Mercedes-Benz skal investere 65 milliarder kroner i det de kaller «grønn teknologi» over de to neste årene. I første omgang dreier dette seg om å gjøre de konvensjonelle motorene mer effektive.

— Reisen mot en grønnere hverdag starter med å effektivisere og optimalisere våre forbrenningsmotorer. Den nye generasjonen dieselmotorer fikk sin premiere med nye E-Klasse 220 d, mens bensinmotorer med partikkelfilter vil gjøre sitt inntog i 2017, sier Christoffer Nøkleby, kommunikasjonsdirektør i Mercedes-Benz Norge, i en pressemelding.

Samtidig skal de innføre 48-volts strømforsyning, og startgeneratorer vil bli en del av standardutstyret.

— Det vil muliggjøre en drivstoffbesparelse tidligere forbeholdt høyspent hybridteknologi, sier Nøkleby.

Treffer den deg?

Forskjellige løsninger

Selskapet sier de ikke bare vil satse på én type teknologi. De mener det vil være behov for en rekke forskjellige løsninger, og sier at det ikke er aktuelt å bygge kjøretøy som framstår som «mindreverdige biler».

— Derfor legger vi vekt på økt effektivitet gjennom smartere teknologi, og vi gjennomfører det i alle modellserier, sier Thomas Weber, styremedlem i Daimlers utviklingsavdeling.

De skal satse på bensin, diesel, plug-in hybrid, batteri og hydrogen. I løpet av 2017 år skal de tilby totalt 13 ladbare hybrider, i dag har de seks.

INDUKSJON: Fra 2017 skal de innføre induksjonslading på sine plug-in hybridbiler, første modell ut er Mercedes-Benz S 500 e. Foto: Produsenten

Hydrogen i 2017

Neste år vil produsenten også introdusere Mercedes-Benz GLC F-CELL, en brenselcellebil som går på hydrogen. Modellen skal utstyres med et batteri på 9 kWh, som skal kunne lades. De sier dette blir den første bilen med brenselcelle som i tillegg er ladbar. Rekkevidden skal være på 50 mil totalt.

Bilde 2: HYDROGEN: Neste år kommer Mercedes-Benz GLC med en utgave som går på hydrogen. Foto: Produsenten

Smart er også eid av Daimler, og vil bli merket der de rent elektriske bilene kommer. Her vil alle varianter bli tilgjengelig med elektrisk motor, også forfour med fire seter, fra tidlig i 2017.Selskapet tror batteriteknologien vil gjøre store sprang i tiden som kommer, og trekker fram det de kaller «post-litium-ion-systemer.» De mener litium-svovel-batterier ser ut som den mest lovende løsningen for framtiden.

Er dette fremtidens transportmilder?