Denne type «clikbait»-titler på nettsaker er slett ikke uvanlig på det sosiale mediet — og det har Facebook nå bestemt seg for å gjøre noe med, skriver Aftenposten.no.

– Vi har hørt fra folk at det de spesielt ønsker er å se færre saker med klikkagn-titler og heller saker som er viktige for dem, skriverFacebook på bloggensin torsdag.

Der trekker de frem titler som med vilje utelater viktig informasjon, eller som villeder folk og tvinger dem til å klikke inn på saken for å finne ut svaret, som:

«Da hun så under sofaputene og så DETTE... Jeg ble sjokkert!» og «Han la hvitløk i skoene sine før han la seg og det som skjer derpå er ikke til å tro!»

Facebook har derfor nå gått i gang med arbeidet med å lage systemer som gjør at folk vil få opp færre klikkagn-saker.

Identifiserer klikkagn-fraser

Dette gjør de ved å bruke et filter som identifiserer fraser som ofte blir brukt i slike titler og så luker dem ut — litt som hvordan søppelpost-filteret funker på epostene.

– Vi vil fortsette å oppdatere hvordan vi identifiserer klikkagn-titler etter hvert som vi forbedrer systemene våre og får tilbakemeldinger fra brukerne.

Dermed må nettsider som bruker ofte bruker slike titler og som er avhengig av trafikk fra det sosiale mediet bare prøve seg frem for å finne ut hvordan de kan unngå Facebooks nye regler, skriverVox.

– Brukerne vil kanskje ikke merke så mye til dette, men nettsteder gjør dette til vanlig vil merke at de får mye mindre trafikk - både på disse sakene og generelt.

I blogginnlegget kommer det ikke frem om dette i første runde gjelder bare engelske artikler og titler, eller om dette gjelder alle språk.

Pressekontakten til Facebook har fredag morgen ikke besvart Aftenpostens henvendelser.

Interessert i Facebooks rolle i samfunnet? Da anbefaler vi disse:

Og noe helt annet: