— Jeg hadde ikke følelse i beina. Jeg fikk halvpanikk. Jeg har vært med på mye rart, men dette var det absolutt verste. Jeg fryktet å bli lam. Det første jeg tenkte på var rygg og bein, sier rallycrosskongen til NTB.

Solberg var tilbake i Norge tirsdag. Sterke smerter i ryggen gjorde at VM-lederen ikke tok noen sjanser og umiddelbart fikk ordnet legesjekk. Den regjerende verdensmesteren fryktet brudd.

— Ryggrad som en 20-åring. Her er alt i orden, lød den gode beskjeden fra overlege Erik Rosenlund på Volvat.

Fra nedstemt til positiv

Dermed kunne en bekymret Solberg trekke fram sitt klassiske smil. Det så nesten ut som motorkongen ble ti prosent bedre bare av å få den gode beskjeden fra en av Norges fremste idrettsleger.

— Vi har fått sjekket alt. Jeg fryktet for ryggen. Det var ikke noe hyggelig å høre kameraopptakene fra bilen. Det var pusting og skriking. Det gjorde så jævlig vondt. Jeg fikk et enormt slag, men jeg har en sterk kropp. Når du har kjørt i så mange år, bygger du opp stabilitet i musklene, sier en lettet Solberg.

— Nå er jeg veldig positiv. Jeg fryktet brudd i ryggen. Du vet aldri. Jeg måtte bare være veldig grundig med en eneste gang. Det bare pumpet noe så sykt. Men jeg er veldig flink til å glemme ting. Nå handler det om å få bilen i orden og oppfølging fra fysioterapeut, sier 41-åringen fra Spydeberg.

Vil ha sikkerhetssone

Dramatikken slo til for fullt like etter målgang under VM-runden i Canada i helgen. Svenske Anton Marklund mistet bremsene på bakhjulet, og i rundt 150 kilometer i timen, suste han inn i Petter Solbergs bil.

— Det var bare flaks at jeg ikke hadde rukket å løse sikkerhetsbeltet. Da kunne det gått mye verre, sier Solberg.

Nå venter samtaler med FIA-ledelsen. For Solberg mener Det internasjonale bilsportforbundet må endre sikkerhetsrutinene.

— Det må innføres en sikkerhetssone etter målgang. Vi må få sjåførene til å kjøre bilene forbi første sving eller ut av banen. Det er livsfarlig slik vi har det nå, sier Solberg.

Kjøpte hjelm til sønnen

Han er FIA-ambassadør. Det betyr at Solbergs stemme veier ekstra tungt når sikkerheten vurderes.

— HANS-systemet og sidebeskyttelsen i stolen reddet livet mitt. Slike sikkerhetssystemer er det ikke nok av. Det anbefaler jeg til alle som kjører motorsport, sier Solberg.

HANS-systemet beskytter hode og nakke.

— I en del andre motorsporter er det ikke vanlig med slik nakkebeskyttelse. Jeg har heldigvis fått tak i en slik crosscarthjelm til sønnen min Oliver. Det er en ting som må bli fast, uansett motorsportgren. Det koster ikke mye penger, men kan redde liv.

— På motorveien, i vanlig bil, ville det vært «game over». Det hørtes ut som en dødskamp da jeg hørte Petter inne i bilen på søndag via intercomen, skyter Solberg-rådgiver Per-Espen Løchen inn.

Neste VM-runde kjøres i Frankrike første helgen i september. (©NTB)