Selv om Brann var i 1. divisjon i år, har klubben hatt et innbringende år på overgangsmarkedet. Spillere som Stéphane Badji, Andreas Vindheim og Marcus Pedersen representerer solide plusspunkter i Brann-regnskapet i 2015. — Vi har solgt for 12 millioner kroner i år. Det må være bra for en klubb i 1. divisjon, synes Vibeke Johannesen, daglig leder i Brann.

— Må bli mer verdt, ikke mindre

Nå har hun og klubben lagt konkrete planer for hvordan Brann skal tjene penger på spillersalg fremover. I løpet av det siste året har klubben ansatt sportssjef (Rune Soltvedt), ny fysisk trener (Manuel Torres), inngått samarbeid med Høgskolen i Bergen om testing og klubben skal bygge opp sin egen idrettsmedisinske klinikk. I tillegg ansettes Lars Tjærnås i disse dager som speider.

— Vi bygger opp et støtteapparat for å få en bedre resultater og en bedre fotballøkonomi. Å få en god økonomi rundt kjøp og salg av spillere blir viktig fremover, sier Johannesen.

brann-salg1.jpg

Marcus Pedersen var ingen suksess i Brann, men har blomstret i Strømsgodset. Han er ikke den eneste som er blitt bedre etter å ha gått fra Brann. Johannesen er klar på at spillerlogistikk er en del av fotballøkonomien Brann kan få mer ut av.— Vi må komme dit at spillere blir mer verdt når de er i Brann, og ikke mindre verdt. Investering i trening og apparatet rundt klubben er viktig for å få til det, sier Johannesen.

Tropp og spilletid

Lillestrøm er en klubbene som har vært best på spillerlogistikk i Norge de siste årene. Spillere som Björn Bergmann Sigurdarson, Anthony Ujah, Nosa Igiebor og Moryke Fofana er blitt solgt for 55 millioner kroner.

— Det finnes bare én vei når det gjelder å få frem unge spillere, og det er å la dem spille. Det kan føre til mange tap i en periode, men det finnes ingen snarvei. Du får ikke svar om du ikke har baller til å stå løpet ut og bruker de unge spillerne fra start i kamper, sier Torgeir Bjarmann, sportsdirektør i Lillestrøm.

Han mener spilletid og oppbygging av stall er det viktigste for å utvikle spillere og å tjene penger på spillersalg.

— Treneren tar ut det beste laget, men dersom troppen er sammensatt slik at en lokal 17-åring er den beste venstrebacken, så blir han brukt, sier Bjarmann.

- Se utenfor Norden

Tor-Kristian Karlsen tror det er mulig for norske klubber å selge for mye. Foto: NTB Scanpix

Tor-Kristian Karlsen, fotballspeider og blant annet tidligere sportsdirektør i Monaco, mener det er viktig at Brann tør å se ut over Nordens grenser. Dersom man gjør ordentlig grunnarbeid, er sjansen for å hente feil spiller kraftig redusert, tror han.Karlsen peker på Latin-Amerika og Balkan som interessante områder.

— Jeg tror det er vanskelig å basere en lønnsom logistikk bare på nordiske spillere. Det er forståelig at klubber ønsker å være så sikre som mulig på dem de henter – og spillere fra Norden er tryggere – men det nordiske spillermarkedet er veldig oversiktlig, og du kan regne med at spilleren du har sett 10–15 ganger, også er blitt sett mye av konkurrentene. Derfor må man se til andre ligaer der man har mindre oversikt, og der spillere med stort potensial kan hentes billig, sier Karlsen.

Både han og Bjarmann berømmer Brann for å satse på å tjene penger i spillermarkedet, og tror det er mulig å hevde seg samtidig som man er en selgende klubb.

— Det er ambisiøst, men 20 millioner kroner i årlige inntekter på spillersalg i snitt er mulig dersom man gjør ting riktig, sier Karlsen.

Færre kjøp av etablerte

Mange Brann-fans fortvilte da Bård Finne forsvant billig til Tyskland for snart to år siden, og senest i vinter takket klubben nei til et tilbud som kunne gitt 3,5 millioner kroner for Emil Hansson, for så å selge ham for rundt 200.000 kroner i sommer. Klubben har også til tider kjøpt dyrt i form av for eksempel Jan Gunnar Solli, Petter Vaagan Moen og Martin Andresen, uten å få noe igjen.

— Vi har en inngang på kjøp og salg av spillere som er annerledes nå enn det som har vært fokus de siste årene med å hente spillere som skal rett inn og prege laget. Men det vil ta tid å snu den kulturen, og det vil ta tid før vi ser at tiltakene vi har iverksatt gir resultater, sier Johannesen.

Branns daglige leder peker på at spillersalg har vært nødvendig for å overleve økonomisk i 1. divisjon.

— Vi måtte redusere lønnskostnadene og få inntekter på salg av spillere. Her har Soltvedt gjort en god jobb, sier Johannesen.