Diger takluke og automatgir. Men man føler seg ikke spesiell. Ikke engang når man vet at dette er toppmodellen av Toyota Aygo.

Selv skinnsetene klarer ikke å kamuflere det kyniske regnestykket som ligger bak plasten som danner interiøret i denne bilen. Her finnes det ikke en detalj som ikke er kostnadsoptimert.

Best i by'n

I byen er Aygo lettkjørt.

De små utvendig målene og en kvikk styring får mye av æren for det, men også den automatiske girkassen er med på å gjøre dette til en nær perfekt bybil.

Her svipper man lett rundt hjørnene – og med ryggekamera kan man utnytte selv de minste parkeringsplasser.

ENKELT: Førermiljøet er oversiktlig og ryddig – men spesielt eksklusivt er det ikke. Foto: Jan Harry Svendsen/NTB scanpix

Den tresylindrede motoren er dessuten kvikk her inne blant bygårdene.På landeveien oppleves den derimot som alt annet enn kvikk. Akselerasjonen fra 0 til 100 kilometer i timen bruker den nærmest en evighet på – og tar du den lengste veien hjem, skyldes det høyst sannsynlig at den vanlige veien er stengt.

Komfortabel

Oppe i all sparingen er komforten er overraskende god i Aygo. Understellet er fint avstemt, og det innvendige støynivået er lavt. Kjørestillingen er god, og de relativt rommelige setene byr på en sittekomfort som også tåler lengre turer.

Noen praktisk familiebil er Aygo ikke. Bagasjerommet sluker ikke mer enn 168 liter, og i baksetene er plassen i høyeste grad begrenset.

Men hvor mye plass trenger du egentlig, når du skal svinse rundt i trange bygater med dagens shopping i bagasjerommet?

En av tre

Toyota Aygo er del av en trillingflokk. Både Citroën C1 og Peugeot 107 er bygget over samme lest. Designmessig skiller de seg svakt fra hverandre, men teknikken er den samme, motorene likeså.

LITE: Bagasjerommet er ikke stort, du kan legge ned baksetene – men da må du slite med en høy kant der baksetryggen knekker forover. Foto: Jan Harry Svendsen/NTB scanpix

Likevel er det ikke innbyrdes kannibalisme som er den største utfordringen. Det er Volkswagen Up. Ikke bare er den større og rommeligere, den kan også leveres som elbil.Da kan Aygo og kompani være så gode de bare vil. For med en elektrisk UP til samme pris bør valget være ganske enkelt. Med sin elektriske drivlinje er den billig i drift, suser inn og ut av byen i kollektivfeltet og vinker nonchalant til bomstasjonene.

Som bybil er e-UP nærmest perfekt, men du må ha tilgang til å kunne lade. Har du ikke det, kan Aygo være et alternativ, men glem heller ikke den vanlige UP, eller den ennå rimeligere Skoda Citigo – som for øvrig er samme bil som Up.

TEKNISKE DATA:

Pris fra: 139.500,- Pris testbil: 188.500,-

Motor: 3-syl bensin. 998 ccm. 69 hk v. 6000 o/min. 95 Nm v 4300 o/min.

Aks 0-100: 15,5 sek

Toppfart: 160 km/t

Forbruk: 0,48 l/min

Utslipp: 97 gram

Mål: 3455x1615x1460 mm

Akselavstand: 2340 mm

Bagasjerom: 168 l.

Les flere tester: