— Hygienesjekk, gliser Stein Frode Welde Olsen (42) til kompisene.

De står og venter på ham like etter sikkerhetskontrollen på Flesland fredag formiddag. Sammen skulle de videre med fly fra Bergen til London.

I sikkerhetskontrollen ble Olsen plukket ut til den nye kontrollen som har vært virksom siden september - ved Bergen lufthavn og mange andre norske flyplasser.

Helt tilfeldig, styrt av et datagenerert pip fra metallportalen som alle må gå gjennom, ble han plukket ut til en såkaltETD-sjekk, skriver Bergens Tidende.

Ingen norske selskap kan måle seg med disse:

«HELT GREIT»: Stein Frode Welde Olsen (42) ble «sniffet» på Flesland fredag formiddag. - For meg er det helt greit med kroppsvisitasjon, også, når du vet hvordan verden er blitt, sier han. Foto: Gidske Stark

Det innebærer at vekteren stryker deg over hendene og rundt livet med en liten lapp. Den er bøyelig, 6 centimeter lang og 2,5 centimeter bred, og minner i tekstur mest om en tykk utgave av beskyttelsespapiret du finner på plasterlapper.— Jeg har vært ute for det én gang før. Da sa de bare at det noen ganger piper selv om det ikke er utslag på metall. Jeg regner med det er narkotika de sjekker for, sier 42-åringen til BT.

Visste du dette?

Får svar på sekunder

Men det er ikke narkotika som er poenget med de små lappene — eller «traps», som en vekter omtaler dem.

— De fanger jo opp noe, sier han halvt kryptisk, mens BT er på Flesland for å få utstyret demonstrert.

I sikkerhetskretser kalles metoden også «sniffing». For håndbagasje har utstyret vært i bruk på Flesland siden mars i år. Og da er det kanskje på tide å komme til poenget: Lappene, eller «fellene», skal avsløre om du harsprengstoff eller sprengstofflignende stoffer på deg.

Etter at du er strøket over hendene og klærne, puttes lappen inn i en ETD-maskin - en partikkeldetektor. Svaret kommer på sekunder.

Cathrine Framholt, kommunikasjonsansvarlig ved Bergen lufthavn, sier en del stiller spørsmål om den nye kontrollen.

— En del lurer, ja, og en del lurer på om vi sjekker for narkotika. Men vi har ikke fått negative reaksjoner, sier Lasse Solberg, securityansvarlig på Flesland.

Han føyer til:

— Snarere tvert imot. Det er behageligere for passasjerene, og også bedre for vekterne, å slippe kroppsvisitasjon.

Det er ikke bare prisnivået som irriterer på flyplassen:

— Velges ut helt «random»

Det handler - selvfølgelig, vil noen kanskje si - om EU-tilpasning.

— Denne kontrolltypen innføres som et ledd i harmoniseringen med EU-regleverket for sikkerhet på flyplasser. Etter hvert skal alle norske flyplasser ha de nye detektorene på plass, sier Øystein Skaar, operativ sjef ved Bergen lufthavn, Flesland.

«FELLE»: Vekterne kaller de bare for «traps», de 6 centimeter lange og 2,5 centimeter brede lappene. De avslører om du har vært i kontakt med sprengstoff. Foto: Gidske Stark

«Security-regelverket er i kontinuerlig utvikling, og endringene iverksettes for å ivareta sikkerheten i luftfarten», heter det i en pressemelding fra Avinor.— Det er egne regler for hvor mange passasjerer og hvor mye håndbagasje som skal sjekkes. Disse velges ut helt «random», ved at en datamaskin lager et pip idet en passasjerer går gjennom den første portalen i sikkerhetskontrollen, sier Skaar.

Hvor mange som sjekkes i rene tall, vil Skaar ikke ut med. Det er hemmelig. Men datamaskinen passer på at en viss prosentandel av passasjerene blir plukket ut til partikkeldetektor-sjekk.

— Det dreier seg fort om noen hundre sjekker i løpet av en dag, sier han passe ullent.

I år regner han med ganske nøyaktig seks millioner reisende på Flesland.

— I snitt blir det en godt fylt Brann stadion hver eneste dag, det, påpeker han.

Og en litt trist liste:

LIVET: På grunn av fotorestriksjoner på Flesland var det nær sagt umulig å få bilder av passasjerer som ble sjekket. Her demonsterer en vekter hvordan sprengstofflappene brukes, med operativ sjef Øystein Skaar som prøvekanin. Lappene strykes blant rundt livet, fordi det gjerne er et område du berører med hendene. Foto: Gidske Stark

Sjeldnere visitasjon

Securitysjef Solberg sier de ikke har fått ett eneste utslag i Bergen ennå, etter nær tre måneders drift.

I en reportasje påTV 2tidligere denne måneden kom det frem at det har vært sprengstoffutslag på norske flyplasser, men at det har vært personer med gode forklaringer — personell fra Forsvaret eller jegere.

— Utstyret er så ømfintlig at hvis du for eksempel har tatt i en haglpatron, også om du har vasket deg på hendene etterpå, så kan det gi utslag, sier operativ sjef Øystein Skaar på Flesland.

ETD-maskinene, som det nå finnes fire av på Flesland, må jevnlig kalibreres for at vekterne skal være sikre på at de fanger opp det som skal fanges opp. Alle slusene, også deto i«fast track»-området, er dekket med de nye ETD-maskinene for passasjerer og håndbagasje.

Skaar mener utstyret bidrar til å øke effektiviteten gjennom slusene i sikkerhetskontrollen.

— Det går fortere med det nye utstyret. Du risikerer fortsatt bli kroppsvisitert hvis du får utslag i metallportalen, men det skjer nå langt sjeldnere enn før. Stikkprøver med kroppsvisitasjon er nå helt erstattet av den nye ETD-sjekken, sier han.

Slik jobber flyvelederne:

Pusteproblemer

Tilbake i sikkerhetskontrollen på Flesland får en åpenbart travle dame lette pusteproblemer da det kommer et «Pip!» idet hun går gjennom portalen.

Hun virker straks roligere da hun skjønner at det bare blir noen strykninger med den lille, lysebeige lappen.

Passasjer Stein Frode Welde Olsen synes det er helt ok med kontroll.

— For meg er det helt greit med kroppsvisitasjon, også, når du vet hvordan verden er blitt, sier han.

Les mer om luftfart:

Vi garanterer at du får det mer ryddig hjemme om du følger denne listen: