I 2017 slukkes FM-nettet for å gi rom for DAB. Dermed vil det i mange moderne biler råde en dørgende stillhet.

Løsningen er å installere en DAB-adapter – men NAF mener løsningene er halvferdige og lite gjennomtenkte.

Viktig metallbit

I en test NAF har publisert, har bilistorganisasjonen testet seks ulike adaptere. Ifølge organisasjonen fremstår få av adapterne som gode og trafikksikre valg.

– Det finnes skjulte løsninger, men fortsatt blir det kabelrot fordi enheten må ha strøm og en antenne som må monteres i vinduet, sier Andreas Handeland i NAF.

Han understreker også at kvaliteten ikke alltid henger sammen med prisen, og at det merkes at dette er en «ung» produktgruppe der adapterne ikke virker fullt utviklet.

Har du tips om denne saken? Send oss en epost!

VIKTIG: Plasseringen av antennen er viktig for å få så godt mottak som mulig. (Foto: Alpine)

Plasser antennen korrekt

Ifølge Radio.no, som jobber for innføringen av DAB i Norge, er plasseringen av antennen viktig for å få et best mulig mottak av signaler. De råder bilister som selv skal montere DAB-adapter, til å feste antennen provisorisk med tape. På den måten kan man flytte antennen om mottaket ikke er tilfredsstillende.

En test utført av den norske utgaven av Auto motor og sport, viste at det var store forskjeller på mottak ut fra hvor antennen ble montert.

NAF opplyser at rundt to millioner biler vil være uten radiomottak når FM-nettet slukkes i 2017. Heller ikke biler med DAB-radio er sikret mottak. Bare DAB+ vil virke etter omleggingen.

Mer om DAB:

DAB-hodepinen: Radiostillheten vil senke seg i to millioner norske biler om ikke noe gjøres.

Slik får du enkelt DAB-radio i den gamle bilen

Test av nye Sonos Play: 5: