Er du fornøyd med DAB-mottaket i bilen? Svar i meningsmålingen nederst i saken!

Hvor mange ganger har jeg kjørt de ca 33 milene mellom Kristiansand og Oslo? Mange. 300–400, trolig. Alltid med FM-radioen på. Lyden kunne skrape ørlite på de mest folketomme og fjellrike partiene av veien, og i mange tunneler var det helt brudd. Ikke i alle, skriver Aftenposten-journalist Geir Salvesen.

Det gikk i NRK P2, P1, P4, Radio Norge – og når jeg var lei av akkurat de samme melodiene spilt for ørtende gang – ble det en tur innom P3. Radiouniverset var enkelt. Inntil jeg kjøpte DAB+-adapter til bilradioen. Den dingsen alle må ha til neste år, eller en ny radio. Eller en ny bil. Ellers er eteren taus.

Etter en halvtimes installering gjort forskriftsmessig med antennen limt oppi frontvinduet, var det tid for ny sørlandstur.

Førsteinntrykket

Førsteinntrykk: Pen lyd (ble dårligere underveis). Kjempekult med alle disse nye stasjonene. Velg mellom Rock, Retro, Hits, 80-talls pluss, Alltid Nyheter og en haug andre.

Men hvor lenge var Adam i paradis? Allerede ved drammenstraktene kobler den ut, midt på E18 i åpent landskap.

Det blir mange brudd nedover sørlandske hovedvei. Flere enn jeg kunne huske fra «FM-tiden». Hvorfor ikke telle bruddene på vei tilbake?

Det blir gjort. På en uvitenskapelig måte. Ren telling. Det ble 59 totalt. Mange av bruddene, spesielt E18 Kristiansand-Grimstad var forklarlige. Heller ikke FM-radio har forbindelse i de fleste av tunnelene på hele strekningen. Det ble 41 tunnelbrudd totalt. 18 netto utenom tunnelene.

I skjæringer med fjell på begge sider forsvant signalet flere ganger. Der var det da vitterlig FM-dekning tidligere? Tenkte jeg.

Brudd i åpne landskap

Den største overraskelsen var også brudd i åpne landskaper. I strøk med hus langs veien. Spesielt var det ille øst for Brokelandsheia.

Der falt forbindelse ut to ganger, opptil 30 sekunder. I helt åpent landskap. Brevik-Larvik — brudd syv ganger, ble resultatet der. Også nord for Larvik ble det problemer.

En konklusjon? Når det «trygge» FM-nettet forsvinner, vil forhåpentlig bilistene oppleve færre brudd enn dette. Uansett årsaken.

Digitalradio Norge: - Har meget god dekning

Ole Jørgen Torvmark, daglig leder i Digitalradio Norgesynes resultatet av Aftenpostens litt uhøytidelige dekningstest høres merkelig ut:

– NRK, P4 og Digitalradio Norge har kjørt over 42.000 km for å teste at kart og terreng stemmer. Det har vi gjort både ved hjelp av måleutstyr og med vanlige radioer.

Gjennom dette arbeidet har vi kommet frem til at kartet dekker veldig godt virkeligheten. Unntaket er selvsagt dekningen i tunnelene, som fortsatt er under utbygging, sier Torvmark til Aftenposten.

  • Dette er jo helt bak mål!

– Det kan stemme

Hans Petter Danielsen i P4, som eier radiostasjonen Aftenposten-journalisten lyttet til på testturen, mener resultatene kan stemme, men skylder på dårlig antenne i bilen.

– Med bedre antenne mener vi C3 ville henge med langt bedre, det vil si bare utfall ved Brokelandsheia og tunnelene, som ikke har dekning. På de andre åpne strekningene og skjæringene mener vi det er dekning.

Han opplyser at 19 av tunnelene skal bygges ut.

– De resterende er sannsynligvis korte, og flere av de ville spilt med bedre antenne. Å ta med tunneler uten dekning i regnestykket er jo litt rart, mener han.

Vær nøye med utstyret

Bransjen anbefaler adapter med en funksjon som gjør at den automatisk søker opp riktig frekvens. Enkelte radiostasjoner (riktignok ikke den stasjonen Aftenpostens journalist lyttet til på E18-turen) har ulike frekvensområder — NRK har syv - på DAB.

Uten dette, vil man miste dekningen når man kjører ut av frekvensområdet. Samtidig må også antennen være riktig montert.

Radioslukking vil gi søppelberg

– Hvis du har kjøpt et normalt godt utstyr, og dette utstyret er riktig montert og innstilt, så skal du forvente god dekning der kartet viser god dekning. Likevel vil DAB aldri ha 100 prosent dekning, det har heller ikke FM i dag. Men NRKs DAB-nett har tilsvarende god dekning som det NRK P1s FM-nett har i dag, sier Torvmark.

De kommersielle kanalene har prosentvis like god DAB-dekning som det Radio Norge har i dagens FM-nett.

Derfor mener Digitatalradio Norge at dekningskartet for DAB+ stemmer godt overens med virkeligheten.

Nå har vi blitt DAB-kjennere

Inviterer på ny tur

– FM-nettene har vært forbedret i alle år, og slik er det også med DAB-nettene. Vi gjør fortløpende vurderinger av behovet, sier Torvmark.

Han inviterer derfor Aftenposten med på en ny tur på samme strekning.

– Vi mener at dekningen langs E18 er bra, men vi tar brukeroplevelsen på alvor.

Av samme oppfatning

Torgeir Waterhouse, direktør for internett og nye medier i IKT Norge, er derimot ikke like overrasket som ledelsen i Digitalradio Norge.

– Jeg har hatt samme opplevelse selv. De siste par ukene har jeg kjørt Larvik-Stavern, og har opplevd masse utfall. Jeg er blitt fortalt at det enten må skyldes brukerfeil eller feil montert utstyr, sier Waterhouse.

Selv kjører han en to år gammel bil, med fabrikkmontert DAB-radio, og får derfor ikke argumentasjonen til å stemme.

– Min holdning er at det kan godt være at radioen i min bil kanskje ikke er god nok, men da er det slik for de aller fleste. Virkeligheten er at folk opplever bortfall av signalene. Da kan en lure på om det kun er stikkprøver de har tatt og resten er skrivebordsberegninger, sier Waterhouse.

Slutt for bip, bip, bip....

Brukerfeil

NRKs distribusjonssjef for radio, Petter Hox, sliter med å akseptere Aftenposten-journalistens erfaringer.

– Jeg har kjørt land og strand rundt og har derfor vanskelig for å tro at dette er noe annet enn en brukerfeil, sier Hox.

– Ved kjøp av nye adaptere vil jeg anbefale modeller som har automatisk søkefunksjon. Det er ganske vesentlig, slik i alle fall NRK-nettet er bygget opp, sier han.