NYE: Er det mellom disse to SUV-ene kampen om kundenes gunst skal stå i det neste året? Audi Q7 og Volvo XC90 er helt nye. Foto: Thomas Larsen/NTB scanpix
LUKSUS: Bak rattet i Volvo XC90 er det en nobel atmosfære. Overflatene oser av kvalitet, og den digre skjermen er moderne. Dessverre tar den mye oppmerksomhet fra veien. Foto: Thomas Larsen/NTB scanpix
TRADISJON: Det er strammere i Audiens interiør, men kvalitetsfølelsen og oversiktligheten er god. Ventilasjonslisten som går over hele dashbordets bredde, vil entusiastene huske fra Audi 100. Foto: Thomas Larsen/NTB scanpix
STRAMMERE: Audi Q7 er blitt strammere i linjeføringen enn forgjengeren. Lettere har den også blitt, sammenlignet med første generasjon er det slanket bort flere hundre kilo – blant annet ved utstrakt bruk av aluminium. Foto: Thomas Larsen/NTB scanpix
VINNER: Volvo XC90 er den moralske vinneren, men det er Audi Q7 som kjører best og har best komfort. Foto: Thomas Larsen/NTB scanpix

Fylkesveien bukter seg gjennom landskapet, og V6-eren i den helt nye Audi Q7 spinner uanstrengt idet vi øker farten ut av svingen.

Her inne er det få ting å sette fingeren på. Klimaet er perfekt balansert, kjøreegenskapene gode og graden av velvære høy. Men om jeg hadde jobbet i Audi, hadde jeg likevel ikke kjent meg helt rolig.

Ett blikk i bakspeilet viser en grill som mener alvor.

Spørsmålet er om bilen i bakspeilet har det som trengs for å kjøre forbi Audien. Volvo XC90 er en av de mest omtalte nye bilene i 2015 – og omtrent like viktig for Volvo som hjulet er for bilbransjen.

Tors hammer

VINNER: Volvo XC90 er den moralske vinneren, men det er Audi Q7 som kjører best og har best komfort. Foto: Thomas Larsen/NTB scanpix

Den svenske bilprodusentens flørt med både Kina og USA er åpenbar i XC90, men de har likevel ikke dratt designstrikken så langt at de skyver europeerne unna.Det mest iøynefallende er fronten, og du kan like gjerne venne deg til den først som sist. Slik blir det nye «Volvo-ansiktet», og det er ikke akkurat anonymt.

Eller hva sies om lyssignaturen som Volvo selv kaller «Tors hammer»?

Denne bilen er også en manifestasjon av Volvos fokus på sikkerhet. XC90 er den sikreste Volvoen noensinne.

Strammere Q7

Størrelsesmessig har Audi og Volvo har gått hver sin vei. Volvo XC90 er blitt større enn forgjengeren, mer brautende og enda mer frempå.

STRAMMERE: Audi Q7 er blitt strammere i linjeføringen enn forgjengeren. Lettere har den også blitt, sammenlignet med første generasjon er det slanket bort flere hundre kilo – blant annet ved utstrakt bruk av aluminium. Foto: Thomas Larsen/NTB scanpix

Hos Audi har de krympet Q7 noen centimeter i alle retninger, og samtidig gjort den hakket mindre provoserende i sin formgivning.Likevel, det er store og tunge biler vi snakker om her. Egenvekten på XC90 er 1963 kilo, mens Audien veier hele 2135 kilo. Bare i Q7 har Audi klart å redusere vekten tilsvarende et piano fra forrige generasjon.

All verdens elektronikk og sportsprogrammer klarer ikke å maskere vekten. I XC90 blir det spesielt tydelig, og det er ikke så mange svinger som skal til for å fastslå at Audi Q7 kjører best av de to.

Den er lettere på foten og mer sporsikker i kurvene. Styringen er også bedre og mer naturlig enn i XC90. Heller ikke komfortduellen vinner Volvoen. Luftfjæringen i Q7 suger opp de små ujevnhetene bedre, mens de blir tydeligere i XC90. ## Fire sylindre i XC90

NYE: Er det mellom disse to SUV-ene kampen om kundenes gunst skal stå i det neste året? Audi Q7 og Volvo XC90 er helt nye. Foto: Thomas Larsen/NTB scanpix

Den nedtrimmede dieselmotoren i Q7 med 211 hestekrefter blir ikke tilgjengelig før i 2016. Inntil da er det den tre liters store V6-eren med 272 hk og 600 Nm i dreiemoment som må gjøre jobben.Det er et godt valg til bilen, og ytelsesmessig er den overlegen motoren i XC90. Hos Volvo har man tatt downsizing på alvor. Under panseret skjuler det seg en liten firesylindret motor på to liter. De 225 hestekreftene og de 470 newtonmeterne gjør en god jobb, og den 8-trinns automatiske girkassen jobber sømløst.

Like rask som Audien er den naturlig nok ikke, men effekt er likevel ikke noe savn i XC90. I praksis spørs det likevel hvor stort utbytte man har av downsizingen. I vår forbruksmåling endte Audien opp med et gjennomsnittlig forbruk på 0,81 liter pr. mil, mot Volvoens 0,78 liter.

Svært komfortabel Q7

TRADISJON: Det er strammere i Audiens interiør, men kvalitetsfølelsen og oversiktligheten er god. Ventilasjonslisten som går over hele dashbordets bredde, vil entusiastene huske fra Audi 100. Foto: Thomas Larsen/NTB scanpix

Selv om Audien har den beste fjæringskomforten og det gjennomgående laveste støynivået, er det to svært komfortable biler vi har med å gjøre.Den innvendige plassen er svært god i begge de to testbilene. Både foran og i baksetet reiser man komfortabelt og avslappet.

Praktiske er bilene også. Legger du ned baksetene, blir gulvet fremover flatt. Volvoen har best plass i bagasjerommet, men det er heller ikke trangt i Audiens lasteavdeling. Begge bilene er dessuten syvsetere, og hos Audi slås de bakerste setene opp elektrisk.

Eksklusiv Volvo

LUKSUS: Bak rattet i Volvo XC90 er det en nobel atmosfære. Overflatene oser av kvalitet, og den digre skjermen er moderne. Dessverre tar den mye oppmerksomhet fra veien. Foto: Thomas Larsen/NTB scanpix

Audi utmerker seg normalt med eksklusive overflater og kjølig eleganse, mens Volvo tradisjonelt sett har ligget noen hakk bak de tyske premiummerkene. Ikke så i XC90.Førermiljøet er en oase av luksus og komfort. Faktisk er det så bra at det på mange områder fremstår som overlegent.

Ergonomien i Q7 er likevel litt bedre enn i XC90, noe som skyldes Volvoens store pekeskjerm på midtkonsollen. Ideen er god, og betjeningen er som på et nettbrett. Problemet er at valgene er mange på den store skjermen. Ergo må man ta blikket vekk fra veien for å betjene skjermen.

Audis system virker kanskje ikke like nobelt, men fungerer likevel noe bedre i praksis, der det styres med et kommandohjul og pekeplate.

Kostbar lykke

Volvo forlanger 856.000 kroner for testbilen. Det er vesentlig mindre enn hva Audi vil ha for Q7. Med testet motor havner prisen på 969.900 kroner.

Sammenligningen er likevel ikke helt rettferdig, for når Audi kommer med den tre liters store V6-eren med 211 hestekrefter i 2016, blir prisen rundt 835.000 kroner.

Noen soleklar vinner er det ikke her. Begge bilene leverer solid både hva eksklusivitet og komfort gjelder. Audi Q7 er litt mer sportslig, har litt bedre fjæring og noe lavere innvendig støynivå.

Volvo kontrer med flere førerassistenter som standard, mens Audi forlanger at du betaler for mange av dem.

Det gjør Volvo XC90 til den moralske vinneren av de to, men bilen som kjører best og har best komfort, er likevel Audi Q7. Les også: