Det er knallhardt i Audis Q-avdeling. Spesielt om du er minst.

Da er det lett å havne i skyggen av de større modellene.

OVERSIKTLIG: Førermiljøet holder høy standard, og oversiktligheten er god. Setene gir god langturskomfort. Foto: Jan Harry Svendsen

Samtidig konkurrerer Q3, som er basert på Volkswagen Tiguan, i et miljø der konkurrentene er mange.Derfor er det uvisst hvordan midtlivsoppdateringen av Q3 vil slå ut.

For du trenger ikke å stå så langt unna før du ikke lenger legger merke til endringene utvendig.

Kort oppsummert dreier det seg om nye lykter og litt strammere linjer.

Komfortabel reisepartner

Den helt store luksusfølelsen uteblir i Q3. Fortsatt sitter vi ikke like godt som vi kan ønske. Men setene er komfortable og justeringsmulighetene mange.

SIGNATUR: En av de mest åpenbare endringene på den nye Q3 er lyssignaturen. Foto: Jan Harry Svendsen

Dernest setter bilens totale lengde på 4,38 meter naturlige begrensninger på hvor mye plass som er til rådighet for passasjerer og bagasje.Et bagasjerom på 460 liter imponerer ingen, men plassutnyttelsen foran og bak er likevel god, gitt bilens størrelse.

Et lavt innvendig støynivå, og et fint avstemt chassis, trekker opp.

På lange turer er Q3 en komfortabel reisepartner, og i byen er den lettkjørt. God oversiktlighet bidrar til det.

Fin motor

Alle dieselmotorene oppfyller nå utslippskravene til Euro 6. Det betyr renere utslipp og mer effektive motorer.

Samtidig er firehjulsdriften – Audi kaller det quattro – endret, slik at kreftene leveres mer balansert mellom for— og bakaksel.

Ute på veien er Q3 et hyggelig bekjentskap.

Du velger ikke den lengste veien hjem med en Q3, men både kjøreegenskapene, fremkommeligheten og komforten er god nok til å tilfredsstille de aller fleste.

STAMMERE: Designmessig er det ikke så store endringer på den nye Q3, men linjene er strammet opp, og baklysene er nye. Foto: Jan Harry Svendsen

Dieselmotoren på to liter yter nå 150 hk, samtidig som den leverer 340 Nm i dreiemoment.Koblet sammen med Audis S-tronic dobbeltklutsjkasse har man en drivlinje som både er kraftfull og harmonisk.

Også forbruket holder seg innenfor grensene. Vi endte opp med et forbruk på 0,64 liter per mil i gjennomsnitt.

Fortsatt kostbar

Konkurransen i klassen for de mindre SUVene er knallhard.

På den ene siden har du bilene i premiumssegmentet – der Q3 tar en naturlig plass.

På den andre siden finner man de folkelige SUVene som ofte byr på mer plass og lavere pris.

For mange er derimot de fire ringene viktigere enn noen tusenlapper, og oppgraderingen av Q3 har gjort at bilen absolutt henger med noen år til.

Les også: