Hvilken er din favoritt i kompaktklassen? Svar i pollen nederst i saken?

Renault er i lanseringsstøtet om dagen. Det har gjort godt på salgstatistikken hvor den norske Renault-importøren kan notere seg for en salgsøkning på 23 prosent i første halvår sammenlignet med tilsvarende periode i 2015. Nå er det duket for nye Megane Sport Tourer, eller stasjonsvogn om du vil, som rulles ut hos norske forhandlere over sommeren. En bil den norske Renault-importøren har store forventninger til.

— Vi ser at flere og flere velger å gå ned til kompaktklassen hvor stasjonsvognene blir stadig større. Det betyr at mange innser at de får mye bil for pengene i denne klassen, sier administrerende direktør i Renault Bil Import, Anders Gadsbøll.

Han forteller at Golf er den uttalte hovedkonkurrenten i Europa, men at man også akter å plukke tøffe konkurrenter som Ford Focus, Peugeot 308 og Toyota Auris på nesen.

Bagasjeromsplass er et viktig kriterieum for mange stasjonsvognkunder. Bagasjerommet i den 4,626m lange Megane Sport Tourer måler 580 liter, og er med det større enn både Peugeot 308 (508 liter) og Toyota Auris(530), men må se seg slått av VW Golf (605) og Skoda Octavia (610 liter).

Renault.jpg Foto: Renault

— Hybrid blir viktig

Gadsbøll peker på hybridteknologi som et viktig konkurranseparameter i kampen om kundene i dette segmentet. Ikke minst i Norge hvor avgiftsystemet belønner denne teknologien stort.

Under lanseringen av Megane Sport Tourer i Geneve i mars, ble det gjort kjent at den ville leveres med en dieselhybrid i starten av 2017. Men noen flere detaljer om hva slags hybridløsning det er snakk om, får vi ikke lurt ut av Renault-sjefen.

— Nei, da vil det sitte en ny direktør her i morgen, men spør meg igjen etter høstens bilutsilling i Paris.

Det vil selvsagt også bli flere bensin- og dieselalternativer tilgjengelig, nærmere bestemt fire av hver. Det vi si, det er fortsatt ikke klart hvilke av de fire dieselmotorene på 90, 110, 130 og 165 hk som kommer til Norge. Ei heller om norske kunder vil kunne velge mellom bensinvariantene på både 100, 115, 130 og 205 hk.

Det som er sikkert er at man også hos Renault merker en klar tendens til at stadig flere kunder foretrekker bensin fremfor diesel.

STØRRE: Bagasjerommet har vokst til 580 liter. Foto: Renault

Svinger på alle fire

Det såkalte 4 control-teknologi som omfatter firehjulsstyring og som vi kjenner fra storebror Talisman, leveres kun med den største bensin— og dieselutgaven, som begge vil bli markedsført som GT-modeller. GT-modellene blir også levert med dobbeltkløtsj-automat og 18-tommers hjul.

VARIANTER: Megane Sport Tourer vil kunne leveres med et bredt utvalg motorer. Foto: Renault

Mye blir naturlig nok likt som i sedanversjonen som allerede er på markedet, eksempelvis multimediasystemet R-Link 2 og den trykkfølsomme betjeningsskjermen på 8,7 tommer.Renault i Norge vil fortsatt ikke ut med de eksakte prisene, men regn med at prispåslaget fra sedan-modellen som starter på 259.900 kroner blir som normalt i markedet og dermed trolig under startprisen på dagens Sports turer som starter på

Renault Zoe er blitt en av de mest solgte elbilene i Norge. Så vil tiden vise om nye Renault Megane Sports turer har det som skal til for å kapre kunder fra Golf, Focus og Auris og co. Vi tipper den kommende hybriden blir nøkkelen til suksess her hjemme.

Vi har prøvekjørt sedanutgaven av nye Megan — les vår dom: