— Det er en ganske stor utfordring, absolutt. Men vi er optimister, sier markedssjef i Start, Arne Ranneberg Nilsen.

Start hadde kick-off for sesongkortsalget etter siste seriekamp mot Notodden 1. november. I går hadde Start solgt totalt 2485 sesongkort til kommende sesongs eliteseriecomeback.

- Det at Myggen har signert hjelper nok til at vi når budsjettet. Han er den fotballspilleren i Norge som har størst appell gjennom tidene. Vi har også en ny hovedtrener på plass, samt at Ole Martin Årst trolig kommer tilbake kommende sesong. Det vil nok slå positivt ut, sier Ranneberg Nilsen.

- Ligger godt an

Budsjettet før 2009-sesongen er 9500 tilskuere i snitt, og en andel på 6500 solgte sesongkort. Start opererer med en snittpris på 1823 kroner per kort, noe som vil gi klubben 11 849,500 kroner i inntekter, dersom målsetningen blir innfridd.

- Vi har aldri vært så tidlig ute, og ligger godt an i forhold til målet om å selge 2500 før jul. I januar er det ganske stille, og vi merker at folk ikke har så mye å rutte med. I andre halvdel av februar, og frem til 14 dager etter seriestart, så pleier vi å merke at entusiasmen tar seg opp, sier Ranneberg Nilsen.

- Hva skjer dersom dere ikke klarer målet om 6500 solgte sesongkort for 2009?

— Det betyr det at vi må selge flere enkeltbilletter. Men det vet vi ikke før sesongen er i gang, sier Ranneberg Nilsen.

Usikker på finanskrisen

Målet før eliteseriecomebacket i 2009 er å tangere salget for 2007. Da ble 6800 sesongkort solgt.

- Vi merket et stort trykk i markedet da, og folk var veldig opptatt av å sikre seg plasser. Det er litt annerledes denne gangen. Vi vet ikke ennå hvordan finanskrisen vil slå ut, men det er naivt å tro at den ikke kommer til å ramme oss også, sier Ranneberg Nilsen.

En ringerunde til de andre klubbene i eliteserien viser at kun Stabæk (4500), Fredrikstad (3500), Viking (3000) og Sandefjord (2600) har solgt flere sesongkort enn Start hittil. Publikumslag som blant annet Rosenborg og Brann kan imidlertid ikke oppgi noen konkrete tall da fornyingsfristen ennå ikke har utløpt.

Totalt har de 16 klubbene i eliteserien en målsetting om å selge 105 000 sesongkort

Status sesongkort:

Bodø/Glimt:

Solgte: 100

Målet: 3000

Brann:

Solgte: Frist for fornying ikke utløpt. Kan ikke oppgi tall.

Målet: 13 000. Fredrikstad:

Solgte: 1000 til privatmarkedet og 2500 til bedriftsmarkedet. 3500 til sammen.

Målet: 10 000. Lillestrøm:

Solgte: 2410

Målet: 5400

Lyn:

Solgte: Har ikke oversikten nå.

Målet: Skal selge flere enn 2009-sesongkort i 2009-sesongen. Det vil i så fall være en dobling på antall solgte sesongkort på privatmarkedet for Lyn.

Molde:

Solgte: Fristen for fornying gikk ut 1. desember. Det var da solgt 800 sesongkort.

Målet: 7000

Odd Grenland:

Solgte: 1170

Målet: 4000

Rosenborg:

Solgte: Rosenborg har gjenkjøpsfrist på sesongkort frem til 16. januar og ligger på samme antall solgte som på samme tid i fjor. Da solgte de 12 000 sesongkort.

Målet: 12 500. Sandefjord:

Solgte: 2600

Målet: 1500 til privatmarkedet. Marginal økning på bedriftsmarkedet. I fjor ble det solgt 1300 til bedrifter.

Stabæk:

Solgte: 4500 totalt.

Målet: 7000 – 8000 sesongkort

Start:

Solgte: 2485

Målet: Tangere 2007-salget som var på 6800. Strømsgodset:

Solgte: 500

Målet: Så mange som mulig.

Tromsø:

Solgte: 1800

Målet: 2500-3000. Viking:

Solgte: 3 000. Målet: 10 000. Vålerenga:

Solgte: 1 300

Målet: Forventer å selge 5000 til privatmarkedet og 3000 til bedriftsmarkedet. 8000 til sammen.

Aalesund:

Solgte: Har ikke konkrete tall, men regner med å selge ut samtlige sesongkort, som er på 8000. Det har klubben gjort hvert år siden 2005. Målet: 8000