— I tungvektsboksing er det Vladimir Klitsjko og så alle de andre. I kvinneboksing er det Cecilia Brækhus og så alle de andre. Jeg tror dette vil bli et veldig bra partnerskap mellom oss to og IMG. Jeg ser ingen grenser for hva vi kan få til, sier Cecilia Brækhus.

På en pressekonferanse i Oslo onsdag ettermiddag ble det som har ligget i kortene en stund klart: Brækhus bryter samarbeidet med den tyske boksepromotoren Sauerland, som hun har jobbet for de siste åtte årene. Nå skal Brækhus i stedet stå på egne bein, med nyopprettede selskaper i ryggen.

Her er hovedtrekkene i Brækhus sitt nye, forretningsmessige og sportslige steg i karrieren.

  • Selskapene Cecilia Brækhus Holding AS, First Lady Sport AS og First Lady Promotion AS startes opp.

  • Et partnerskap med Vladimir Klitsjko og hans promotorselskap K2, samt medierettighetsselskapet IMG inngås.

  • Full kontroll over egne rettigheter og merkevare, samt at Brækhus får sportslig og økonomisk kontroll over karrieren.

  • Siste ordet når det gjelder hvor hun skal bokse, og hvilket TV-selskap som skal vise kampene.

— Det er to hovedforskjeller i forhold til før. Nå har Cecilia kontroll selv ettersom hun er partner med Klitsjko, mens hun før var hun en utøver i en stall der andre tok avgjørelsene. I tillegg får hun nå muligheten til å skape en global idrettskarriere. Klitsjko er et enormt navn i verden, og vi tror at det vil åpne dører for oss å være assosiert med ham, sier Morten Andreassen, Brækhus' advokat.

Tre-fire år igjen av karrieren

Mens Sauerland først og fremst er en europeisk aktør – noe det langvarige, men mislykkede forsøket på å få en kamp mot Holly Holm viste – gir partnerskapet med Klitsjko og IMG gir Brækhus muligheten til å ta steget ut i verden. Å gjøre dette er et uttalt mål for Brækhus som nå ser for seg å ha tre-fire år igjen av boksekarrieren. USA med byer som Las Vegas og New York står høyt oppe på listen.

— Skulle vi få til at Cecilia og Vladimir Klitsjko bokser sammen i New York, der de to viser frem sine belter sammen, kan det få oppmerksomhet i over 125 land på grunn av Klitsjko, sier Kristian Hysén, senior vice president i Northern Europe IMG Media.

Mens Brækhus foreløpig skal fortsette å bo i Berlin, er Klitsjko basert i Miami i USA.

— Cecilia ser ikke bare bra ut, men hun er også suksessfull. Hun er den mest suksessfulle kvinnelige bokseren i verden. Hun har fire belter - til og med jeg har færre, sier Klitsjko i en videouttalelse på pressekonferansen.

Partnerskapet med den ukrainske verdensstjernen, som har OL-gull fra 1996 og er profesjonell verdensmester flere ganger, ble klart i løpet av hektiske dager i påsken. Det var ikke aktuelt for Brækhus å stå helt på egne bein uten partnere.

— Jeg er utrolig glad for å samarbeide med Klitsjko. Han er superstjerne i Tyskland, der jeg har fulgt med ham. Han er den beste bokseren og en fantastisk sympatisk og flott fyr, sier Brækhus.

Kan bli mangemillionær

Brækhus er allerede solid gasjert, men hennes nye satsing kan gjøre at hun i beste fall oppnår inntekter på over 10 millioner kroner i året.

En Brækhus-kamp stipuleres av IMG til å være verdt det samme som en herrelandskamp i fotball, som tidligere av Kampanje er verdsatt til rundt syv millioner kroner. Hvis Brækhus i tillegg bokser i Norge og selger 10.000 billetter til en snittpris av 500 kroner, snakker vi bruttoinntekter på over 10 millioner kroner. Så skal Klitsjko, IMG og andre interessenter ha sitt, men gjør Brækhus dette to ganger i et år, kan hun oppnå tosifret millionlønn, når sponsorinntekter også regnes inn.

— Jeg ønsker ikke å kommentere det økonomiske i dette, sier Brækhus.

Om det blir Viasat eller andre som nå skal vise Brækhus sine kamper er uklart.

— Nå er det helt blanke ark. Vi får se hvem som ender opp med rettighetene. Det jeg vet er at dette er svært attraktive rettigheter i Norge, sier Hysén.