GJØR SKOLEARBEID ETTER MORGENTRENINGEN: Leyton Rivera trener tennis mellom tre og fire timer hver dag. Foreldrene, Evelyn Varas (i bakgrunn) og far Antonio Rivera (til h.) setter opp et program for skolearbeid og trening for sønnen. Foto: Odd Mehus

Mens Casper Ruud (16) hylles for Wimbledon-debuten, ranket som den 14. beste juniorspilleren i verden, gjør Leyton Rivera (13) seg klar til nok en treningsøkt. Været tillater en sjelden utetrening på Fantoft, og mor Evelyn Varas har nettopp sendt sønnen av gårde med et kjærlig blikk. Hun har ikke sett mye til 13-åringen sin den siste tiden. I løpet av de siste fire månedene har han kun vært hjemme i fire uker.To år har gått siden familien pakket sakene for å flytte fra Sverige til Bergen for å løfte Paradis Tennisklubb opp til et internasjonalt nivå. Far Antonio Rivera er en av klubbens elitetrenere, mor Evelyn jobber i resepsjonen og Leyton har utviklet seg til å bli blant de fem beste tennisspillerne i Norden. Han er ranket som nummer 150 i verden i sin klasse.

Da Rivera skulle ta spranget over fra barneskolen på Paradis, til Hop ungdomsskole, fikk familien beskjed om at det ville bli vanskelig å kombinere skole og tennis. I løpet av et år er 13-åringen på reisefot i om lag 30 uker.

— Vi hadde et møte med rektor i forkant. Skolen var ikke innstilt på at han skulle være så mye borte. De sa at regelen om ti permisjonsdager i året gjelder for alle, og at de ikke kan gjøre et unntak. Dermed bestemte vi oss for at han skulle prøve nettundervisning fra Sverige, forteller foreldrene.

- Skulle dere ønske han gikk på en ordinær ungdomsskole?

— Vi kommer ikke til å endre valget vi har tatt, men planen var at han skulle gå på norsk skole for å lære språket flytende og få venner utenfor tennismiljøet.

Rektor på Hop ungdomsskole, Olav Lunde Fjelltveit, ønsker ikke å kommentere denne enkeltsaken, men sier til Bergens Tidende at han har valgt å forstå regelverket slik at han har fullmakt til å gi permisjon i inntil 10 dager, gitt at alle forutsetninger for fritak er på plass.

— Fravær ut over dette må tilskrives en annen konto, og det er opp til hvert enkelt hjem å velge hva de vil gjøre, sier han.

- Har vennene i tennisklubben

Selv savner ikke Leyton Rivera de vanlige skolehverdagene. Den målbevisste 13-åringen vil trene mest mulig, mellom tre og fire timer hver dag. I løpet av en uke blir det opp mot 25 timer med tennis. Skolearbeidet gjøres mellom første og andre treningsøkt.

— Så lenge jeg er disiplinert, henger jeg fint med på skolen. Og venner har jeg her i tennisklubben. Jeg har også kontakt med noen av mine venner fra Sverige, sier 13-åringen.

Reaksjonene har ikke latt vente på seg etter at det ble kjent at familiens yngste ble tatt ut av skolen.

— Når vi er ute på turneringer opplever vi at det er helt vanlig at spillerne går på distanseskoler. Men her er det mange som reagerer. Kanskje man kan få skolene til å samarbeide bedre med klubbene? spør mor Evelyn Varas. Hun hjelper til med lekser, men innrømmer at det ikke er så enkelt å holde tritt med pensum.

— Heldigvis har vi fått mye hjelp fra andre foreldre og støttespillere i klubben. Storebror som har erfaring med samme nettskole, er også en god veileder.

Forbundet: Anbefales ikke

Norges Tennisforbund anbefaler ikke andre tennisforeldre å ta barna ut av skolen. Tvert imot.

— Norsk skole er enestående når det gjelder å legge til rette for idrettsfravær, sier idrettssjef i forbundet, Øivind Sørvald. Han viser til at Casper Ruud og andre talenter har klart kombinasjonen.

— Vi applauderer dem som satser på tennis, men alt tilsier at man bør ha flere ben å stå på som utøver. Det er et langt løp å stå i, og man vet ikke hvordan det ender, sier Sørvald. Han understreker imidlertid at han respekterer valget som foreldrene har tatt, og at det kan være forskjeller mellom skoler på Østlandet og Vestlandet og deres vilje til å legge til rette for idrettssatsing.

Må lese mellom treningsøktene

En av Leyton sine beste venner, klubbkamerat Fredrik Collier, har klart å få til et godt samarbeid med sin ungdomsskole, Skranevatnet skole. 14-åringen ligger på 450. plass på verdensrankingen i sin aldersgruppe og spiller på U14-landslaget.

— Jeg trener to eller tre ganger om dagen. Ofte trener jeg før skolen begynner. Hver dag har jeg et program jeg følger for trening og skolearbeid, forteller Collier.

Også Leyton Rivera har et program som foreldrene har satt opp til ham, men familien snakker mye med sønnen om at det er viktig å være klar over at tennis ikke er alt i livet.

— Hvis jeg blir skadet, kommer jeg til å fokusere på skolen. Nå synes jeg at jeg er veldig heldig som får lov til å spille tennis, reise og oppleve nye land nesten hver måned, sier 13-åringen.

Satsingen påvirker hele familien. Ikke minst økonomisk. På en måned går det mellom 20.000- 30.000 bare på reiser, overnatting og mat. Da er det ikke tatt med at sønnen har gratis trener og at en av foreldrene alltid må ta fri fra jobb for å følge ham på turneringer.

— Heldigvis har Leyton føttene på jorden. Men drømmen om å bli blant de 50 beste spillerne i verden står sterkt i ham. Vi forsøker bare å støtte ham på best mulig måte, og tar en dag av gangen. Det får bli som det blir.

Olympiatoppen diskuterer nye løsninger

Olympiatoppen Vest-Norge har registrert at stadig flere unge idrettsutøvere i Hordaland har behov for en mer tilrettelagt skolehverdag. De har vært i dialog med klubber i Bergens-området for å diskutere muligheten for å etablere toppidrettslinjer på ungdomsskolenivå.

— På Vestlandet har man håndtert enkeltutøvere i dialog med skolen og funnet løsninger. Jeg tror ikke skolen setter seg på bakbena, men jeg tror behovet for tilrettelegging vil komme mer og mer, sier Pia Mørk Andreassen, avdelingsleder for Olympiatoppen Vest-Norge.

Ideelt sett skulle hun sett at det var etablert en toppidrettslinje på en ungdomsskole i hver bydel. Den vanskeligste problemstillingen er knyttet til hvor unge utøverne kan være før man skal åpne opp for en slik satsing.

— Flere klubber i Bergen kunne tenke seg å starte tidligere med sin talentutvikling, derfor er dette et tema vi diskuterer ofte, sier Mørk Andreassen.

- Kombinasjon mulig

Utdanningsforbundet mener det er viktig at unge idrettstalenter får muligheten til å gå på skole selv om de har ambisjoner.

— Når man er 13 har man mye igjen å lære, både faglig og sosialt. Vår erfaring er at de lærer best når de er sammen med andre elever og med sine venner, sier Terje Skyvulstad, som er nestleder i Utdanningsforbundet.

Han understreker at han ikke kommenterer dette som en enkeltsak, men snakker på generelt grunnlag.

— Vårt inntrykk er at de fleste klarer å kombinere skole med å satse på idrett, sier Skyvulstad.