Dagens finale finner nemlig sted på racerbanen i den franske byen Nogaro.

Det betyr bred vei, men mange svinger før oppløpet.

– Dette er… ehh. Jeg kan ikke helt forstå det jeg ser. Det ser nesten ut som en aprilspøk. Det må være en racerbane? sa Armstrong i sin egen podcast, TheMove, i går kveld.

Armstrong gikk til topps i Tour de France i syv år på rad, i perioden 1999 til 2005, før han ble fratatt alle seirene etter å blitt avslørt for omfattende dopingbruk.

Ifølge Atle Gulbrandsen, motorsportkommentator i Viaplay, er ikke Nogaro en av de store, internasjonale banene. Den brukes derimot blant annet til franske mesterskap.

– Jeg synes dette er kjempesmart. Det har jo vært gjort på Spa og andre baner tidligere. Infrastrukturen er på plass. Det er pressesenter, tribuner og slikt. Dette er ikke Alpe d’Huez (ikonisk fjell i Alpene, journ. anm.), men alt skal vel ikke være det heller? sier han til VG.

Gulbrandsen har rett: Dette er langt fra første gang det arrangeres sykkelløp på racerbaner. Det skjedde også i tiden da Lance Armstrong var rytter.

HYLLER IDEEN: Atle Gulbrandsen. Foto: Line Møller / VG

Passer Uno-X

I går bommet det norske Uno-X-laget kraftig da det gjensto snaut to kilometer til mål.

Før starten på dagens etappe var Jonas Abrahamsen (27) nok en gang svært ydmyk i møte med norske journalister. Han gjentok at han har en del å lære på dette nivået.

Alexander Kristoff har ingen planer om å få en ny 14. plass i ettermiddag.

– Vi må være blant de 15 fremste inn på banen, og på den måten «treffe banen godt». Jonas’ sin jobb er nok over idet vi kommer inn på banen.  Om jeg og Søren er sammen inn på oppløpet, så tror jeg vi kan gjøre det ganske bra, for da er det 750 meter rett frem. Da skal vi time det bra, sier Kristoff til VG.

SKAL SPURTE I DAG: Alexander Kristoff. Foto: Fredrik Varfjell / NTB

Han gjentar viktigheten av ha en god posisjon inn på banen. Men han snakker også om hvordan samtlige lag i Tour de France har nettopp det som sin hovedplan.

– Løypekartet ser ut som en aprilspøk, mener Armstrong?

– Det er jo trygt å sykle der. Men treffer man ikke på inngangen, så er man helt ute av det. Da blir det som oss i går: Vi håpet at det skulle åpne seg, men det kom ingen «Moses-åpning», dessverre.

Racerbanen har bred veibane. Dermed trenger ikke rytterne nødvendigvis bremse så mye, tross uvanlig mange svinger i finalen på en Tour de France-etappe.

Oppløpet er 750 meter rett frem mot målstreken.

Det er lett overskyet og behagelig temperatur i sørvest Frankrike tirsdag ettermiddag.

– Det er lett å bli fartsblind inne på en bane som man skal sykle i dag. Svingene er annerledes. Det er uvant å ikke bremse stort i svingene, siden veien er såpass bred, sier sportssjef Kurt-Asle Arvesen til VG.