I dag kom nyheten om at sjakk-OL i Tromsø er begjært konkurs.

– Jeg er ikke overrasket, sier Jacob Lund til Bergens Tidende.

Skulle skaffe 50 mill.

Mannen med fortid som mektig sponsorsjef i DnB ble i 2012 engasjert av Sjakkforbundet for å skaffe sponsorer til OL i Tromsø.

50 millioner kroner var målsettingen, og Lund uttalte seg i store ord om sjakksportens store potensial, at det var undervurdert i Norge, «et utrolig spennende arrangement» og så videre.

– Jeg tok feil. Sponsormarkedet for sjakk er og var knusktørt, sier Lund.

Etter noen måneder som konsulent meldte han selv fra til Sjakkforbundet, og Lund var ute av samarbeidet.

– Jeg fant ut at her var det ingen interesse. Jeg trodde at et OL i sjakk med Magnus Carlsen ville være salgbart. Der tok jeg feil, og det ga jeg beskjed om, sier Lund.

– Langdrygt

Lund mener at det var vanskelig for sponsorer å utnytte turneringene, blant annet ved å ta med kunder og forbindelser til disse.

– Et sjakk-OL er langdrygt, og det er vanskelig å få mennesker til Tromsø 14 dager i august. Det er ikke som en sprint i skiskyting, sier Lund.

Han uttalte seg om samme tema til Aftenposten i vår. Da ble Lunds påstander tilbakevist av sjakkpresident Jøran Aulin-Jansson.

– Det er riktig at Jacob Lund bisto Tromsø 2014. Dette samarbeidet ga ikke nevneverdige resulter. Etter at samarbeidet mellom Lund og Tromsø 2014 opphørte, har arrangøren inngått sponsor— og samarbeidsavtaler verdt nærmere 20 millioner kroner, uttalte Aulin-Jansson 2. mai.

– Det er få konkurranser som kan skreddersys på en slik måte slik at sponsorene blir fornøyde som en sjakkturnering, mente Aulin-Jansson.

Fikk rett til slutt

Uansett: I dag kom meldingen om at arrangøren av sjakk-OL er begjært konkurs av renholdsselskapet ISS. Sjakk-OL kom aldri i mål med budsjettet, og flere Tromsø-hoteller har vært frustrerte over den økonomiske situasjonen.

– Jeg tok feil da jeg først uttalte meg om dette i 2012. Men jeg innså feilen og trakk meg ut etter noen måneder, sier Lund.

Han har ikke noe vondt å si om jobben som OL-direktør Børge Robertsen har gjort. Men markedet vil bare ikke betale for et sjakk-OL, mener Lund.

– Jeg hadde blant annet stor tro på dette siden Magnus Carlsen er med, men han har sitt eget sponsoropplegg og er på en måte frikjøpt.