyplassen oppfattes som hjelpsomme både med innsjekk og i sikkerhetskontrollen samt på rask utlevering av bagasjen.

Nå innføres enklere transfer:

Også på Moss lufthavn Rygge mener markedssjef Silje Thoresen at en liten flyplass vil oppleves som mer oversiktlig og enklere å reise fra.

— Tiden du bruker fra du ankommer flyplassen og sitter i flyet er kortere sammenlignet med en reise fra en mye større flyplass som er mer belastet. Irritasjonsmomenter som avstander og det som er betegnet som «prioriterte køer» kan vi si at er ikke- eksisterende hos oss, i og med at vi ikke har dette, sier hun.

Har du et tips til reiseredaksjonen? Send oss gjerne en e-post!

Les mer om luftfart: